Jaroslav Rajchman | Milan Dolák | Karel Trojan
Egon Culmbacher | Dieter Heimbürger | K.-D. Krügel


JAROSLAV RAJCHMAN Jar. Rajchman

Automobilový soutěžní jezdec.

Narodil se 7.8.1955 v Praze. Od roku 1977 jezdí automobilové soutěže, z toho od roku 1979 s automobilem Wartburg, zpočátku ovšem jako spolujezdec Edwarda Jarolímka. Pro své schopnosti byl podporován automobilkou v Eisenachu. Svým dravým stylem dokázal ohromit diváky, poměrně často však pro poruchy soutěže nedokončil. Dá se říct, že J. Rajchman se nespokojoval "s vrabcem v hrsti", ale chtěl vždy symbolického "holuba na střeše". Díky tomu zůstane v srdcích zasvěcených fanoušků nezapomenutelný. Přečtěte si, co řekl o Wartburgu.
Roku 1989 začal jezdit s Trabantem (zřejmě klubové zájmy ASK Stavby Praha nebo Wartburg už nebyl k dispozici). S Wartburgem jsem ho viděl naposledy při Rallye Valašská zima v lednu 1990.
Po roce 1990 jezdil nejdříve s Fordem Fiesta, později pak s Fordem Escort RS 2000 ve skupině N/2000. Závodní činnost ukončil v květnu roku 2000.
Úspěšně zkoušel jezdit i rallyekros. O jednom jeho obdivuhodném výkonu v rallyekrosu si určitě přečtěte zde a unikátní fotografie si prohlédněte níže na této stránce!

Další informace o tomto jezdci najdete rovněž na stránkách www.RallySportCZ.cz.
 
Celková klasifikace "Alpe Adria Rallye Cupu":
1. Bannert 196 b., 2. Sivík 192, 3. Pirjevec 130, 6. Vraj, 7. Tesař, 9. Rajchman, 10. Dolák.
(SM 45/87)
 
J.Rajchman
Jaroslav Rajchman vystřídal za léta svého působení řadu spolujezdců. Byli to:

Zdeňka Rajchmanová-Vandová
Petr Mudra
Otto Kolomý
Miroslav Vanda
Josef Kloc

Uzavřené parkoviště Barum rallye 1988


Řeč čísel:
Mistrovství ČSSR 1985
Absolutně: 24. Rajchman-Mudra (W 353) a Trojan-Šlemín (Š 120 LS)
A/1300: 6.místo (3. Šumava, 5. Tríbeč)

Mistrovství ČSSR 1986
A/1300: 7. Rajchman-Kolomý (1. Teplice, 10. Šumava)

Mistrovství ČSSR 1987
Absolutně: 20. Rajchman-Kolomý (9. Košice)
A/1300: 8.místo (3. Košice, 7. Příbram)


J.Rajchman na Rallye Sklounion Teplice
Jaroslav Rajchman s vozem Wartburg 353 WR na 12. Rallye Sklounion Teplice 1985. Všimněte si (typického) trička s krátkým rukávem. Tento ročník dokončil na 26. místě.
(Původní fotografie pochází z knihy "Rallye Šumava od roku 1964 po současnost", vydal Computer Press 2006.


Jak "Jarda" jezdil
aneb osm let ve Wartburgu:

   V následujícím odstavci se pokusím shrnout a okrajově rozebrat Jardovy výsledky v automobilových soutěžích mistrovství Československé republiky v letech 1983 - 1990.

Rallye Valašská zima 1983
Gottwaldovská Rallye Valašská zima roku 1983 byla podle mých informací první automobilovou soutěží s celorepublikovou účastí posádek, na které se Jaroslav Rajchman objevil ve Wartburgu 353. Přestože se až do roku 1987 nezapočítávala do žádného mistrovství, měla tato unikátní soutěž (jako jediná pořádaná skutečně v zimě, nepočítáme-li zpravidla březnovou Rallye Šumavu, tu ovšem pouze do roku 1984) vždy obsazení jako v normálním mistrovství československé republiky. Málokdo si ji chtěl nechat ujít. Hned při prvních dvou svých účastech se Jaroslav Rajchman předvedl. V roce 1983 bohužel se spolujezdkyní Zdeňkou Vandovou odpadli na 4. rychlostní zkoušce, kde jsem stál i já. Popis jeho průjezdu si můžete přečíst zde.
Několik let po napsání výše uvedeného odstavce jsem zjistil, že Jarda jel na "Valašce" i v roce 1982, a to velmi úspěšně. Se Zdeňkou Vandovou dojeli na výborném 21. místě absolutně a 4. ve tříde 2/1150. Další vůz s předním pohonem byl až na 41. místě!

Rallye Šumava 1983
Po nedokončené lednové "Valašce" roku 1983 Jaroslav Rajchman na Šumavě nestartoval. Přítomny byly ale dva vozy Wartburg 353 W s posádkami Milan Dolák - Jiří Kulíšek a Karel Krumpholc - Bohumil Krumpholc. Podmínky nebyly na začátku března 1983 vysloveně zimní; někde to klouzalo a někde ne. Dolák dokončil soutěž na pěkném 25. místě celkově z 57 dojetých vozidel a na 4. místě ve třídě A2/1150 cm³. První ve třídě byl absolutně nedostižný Karel Kašpárek s kupátkem Š110R (8. celkově!). Krumpholcovi dokončili na 36. místě a 7. místě v A2/1150 cm³.

Rallye Sklo Union Teplice 1983
Tři Wartburgy s posádkami Dolák-Kulíšek, Rajchman-Vandová a Krumpholc-Krumpholc, všichni ve třídě upravených vozů 2/1150 cm³. Od počátku jel nejlépe z Wartburgů Dolák: na 1.RZ byl Dolák 20., Krumpholc 49. a Rajchman 60. Dolák se stále pohyboval kolem 20.-25. místa absolutně. Rajchman (vůz se SPZ AZ 82-82 po Karlu Trojanovi) celkem pochopitelně v pořadí stoupal a pohyboval se mezi 30. a 40. místem. Dolák měl ovšem ve 12.RZ nějaké problémy (při prvním průjezdu čas 6:10, při druhém 12:01) a poté odstoupil. Po 10.RZ byl 24. celkově z 80 posádek. Rajchmanovi "dával" 2 až 4 sekundy na kilometr. Dnes už nelze říct, zda měli srovnatelné vozy. Od tohoto roku přestal s Wartburgem za ASK Stavby Praha jezdit Karel Trojan i Josef Dřevo. Šanci tedy dostali Dolák a Rajchman. Podle fotografií z Rallye Příbram 1983 to vypadá, že Dolák měl čistě tovární vůz i v továrních barvách. Rajchman jel se zeleno-bílým vozem, který nemusel mít laminátové a hliníkové díly a i kdyby měl tovární motor, hmotnostní handicap spolu s fází zvykání na nový vůz mohl způsobit zmíněný rozdíl.
Karel Trojan s Pavlem Šlemínem při svém debutu s vozem VAZ 21011 odstoupili po 14.RZ.

Rallye Příbram 1983
Obstaral jsem fotografie, ze kterých je patrné, že na 5. Rallye Příbram jely opět tři Wartburgy jako před týdnem v Teplicích: Dolák-Kulíšek, Rajchman-Vandová a Krumpholc-Krumpholc. Na této soutěži ani Jarda Rajchman, ani Milan Dolák nedojeli. Dále z tiskové zprávy ve Světě motorů 25/83 vyplývá, že Milan Dolák to trochu přehnal se skákáním. Tato Rallye Příbram se jela poprvé jako mistrovství Československé republiky.

Dolák M. - Kulíšek J. Rajchman J. - Vandová Z. Krumpholc K. - Krumpholc B.
Dolák - Kulíšek                                      Rajchman - Vandová                                     Krumpholc - Krumpholc

Rajchman J. - Vandová Z.
Rajchman - Vandová se s tím nepárají


Rallye Škoda 1983
Němci dorazili v sestavě Heimbürger, K.-D. Krügel a W. Krügel, čechoslováci nasadili Rajchmana a Krumpholce. Pokud sedí označení skupin, tak umístění bylo téměř logické. 26. Heimbürger (2/1300, 3. ve třídě), 35. Krumpholc (2/1300, 4. ve třídě), 37. K.-D. Krügel (A5), 45. W. Krügel (2/1300). Rajchman odpadl ve 22.RZ a jel také s vozem sk.1 (A5, dnešní N/1400, SPZ ACB 15-69), tedy nepříliš upraveným vozem. Až do odpadnutí vyhrál nad K.-D. Krügelem v 15 RZ, přičemž mu dával 3 až 15 sekund. V sedmi erzetách byl rychlejší německý tovární jezdec. Měli ale několik menších výpadků, zcela zásadní byl ale v RZ5 Sosnová, kde ztratili 14:24 minut a rázem se ocitli na konci pole. Těsně před odpadnutím byli už jen 2 sekundy za Wolfgangem Krügelem, který jel s W353WR ve třídě 2/1300. Není to takový zázrak, jak to vypadá; W. Krügel totiž ztratil opravou poruchy hned na úvodním okruhu zhruba 9 minut a byl předposlední z Wartburgů. Asi měl příkaz jet i opatrně, aby NDR mohlo soutěžit jako tým, který musel mít minimálně 3 vozy z pěti. Trojan (VAZ 21011 MTX) dojel těsně za Krumpholcem na 36. pozici, pár sekund před K.-D. Krügelem ze stejné skupiny a třídy.


Rajchman J. - Vandová Z. Wolfgang Krügel - Dieter Schenk


Rallye Tríbeč 1983
Startovalo více než 100 posádek. Jaroslav Rajchman se Zdeňkou Vandovou začali na 1.RZ velice dobře 22. místem. Na druhé RZ ale asi 1 minutu ztratili a propadli se na 51. pozici. V dalším průběhu postupně stoupali, když se umísťovali mezi 20. - 30. pozicí. Nakonec to stačilo na 25. místo celkově a 5. místo ve třídě A2/1150 cm³. Tesař ještě jel se Š130RS a dojel 13. Tuček se Š110R (1/1300) dojel na 54. místě.
Milanu Dolákovi s druhým Wartburgem stáje ASK Stavby Praha to moc nejelo. Začal na 98. místě, a když v 6.RZ odstoupil, byl 89.



Rallye Valašská zima 1984
Ani v roce 1984 si posádka Jaroslava Rajchmana nenechala ujít jedinou zimní soutěž v ČSSR. Tentokrát se jela opravdu na sněhu a ledu. Cíl ovšem nespatřili. Dvě fotografie průjezdu si můžete prohlédnout zde.

Rallye Šumava 1984
V roce 1984 už startovaly "jen" dva Wartburgy: Rajchmanův a Krumpholcův, každý ale za jiný klub. Zatímco Krumpholcové odpadli před polovinou soutěže, kdy za Rajchmanem zaostávali jen o pár míst, Rajchman s Ottou Kolomým předváděli zajímavou jízdu s nevyrovnanými výsledky v jednotlivých zkouškách. Zajeli třeba i 14. čas z 52 posádek, přičemž za nimi v této RZ skončili například Tesař, Janeba, Raichl, Zelený nebo Tuček. Posádku Tesař - Ondroušek z AMK Sepap Štětí budu často používat ke srovnání; v tomto roce přešli ze Škody 130 RS na Škodu 120 L a stali se tak rovnocennými partnery. Marcel Tuček z Domažlic byl v 80. letech rovněž posádkou, která se střídavými úspěchy s Jardou soupeřila. Na Šumavě nakonec Jarda skončil na 23. místě, přičemž Tesařovi i Tučkovi to tentokrát vyšlo lépe. Možná i proto, že letošní rok se jel na sněhu a bylo to také naposled, protože od roku 1985 se tradiční březnový termín změnil na květnový.
Rok 1984 přinesl změnu v tom, že skončila homologace vozům Škoda 130 RS a změnily se třídy i skupiny pro soutěžní vozy. Místo skupin 1 a 2 jsou nyní A a B a třída do 1150 cm³, která vyhovovala Wartburgům více, už není. Musí tedy jezdit ve třídě s vozy, které mají o 150 cm³ vyšší objem (typicky Š130L).

Rallye Sklo Union Teplice 1984
Opět dva Wartburgy - Rajchman a Krumpholc. Rajchman - Kolomý skončili desátí (!) a Krumpholc 29. z celkového počtu 51 dojetých posádek. K tomu není co dodat. Snad jen, že v polovině soutěže byl Jarda dokonce na 9. místě! Musela to být famózní podívaná. Dotíral na něho i Karel Trojan s žigulíkem, ale v posledních dvou erzetách už mu to nejelo a skončil dvacátý. Tuček byl 36. a Tesař nedojel.

Rallye Příbram 1984
Komentář Rallye Příbram začnu citací fotografa pana Jiřího Fryje, jehož fotografie zdobí zejména tuto stránku o Jaroslavu Rajchmanovi:
"Soutěž se odehrávala v režii Agrotýmu JZD Slušovice a bez tovární účasti posádek z Mladé Boleslavi. Čelo startovního pole tvořily Lady 2105 VFTS ve skupině B5. Vlajkovou lodí slušovické stáje byl ale Opel Manta 200, s posádkou Pavlík-Šimek. Auto to bylo pohledné, leč svými výkony nijak neoslňovalo. Na startu nechyběl ani Moskvič 412 posádky Vodehnal-Malina, nebo Wartburg 353, vybavený originálními továrními díly z Eisenachu s Jaroslavem Rajchmanem za volantem. Trať zavedla posádky mimo jiné i pod haldu poblíž Jeruzaléma. Ne, nejelo se přes Izrael, ale nedaleko příbramské Svaté hory. Silnička se tam vinula v rychlých zatáčkách a křížila příjezdovou silnici vedoucí dolů k městu. Tam jsem viděl o rok dříve první “letecký den“ při automobilové soutěži, a proto jsem se na to místo rád vracel."
Jarda Rajchman nezačal dobře - po prvních dvou RZtách byl na 81. místě a ztrácel téměř 10 minut proti svému běžnému času. Vynikající jízdou, kterou zdobí i jedno 9. a jedno 7. místo v RZ (to před ním byly 3 Béčkové Lady a 3 Škody 120 LS), si nakonec dojel pro celkové 33. místo. Škoda. Po odečtení ztráty z počátku by to mohlo být kolem 13. pozice. Tuček dojel 31., Tesař cíl neviděl.
Krumpholcové odpadli v 10. RZ a v té době byli na 41. místě.
Fotografie Jaroslav Rajchmana - Otty Kolomého na tradičním skoku.

Rajchman-Kolomý 1984
Rajchman - Kolomý


Rallye Škoda 1984
Tři německé a dvě české posádky zpestřily 11. Rallye Škoda. V průběhu odpadli Bruchmann a Krumpholc, takže v cíli to vypadalo takto: 25. Wolfgang Krügel, 30. Fink, 33. Rajchman. Tesař se Š120LS na 34. místě, Tuček nedojel.

Rallye Tríbeč 1984
Jaroslav Rajchman - Otto Kolomý odstoupili v 5.RZ ze 34. pozice. Začali výborně, když v 1.RZ obsadili 23. místo, ve 2.RZ však byli 41., ve 3.RZ 26. a ve 4.RZ zase 57. Tehdy to bylo slušné 34. místo z 80 posádek, bohužel ale v následující rychlostní zkoušce odpadli.
Podobně daleko se dostali Krumpholcové se svým klubovým Wartburgem 353, ti však odpadali z 59. pozice



Rallye Valašská zima 1985
10. Rallye Valašská zima roku 1985 se stala svědkem nejúspěšnější Jardovy jízdy. Spolu s Petrem Mudrou si dojeli pro velice hezké 13. místo v absolutním pořadí.
Rajchman-Mudra 1985 Rajchman-Mudra 1985 Rajchman-Mudra 1985 Papp-Ádám Bicskei 1985

Wartburg 353 se startovním číslem 57 patří maďarské posádce Papp Pál - Ádám Bicskei Ferenc, kteří několikrát na Valašku přijeli. Zajímavé je, že Pál Papp kdysi zavítal i na mé stránky a protože měl na Valašku hezké vzpomínky, mohl jsem si stáhnout videa z maďarských rallye 80. let. Sestřih nejzajímavějších sekvencí je od té doby k dispozici na stránce Videa. Tak ještě jednou: díky!


Rallye Sklo Union Teplice 1985
Celkový výsledek možná není tak oslnivý - Jaroslav Rajchman s Petrem Mudrou skončili na 26. místě z 56 dokončivších posádek, jako poměrně často to mohlo být trochu jinak, kdyby... Rajchman zajel na 13.RZ Slavošov-Slavošov 11. čas, což prakticky znamenalo, že před ním byly jen vozy skupiny B a za ním všichni ostatní. I další umístění do 20. místa v následujících erzetách ho vynesly až na 21. místo absolutně. Když se však RZ Slavošov-Slavošov jela podruhé, Jarda to pravděpodobně někde přehnal a skončil třetí od konce. To ho stálo několik příček v absolutním pořadí a tak nakonec můžeme být rádi, že dojel. Tuček za ním, Tesař před ním.

Rallye Šumava 1985
Celkem 5 Wartburgů (2 z ČSSR a 3 z NDR) startovalo na 20. Rallye Šumava 1985. Tři dojeli do cíle. Převaha dvou jezdců z MC Eisenach (nikoliv továrního týmu, pouze eisenašského klubu) byla jasně viditelná. Pořadí v RZ mezi Wartburgáři bylo prakticky vždy Sonntag - Uth - Rajchman a v tomto pořadí to po 30 (!) rychlostních zkouškách i skončilo. Sonntag na 18. místě, Uth na 20. a Rajchman na 21. Tuček ani Tesař nedojeli, takže před Wartburgy byli jenom Janeba a Pech se Š130L, jinak samé silnější vozy. Zřejmě z důvodu začlenění soutěže do Poháru míru a přátelství byly vypsány třídy A do 1150 cm³ a v těch Němci skončili na 1. a 2. místě. Jarda jel v A/1300 a v té skončil na krásném 3. místě. Krumpholc a Grube z Lipska nedojeli.
Nevíte, proč jsem udělal vykřičník za počtem rychlostních zkoušek? Doplním ještě jedno číslo: 351 km rychlostních zkoušek. Dokazuje to náročnost automobilových soutěží, které se na přelomu 70. a 80. let jezdily. Tolik kilometrů erzet dnes, tzn. kolem roku 2013, mají soutěže mistrovství světa, republikový mistrák má polovinu. Také povrch se mění na téměř 100% asfalt. Na rozbitém povrchu by málokdo startoval. Svědčí to o radikálním posunu automobilových soutěží, které se sice nazývají stále stejně, ale proto, že se tam prohánějí auta za desítky milionů korun, se nikomu nechce auto trápit. O tom, že se pod záminkou ochrany bezpečí hloupých diváků, kteří si neuvědomují nebezpečí a dokonce ani neposlechnou příkazu pořadatele, stávají z rallye spíše hermeticky uzavřené závodní dráhy, tady nemá cenu psát.
Rajchman-Mudra 1985 Rajchman-Mudra 1985
Rajchman - Mudra


Rallye Škoda 1985
Umístění posádky Rajchman-Mudra na Rallye Škoda, kdy za nimi skončili Raichl, Vraj, Trojan a před nimi vlastně jen Janeba a Berger, je výborné. 32. místo absolutně. 3. ve třídě A/1300.
Tento ročník mohl být zajímavým srovnáním výkonů jezdců z továrního týmu s Jaroslavem Rajchmanem. Tentokrát jel totiž i Dieter Heimbürger, který oficiálně skončil po sezóně 1983. Jenže vozy továrního týmu tentokrát nedojely ani do poloviny soutěže a všechny posádky odstoupily.

Rallye Tríbeč 1985
Na start se postavilo 123 posádek. Po tríbečských kopcích se prohánělo celkem 5 Wartburgů, 2 z ČSSR a 3 z NDR. Jaroslav Rajchman s Ottou Kolomým z nich dopadli zdaleka nejlépe. Jejich výkon bych hodnotil slovem "vyrovnaný". Celkové 23. místo a 5. pozice ve třídě A/1300 je velice slušné. Tesař na Š130L skončil až na 31. místě, Tuček nestartoval. Další Wartburgy byly na 37. (NDR), 70. (Krumpholc) a 79. (NDR) místě. Soutěž dokončilo 83 vozů.

Rallye Příbram 1985
13, 24, 21, 23, 19, 16, 14, 13, 12, 12, 12, 9, 9, 50, -. Toto je postupně uvedené průběžné pořadí Jaroslava Rajchmana na Rallye Příbram 1985 po jednotlivých RZtách. Deváté průběžné pořadí znamenalo, že před ním jel pouze Pech na prvním z vozů skupiny A, výše už byly jenom Béčka. Co se pak stalo - nevím. Jak říkám já: Jarda se nespokojoval jen s vrabcem v hrsti. Možná, jak říkával on, odpadl na banální závadu. Každopádně musel podat fantastický výkon a tu jízdu bych chtěl moc a moc vidět. Po Teplicích a Příbrami se už vůbec nedivím, že tovární tým Wartburg dokázal na tratích v okolí Eisenachu porazit prakticky kohokoliv. Jednak měli vždy silnější motory, znali trať a určitě netrpěli nedostatkem náhradních dílů. Proto je nesmyslné tvrdit, že jim pořadatelé při Rallye Wartburg někdy nadržovali.
Na této soutěži v Příbrami měl Jarda Rajchman nového spolujezdce - Petra Smolíka. Nikdy před tím ani potom s ním nestartoval. Bylo to v době, kdy končil spolupráci s Petrem Mudrou - tím, který o něm přede mnou prohlásil, že je Jarda blázen - a začal jezdit s Ottou Kolomým.

Rajchman-Smolík 1985
Famózní Jardova jízda.




Rallye Valašská zima 1986
Posádka Rajchman - Kolomý se Rallye Valašská zima opět zúčastnila. Přijeli ještě se starším typem Wartburgu. Odstoupili ale už v 1.RZ.

Rajchman-Kolomý 1986 Rajchman-Kolomý 1986


Rallye Sklo Union Teplice 1986
Jestliže v roce 1985 skončili Rajchman s Mudrou na 26. místě, letos si posádka Rajchman-Kolomý určitě spravila chuť. Ostře zaútočili hned v 1.RZ, kdy skončili na 27. místě ze stovky startujících. I nadále se běžně umísťovali mezi 20. a 30. místem, a navíc přidali i 8., 6. a 5. místo v RZ! Na RZ4 zajeli shodný čas s Jirkou Sedlářem a před nimi byli už jen Křeček, Urban, Blahna a Polášek s vozy skupiny B. Ty pak byly v hojném počtu i za nimi. Neskutečný výsledek, zejména proto, že i přesto dokázali dojet, a to na velice pěkném 15. místě, když před ním byly pouze vozy skupny B! Za Jardou zůstaly osobnosti jako Sibera, Pech, Vraj, Tesař, Trojan, Berger, Raichl nebo Triner. I zde je vidět, že tovární Wartburgy klidně mohly prohánět i podstatně silnější vozy.

Rallye Šumava 1986
Jeden osamělý Wartburg vedený posádkou Jaroslav Rajchman - Otto Kolomý brázdil Šumavu a všem ukazoval, jaká je v tomto spojení ukryta síla. Jarda opět ukázal, že se dokáže prosadit a zaujmout opakovaně 7. a dokonce i 5. příčku! Před ním byli v takových chvílích jen Pavlík s Audi Quattro A2, Sedlář, Urban a Pipota se Š130LR a Blahna s Ladou 2105 VFTS, všechno vozy skupiny B s výkonem nejméně 130 koní. (3 posádky dosáhly shodného času) Za ním pak zbývajících 75 vozů. Jarda Rajchman měl přitom nový vůz Wartburg 353W-460, který podle jeho vlastních slov v té době disponoval výkonem asi 80 koní.
Tyto vpravdě výjimečné výsledky mu vynesly na několik erzet 10. místo v absolutním pořadí. Pak však přišlo několik horších časů, o jejichž důvodech se dnes už můžeme jen dohadovat. Nakonec z toho bylo celkové 29. místo z 66 dojetých posádek. Těsně před ním skončil Tuček se Š120LS a na 21. místě Tesař se Š130L. Ani jeden z nich se ale tak vysoko na žádné z erzet neumístil.

Rajchman-Kolomý 1986
Rajchman - Kolomý


Barum Tríbeč Rallye 1986
Posádka Rajchman - Kolomý se Barum Tríbeč Rallye zúčastnila. Odstoupila ale ve 12.RZ ze 30. místa, když se předtím na 7.RZ Držková-Kašava blýskla 18. časem absolutně a 2. ve tříde A/1300.

Rajchman-Kolomý 1986 Rajchman-Kolomý 1986 Rajchman-Kolomý 1986
Rajchman - Kolomý


Rallye Bohemia 1986
Celkově nakonec 38., ve třídě 9.
Když jsme stáli v centru soutěže v Mladé Boleslavi a opravovali si startovní listinu o odpadlé posádky, jedním okem jsem pozoroval televizi, kde dávali záznam jedné z erzet. Shodou okolností jsme na ní byli, jen na jiném místě, ale tudy jsme procházeli. V záběru byl úsek, kde posádky přijížděly po okresní asfaltové silnici a po nájezdu do prudší pravé zatáčky a menším terénním snížení pokračovaly na úzké silničce do polí. Posádky středu startovního pole to většinou řešily postupným odřazováním na poměrně dlouhém úseku, širokým nájezdem a pak bezpečným "zahnutím za roh". Pak se v dáli na silnici objevila tečka, která se blížila. Nejdříve nebylo zřejmé, jaké vozidlo to může být. Zvuk nebylo moc slyšet kvůli okolnímu ruchu a záběr začínal poměrně zdaleka. Za chvilku ale bylo jasné, že to jede právě Jaroslav Rajchman se svým továrně zabarveným Wartburgem 353 W-460. Jel úplně jinak než ostatní: držel se pravé strany vozovky, přestože před ním byla pravá zatáčka, také vůbec nebrzdil tam, kde jiní už podřazovali. Naopak. Stále bylo čím dál zřetelněji slyšet zvuk vytočeného dvoudobého tříválce. Hlavou mi blesklo, že kameraman si natáčí svou smrt, protože auto jelo přímo proti němu. Pak to ale přišlo. Jarda ubral plyn, dupl na brzdy, strhl volant doleva a pak hned doprava. Tím se auto "naštorcovalo" napříč silnicí a to tak, že čumák mířil přímo na úzkou silničku. Zavytí motoru (netuším, kdy stihl přeřadit) a byl pryč. Parádní sideways v prvotřídním provedení, minimální ztráta času. Ještě dnes, když to píšu, se mi roztřesou ruce.

Rajchman-Kolomý 1986
Rajchman - Kolomý


Rallye Košice 1986
Posádka Rajchman - Kolomý se náročné rallye v Košicích zúčastnila. Odstoupila ale v 5.RZ ze 30. místa. Po zaváhání v 1.RZ se Jarda rozjel, a ve 2.RZ byl 19., když zajel shodný čas se Siberou a předjel Bergera, Abraháma a Raichla. Pak ale brzy přišlo odstoupení.

Rallye Příbram 1986
Mohl to být zase jeden zajímavý výsledek. Jarda odstoupil ze 12. místa po 11.RZ ze 16 celkových. Zbytečně neprovokoval výbornými časy, takže asi odpadl na technickou závadu.

Rajchman-Kolomý 1986
Rajchman - Kolomý




Rallye Valašská zima 1987
Posádka Rajchman - Kolomý se Rallye Valašská zima zúčastnila. Ani startovní číslo 13 jim nezabránilo v tom, aby soutěž dokončili na velice hezkém 23. místě. Tento rok panovaly skutečně zimní podmínky, neboť nejen že v sobotu ráno bylo minus 25°C, ale na silnicích ležel sníh a led.

Rajchman-Vanda 1987


Rallye Šumava 1987
Posádka Rajchman - Kolomý se Rallye Šumava zúčastnila. Odstoupila ale už v 1.RZ.

Rallye Sklo Union Teplice 1987
Posádka Rajchman - Kolomý se soutěže v Teplicích zúčastnila. Odstoupila ale v 7.RZ z krásného 21. místa z celkových v té chvíli jedoucích 89 posádek.

Rallye Košice 1987
Zatím nepříliš úspěšný rok 1987 si posádka dokonale spravila na rallye v Košicích. Pravidelným umisťováním ve druhé desítce na jednotlivých erzetách dojela na vynikající 9. pozici absolutně a 3. ve třídě A/1300. Za ním skončili takoví jezdci jako Pech, Triner, Dudek, Tuček, Zelený a řada vozů sk.B.

Rallye Vltava Příbram 1987
Zase jednou se posádce Rajchman - Kolomý vyplatila jízda bez velkých výkyvů. Nebyla žádná umístění v první desítce na erzetách, ale za nimi skončili všichni reální soupeři: Zelený, Tuček, Kašpárek i Trojan. (Tesař jezdil v tomto roce se Š130LR) Celkové 21. místo a 7. v A/1300 je bezesporu úspěch. Zvlášť poté, co byla jedna zatáčka příliš prudká...

Rajchman-Kolomý na Příbrami před úpravou vozu Rajchman-Kolomý po úpravě vozu
Rajchman - Kolomý




Rallye Valašská zima 1988
Jaroslav Rajchman a Miroslav Vanda jeli velice pěkně a spolehlivě. Až na výpadek při prvním průjezdu ve Slušovicích se pravidelným umisťováním ve třetí desítce dopracovali na konečné 20. místo z celkových 49 a 8. místo ve třídě A/1300.

Rajchman-Vanda 1988 před technickou přejímkou
Na fotografii vpravo je rozesmátý Jaroslav Rajchman, muž s knírkem za anténou je jeho spolujezdec Miroslav Vanda
a muž úplně vlevo s rolí papírů je Pavel Schovánek, spolujezdec Václava Blahny (5. místo).


Rajchman-Vanda 1988
Rajchman - Vanda


Rallye Šumava 1988
Posádka Rajchman - Kolomý se Rallye Šumava zúčastnila. S novým továrním vozem ale odstoupila v 5.RZ.

Rajchman-Vanda 1988
Rajchman - Vanda


Rallye Sklo Union Teplice 1988
Po slušně zajeté Valašské zimě a odpadnutí na Šumavě posádka Rajchman - Vanda dokončili Rallye Teplice na pěkném 19. místě a 10. ve třídě. Jako už mnohokrát za nimi skončil Zelený i Tuček.
V tomto roce se už ani vozy sk.B s menšími objemy motorů nemohly zúčastňovat mistrovství ČSSR, takže řada dalších jezdců přešla na slabší škodovky do třídy A/1300 a vozů zde proto značně přibylo. Umístění v první pětce ve třídě už tedy nepřipadá v úvahu.

Rajchman-Vanda 1988 Rajchman-Vanda 1988
Rajchman - Vanda


Barum Tríbeč Rallye 1988
Posádka Rajchman - Kolomý byla jednou ze 118 posádek, která se této soutěže zúčastnila. Průběžně byla neustále kolem 45. místa a sváděla boj o vteřinky s Tučkem a Bergerem.
Druhou etapu zahájili velmi dobře a už byli na 43. místě z 80 posádek, pak se ale objevily nejspíš nějaké technické problémy, protože přišly dva horší časy a pak odstoupení. Níže na této stránce můžete vidět fotografie z vydařeného skoku na RZ Slušovice.

Rallye Košice 1988
Posádka Rajchman - Vanda se Rallye Košice zúčastnila. Odstoupila ale už v 1.RZ.

Rallye Vltava Příbram 1988
Opět by se dalo napsat, že se posádce Rajchman - Vanda vyplatila jízda bez velkých výkyvů. Celkové 21. místo je stejné jako před rokem, jen ve třídě A/1300 už to nebylo sedmé, ale 14. místo. Na fotografiích níže je nejlépe vidět, co znamená "jízda bez výkyvů" podle Jardy Rajchmana. Pokud by si někdo představil poklidné tempo, hodně by se divil. Stále na hranici možností svých i auta - to byl celý Jarda.

Rajchman-Vanda 1988 Rajchman-Vanda 1988
Rajchman - Vanda


Rallye Šumava 1989, Rallye Český Krumlov 1989, Rallye Košice 1989, Rallye Příbram 1989
Na žádné z těchto soutěží Jaroslav Rajchman nestartoval. Jedinou soutěží v MČSSR v rallye, na které odstartoval, byla hned první v pořadí tohoto roku Rallye Valašská zima 1989, kde podle údajů odpadl ve 4.RZ. A přestože jsem na této RZ byl, kolem už neprojel.



Rallye Valašská zima 1990
Na Valašku v nové době přijela posádka Rajchman - Vanda se svým Wartburgem 353 W-460. S přílivem nových vozů neměli ale v zahraniční konkurenci příliš mnoho šancí. Proto lze považovat dojetí po roční přestávce a v zimních podmínkách na 27. místě z 55 dokončivších posádek za pěkný výsledek.

Rajchman-Vanda 1990
Rajchman - Vanda


Rallye Šumava 1990
Posádka Rajchman - Vanda se Rallye Šumava zúčastnila, ale odstoupila ve 3.RZ. Je tedy štěstí, že mohla na tak krátkém úseku vzniknout taková nádherná fotografie.

Rajchman-Vanda 1990
Rajchman - Vanda


Rallye Vltava Příbram 1990
Ani v říjnu v Příbrami se posádce Rajchman-Vanda nepodařilo soutěž dokončit. První RZ byla zrušena a ve čtvrté odpadli ze 30. místa.

A to je z roku 1990 vše. Na Barumku nakonec nepřijel, přestože byl ve startovní listině, v Českém Krumlově také nestartoval. V říjnu 1988 měly na 31. Rallye Wartburg premiéru nové tovární vozy Wartburg 1,3 se čtyřdobým motorem. Nejspíš existovala možnost, že by toto auto dostal i Jarda, protože na Valašce v roce 1990 s ním byl přihlášen, ale nakonec měl po zbytek roku starý dobrý Wartburg 353 W-460. Tím je pro mě 5.-7. říjen 1990 posledním víkendem, kdy se na českých tratích objevil pořádný jezdec s pořádným Wartburgem.



Za to, že jsem se mohl výše uvedená čísla dozvědět, vděčím serveru e-WRC a jejich výsledkovému portálu eWRC-results.com.


Jak jsem vídal "Jardu":

Rallye Valašská zima
Barum Rallye
Rallye Bohemia
1983 - Rajchman-Vandová odpadli na 4.RZ
1984 - Rajchman-Kolomý se zúčastnili
1985 - Rajchman-Mudra obsadili celkově 13. místo
1986 - Rajchman-Kolomý odpadli po 1.RZ
1987 - Rajchman-Kolomý obsadili celkově 23. místo z 53, ve třídě A/1300 obsadili 8. místo (článek)
1988 - Rajchman-Vanda obsadili celkově 20. místo
1989 - Rajchman-Vanda odstoupili ve 4.RZ
1990 - Rajchman měl startovat s W 1.3, ale nakonec jel s W 353W-460 a obsadil 27. místo
1985 - Rajchman-Mudra neodstartovali
1986 - Rajchman-Kolomý odpadli ve 12.RZ ze 30.místa z celkového počtu 51 posádek
1987 - Rajchman nebyl přihlášen
1988 - Rajchman-Kolomý odpadli v 15.RZ ze 45.místa z celkového počtu 85 posádek
1989 - Rajchman-Vanda neodstartovali
1990 - Rajchman nebyl přihlášen
1983 - Rajchman-Vandová nedojeli
1984 - Rajchman-Kolomý se umístili absolutně na 33. místě hned za dvěma jezdci továrního týmu Wartburg
1985 - Rajchman-Mudra se umístili absolutně na 32. místě a 3. v A/1300
1986 - Rajchman-Kolomý se umístili celkově na 38.pozici a 9. v A/1300 (ale před Tučkem)
1987 - Rajchman-Kolomý nedojeli
1988 - Rajchman-Vanda se s vozem Oltcit 12 TRS umístili na 31. pozici a na 13. místě v A/1300
Z rozhovorů s posádkou Jaroslava Rajchmana:
Rallye Škoda
1985:
Před jednou z ČK jsem si nechal posádkou Rajchman-Mudra podepisovat program a poznamenal jsem, že se mi líbí jejich jízda. Spolujezdec Petr Mudra zakroutil hlavou a prohlásil o J. Rajchmanovi: "Je to blázen".
"Poslední mohykán" na trati Rallye Škoda 85

Klikni pro zvětšení
Rajchman-Mudra na RZ 28 Bystrá-Čikvásky při Rallye Škoda 1985
Při nočním servisu, když už nejel žádný z továrních Wartburgů, se němečtí mechanici starali o vůz J. Rajchmana. Pozorovali jsme cvrkot při vymontovávání motoru a pak jsme se zeptali přímo jezdce, co budou spravovat. J. Rajchman odpověděl: "Já nevím. Auto je v pořádku, ale voni pořád něco měněj."


Barum Rallye
1988:
Opět v noční servisní zóně jsem oslovil pana Rajchmana a zeptal se ho, jaký má ten nový Wartburg (353 W-460) výkon. Odpověděl mi: "Osmdesát koní ... tvrděj."
Nedůvěru k německému závodu vyjádřil i o půl roku dříve v rozhovoru před Valašskou zimou:
"... Tenhle tovární motor má prý 95 koní (69 kW), i když mi nepřipadá o nic silnější, než ten loňský.


Rallye Bohemia
1988:
"Zcela kuriózním byl jeho start na Rally Bohemia 88, kdy s autem naprosto nevhodným pro rally, Oltcitem 12 TRS, dokončil soutěž s vypětím sil na 13. místě ve třídě a 31. absolutně."

(Citát z knihy "Rallye Šumava od roku 1964 po současnost", vydal Computer Press 2006.
Klikni pro zvětšení
Rajchman-Vanda při přejímce (Rallye Bohemia 1988)

Rajchman-Vanda s vozem Oltcit (1988)na Rallye Bohemia
Tuto PF-ku jsem dostal před Rallye Valašská zima 1987 u technické přejímky v Otrokovicích
(vlevo Jaroslav Rajchman, vpravo Otto Kolomý)
J.Rajchman a Otto Kolomý


Vlastnoruční fotografie

Rallye Valašská zima 1984, RZ 5,14 Slušovice - okruh
Valaška '84 Rozsvícená světla znamenají útoko 100 m dále již vede s řádným náskokem
1. Při soutěžích, kde se jezdily okruhy (Rallye Valašská zima a Barum Rallye) jsem měl mnohokrát možnost pozorovat, jak před předjetím Jarda rozsvítil světla, aby signalizoval pomalejšímu jezdci, že hodlá předjíždět a aby nezdržoval.
Jeden z těchto případů je zachycen právě zde.
2. O 100 metrů dál, než zabírá první fotka, je už vidět, jak Wartburg 353 Jaroslava Rajchmana opouští zatáčku, zatímco Škoda 110 je teprve před ní. To vše na sněhu a ledu, kde má zadní pohon teoreticky výhodu.
Rozmazanost fotografií je způsobena tím, jak se mi rozrušením z Jardovy fantastické jízdy třepaly ruce.



   Na slušovický okruh mám ještě jednu vzpomínku. V roce 1983 nebyl sníh nýbrž pršelo. Nedal se ani vytáhnout foťák, ale stejně by mi nebyl nic platný. Stál jsem na vyvýšeném místě u dostihové dráhy, takže jsem měl přehled o poměrně velké části okruhu, zejména jeho techničtější části. Jarda byl vpuštěn na okruh za Rakušana Strobela s Opelem Mantou s dvoulitrovým motorem. Již při prvním průjezdu kolem mě (asi tak po 3/4 okruhu od startu) Jarda na Opela velmi dotíral a bylo vidět, že v zatáčkovitých partiích jede výrazně rychleji než široká Manta. Následoval objezd dostihové dráhy a zde byl Opel o něco rychlejší, nicméně Jarda to nevzdával. U rybníčku Reneta byla táhlá levá zatáčka a Jarda se opět začal přibližovat. Přestože to již bylo vzdušnou čarou přes 200 metrů, slyšeli jsme zvuk vytočeného motoru Wartburgu a bylo zřejmé, že vnitřní přední kolo je téměř ve vzduchu. Pak následuje několik dlouhých rovinek, kde jsme souboj neviděli. V dalším kole se vše opakovalo - v zatáčkách se Jarda opět přibližoval, měl již rozsvícená světla. Diváci, kteří již při vyšších startovních číslech pomalu odcházeli, zaregistrovali, že se něco děje a vraceli se rychle zpět. To musí potěšit každého příznivce Wartburgů! Neustálé dotírání Wartburgu na Opel stojící diváky "zvedalo ze sedadel" a kolem trati se nesly sborové výkřiky obdivu. V partii kolem dostihové dráhy měl Opel Manta opět přece jen navrch. U Renety to už už vypadalo, že Opel Rajchmana přece jen bude muset pustit před sebe, ten ale v dlouhé mokré levé zatáčce svou snahu trochu přehnal, dostal smyk a jen tak tak se mu podařilo udržet jeho Wartburg na úzké silničce na hrázi. To už lidi kolem doslova křičeli nadšením a hledali v listině, kdo že to vlastně je v tom "Warťasovi". Už tehdy jsem litoval, že to nemůžu nafilmovat a foťák bez teleobjektivu mi nebyl na nic. Ve třetím kole projela Manta a pak .... nikdo. Pak se objevila auta, která již jezdila za touto dvojicí, ale Jarda pořád nic. Když se ani po čtvrt hodině neobjevil, pochopil jsem, že je konec nadějím. Jarda auto zřejmě "uhnal". Přesto to stálo za to a bude to zřejmě moje nejlepší vzpomínka na doby jeho ježdění s Wartburgem.





Rallyekros Sedlčany 9. května 1984

   Úžasná podívaná se naskytla divákům při rallyekrosu v Sedlčanech dne 9. května 1984. Jaroslav Rajchman zde předvedl se svým Wartburgem 353 WR parádní kotoul, při kterém jeho vůz poněkud změnil vizáž. Ukázala se však jeho odolnost a i nadále byl schopen jízdy. Zdá se to téměř nemožné, ale tuto jízdu dojel a ještě stihl vyhrát finále!

Klikni pro zvětšení

Fotografie poskytl pan Petr Brychta.



Rallye Škoda 1985, RZ 9 - Bezdědice, "české Safari"
Rallye Škoda 1985Rallye Škoda 1985
J.Rajchman-podpis


Rallye Bohemia 1986
Rallye Bohemia 1986


Barum Rallye 1986
Barum Rallye 1986
Dvakrát přijel na Barumku, jednou dokončil.


Několik fotografií z Barum Rallye 1988:
J.Rajchman na startu Barum Rallye 1988
RZ Slušovice-skok BR'88 RZ Slušovice BR'88

Před časovou kontrolou na Rallye Valašská zima 1988

"Tohle auto má i na to, aby vyhrávalo třídu," tvrdil Rajchman před startem, "ale vždycky odpadám na drobné závady. Kdybych wartburgu tolik nevěřil, dávno bych jel něco jiného. Tenhle tovární motor má prý 95 koní (69 kW), i když mi nepřipadá o nic silnější, než ten loňský."
(Motoristická současnost 3/1988)



Jarda se blíží k cíli "Valašky 1990" - průjezd obcí Prštné Fanoušci na trati (tedy já s bratrem) - z druhé strany je znak AWE s nápisem "JARDO, JEĎ!"
Jarda Rajchman vyučuje sideways na okruhu ve Slušovicích (průjezd Březovou)



Kariéra po roce 1990

   Na automobilových soutěžích se po zániku automobilky Wartburg Jaroslav Rajchman objevil v roce 1993 s vozem Ford Fiesta XR2. V následujícím roce už sedlal Ford Escort RS 2000 ve skupině N/2000. Výsledky i komentáře z tohoto období jsou poměrně snadno dohledatelné na Internetu, takže se jimi tady nebudu zabývat. Časem se posádka ustálila ve složení Rajchman-Rajchmanová (dříve Vandová). Říká se, že manželka na místě spolujezdce ho zklidnila, takže z bláznivé jízdy pak zbylo jen to nejlepší. Úspěšnost dokončení "vnitrostátních" soutěží byla s Wartburgem 57 %, s Fordy pak 60 %. Faktem také je, že Rajchmanovi patřili pravidelně na čelní pozice ve třídě. K nejlepším umístěním v absolutním pořadí patří 10. místo na Rallye Bohemia 1995 a 9. místo na Rallye Příbram. (Z 9. místa v Rallye Příbram odstoupil v roce 1985 s W 353 WR.) Poměrně velkou zajímavostí je, že jako jeden z mála, ne-li jediný, nikdy neměl ve svém Fordu Escort zamontován samosvorný diferenciál, se kterým soutěžní vůz nebyl homologován, ale téměř všichni ho v N-kových Fordech používali (konkurenční Opely Astra jej mohly mít). Na výsledky ve třídě je tedy potřeba pohlížet i tímto pohledem. Na Jardovy průjezdy se prostě u trati čekalo. Několik z Barum Rallye 1999 jich můžete vidět i na zdejších stránkách Videa.

Tato je z Rallysprintu Kopná z roku 1997
Rajchman s Fordem Escort sk. N

A tato je z Barum Rallye 1999
Rajchman - Rajchmanová (Vandová)



Konec závodní činnosti

    V roce 2000 jel Jaroslav Rajchman poslední tři soutěže mistrovství ČR.
    Na XXXV. Rally Šumava 2000 odpadl z 1. místa ve třídě. Na Rally Liberec dojel na 3. místě ve třídě. Na Rally Český Krumlov dojel opět 3. ve třídě N do 2000 cm³. Těmito slušnými výkony se tedy rozloučil se soutěžáckou činností.
    Pokud byste v automobilovém soutěžním sportu někdy narazili na jména Tomáš nebo Michal Rajchman, pak se téměř jistě bude jednat o jeho syny.





[ Rallye Monte Carlo ]  |  Rallye Acropolis ]  |  Rallye 1000 jezer ]  |  R.A.C. Rallye ]

[ Rallye ]  |  [ Na hlavní Wartburg-stránku ]

[ Testy ]  |  [ Technika ]  |   [ Foto & Video ]  |  [ Na cestách ]  |  [ Historie ]  |  [ Technika jízdy ]  |  [ Pohlednice ]  |  [ Srovnání W 353 a Š 120 ]  |  [ Zajímavosti ]

[ Mapa serveru ]  |  [ Vyhledej ]  |  [ Odkazy ]