Jaroslav Rajchman | Milan Dolák | Karel Trojan
Egon Culmbacher | Dieter Heimbürger | K.-D. Krügel

DIETER HEIMBÜRGER: tovární jezdec

    Odpovědi ano-ne, prosté datum či úsporná věta s co nejmenším počtem slov nejsou podle mého gusta. Aby se ukázalo, co pod "slupkou" je, zaskočit bych měl otázkami já. Skutečností je opak, strohými odpověďmi se dostávám do úzkých. Těžko se s Dieterem Heimbürgerem navazuje kontakt...
   Povolání? "Zámečník." Ženatý? "Ano," Děti? "Ano". Kolik? "Dvě". Jak staré? "Osm a tři." Další zájmy? "Není čas." Jak se tváří na soutěžení manželka? "Zvykla si. Nadšena není."
Wartburg na Rallye Wartburg    Tak takto jsem se s Heimbürgerem seznámil. Slovní přestřelkou na rohu náměstí. A přece se nedá říct, že by byl nesympatický, nepřístupný a dokonce ani ne, že by odpovídal nerad. Málokdy ve slovech zaváhá, spíše je vypálí - a smířlivě čeká na další otázku. Jako by žil bleskovou konverzací s kopilotem při soutěži.
Závodnické začátky? "1970. S Trabantem na rallye." Úspěchy? (Tak přece nějaké odhalení. Mírné rozpaky, pokrčení ramen a ohlédnutí po spolujezdci, kterému nechává slovo, naznačují skromnost). "Dvě absolutní vítězství při Wartburg rallye 1980 a 1981, vítězství v pohárové soutěži Sachsenring rallye 1979, čtvrté místo v Jugoslávii při mistrovství Evropy 1982, vítězství ve třídě a 14. místo absolutně v Akropolis při mistrovství světa 1982."
V duchu si dlouhána skládám do Trabanta. Strávil v něm pět roků. Na okruzích, soutěžích i kopcích. Formule? "Nikdy jsem ji nejezdil." Byla to finanční úvaha. Než jezdec něco ukáže, musí si všechno platit sám. "Trabant je levnější než formulové auto."
V roce 1975 přišla nabídka z Eisenachu, specializace na soutěže a prvý start s wartburgem za tovární tým. V něm se sešel s Roe Weitzem. Ti dva jako by se hledali, všechno dělají spolu. Stejné povolání, stejné zájmy. Společná příprava auta. Stejný počet dětí a dokonce i stejný věk. Jen do data narození se jim vloudila chybička - Weitz je o tři dny starší. Jediným rozdílem mezi nimi je, že Weitz je spolujezdec, že nikdy nesevřel horký volant a nikdy už tak nemíní učinit. "Každý musí odvést práci na svém poli a dělat má to, co umí nejlíp."
Od roku 1975 táhne Heimbürger za jeden provaz s Weitzem. S wartburgem Evropou křížem krážem. Anglie, Bulharsko, Belgie, Řecko... a přece se jeho jméno objevuje ve startovních listinách poměrně skrovně. Není svým pánem, ale továrním jezdcem. Kde pojede, o tom rozhodují obchodní zájmy. Na domácí půdě ovšem nemůže chybět. "Roztloukačka", shodují se názory na Wartburg rallye'82. Výhoda pro domácí? "Ne tak jednoznačně." Heimbürger předvádí divy. (Že by časoměřiči také?), zná každou díru, nakonec rychlostní zkoušky vedou úseky, na nichž testuje vozy. A přece se šušká, že dosahuje časů, které prostě wartburgu nepřísluší. "Na soutěžích se stává ledacos, ale že by mě někdo nechal odstartovat dřív, to je vyloučeno!" Těžko soudit, nezměřil jsem si to. Na skutečnosti, že Dieter Heimbürger představuje v současnosti soutěžáckou špičku v NDR, by to nic nemohlo změnit. Wartburgu získal za sedm sezón při 66 startech 3 absolutní a 36 vítězství ve třídě, 32 zlatých, 13 stříbrných a 7 bronzových medailí.
Petr Haura    
(Motoristická současnost 2/83)    


Historicky nejlepšího umístění Wartburgů na Rallye Škoda (od r. 1986 Rallye Bohemia) dosáhl právě Dieter Heimbürger s Roe Weitzem, a to v roce 1978, kdy se umístili na 10. místě v absolutní klasifikaci a zvítězili ve třídě 2/1150cm³.

A jaký byl ve zkratce průběh některých

Rallye Wartburg ?


Rok 1978:
Malá dramata na velké soutěži, obzvláště první noc v mlze. Už na sprintu Zielfeld - Reurieth odpadlo 8 vozů. Mezi nimi také posádka bratrů Klaus Dieter Krügel-Wolfgang Krügel. Po vypadnutí druhého Wartburgu s Horstem Niebergallem a Berndem Frommannem se naděje továrního týmu z Eisenachu na vítězství mezi továrními týmy rozplynuly a vytoužený pohár byl na další rok odvezen do spřátelené automobilky v Mladé Boleslavi. Díky zmíněné mlze první noc a kluzké vozovce druhou noc nedojela ani jedna posádka bez časového zpoždění. V absolutní klasifikaci opět dvě Škodovky před továrním Wartburgem posádky Dieter Heimbürger - Roland Weitz.
1978: 1. Václav Blahna - Miroslav Raichl Škoda 130 RS ČSSR
2. Jan Šedivý - Jiří Janeček Škoda 130 RS ČSSR
3. Dieter Heimbürger - Roland Weitz Wartburg 353 WR NDR


Rok 1979:
Noční požár v Duryňském lese. Strašidelný ohňostroj vzplál u vesnice Schnellbach o třetí hodině ranní 27. října. Bílo-červený Wartburg se starovním číslem 3 stál asi 30 kilometrů před cílem v plamenech. Zoufalá posádka Dieter Heimbürger / Roland Weitz a náhodní kolemjdoucí se marně snažili zachránit soutěžní Wartburg 353 WR z ohnivého pekla. V motorovém prostoru byl jiskrou zapálen vysokooktanový benzín a požár se rychle rozšířil na celé vozidlo. To byla pro tovární mužstvo těžká rána, neboť neztratila jen posádku, jedoucí v čele s vysokým náskokem, ale také trumfové eso, znamenající návrat putovního poháru nejlepšího mužstva z ČSSR. Zbývající tři posádky Wartburgů ale dojely do cíle a přivezly i nezbytné body pro získání poháru. O boji už nemohla rozhodnout Škodovka, která už v prvním kole ztratila dvě posádky. Nejrychlejší byl asi 170 koňský Polonez posádky Maciej Stawowiak - Jacek Rozanski, kteří si už vedoucí pozici nenechali nikým vzít.
1979: 1. Maciej Stawowiak - Jacek Rozanski Polonez 2000 PLR
2. Erwin Härtwich - Armin Wilß Wartburg 353 WR NDR
3. Jan Trajbold - Antonín Charouz Škoda 130 RS ČSSR


Rok 1980:
V den startu začlo pršet. Déšť (a mlha) jsou totiž této rally vepsány do vínku. 222 členům posádek se představily záplavové deště, které měly za kulisami k dispozici více než 600 pomocníků. Změna z příjemného podzimního počasí při tréninku na bouřkové a mlhavé při soutěži se stala osudnou pro řadu předních jezdců. Ze 111 startujících jen 34 dorazilo do cíle. Přes nepřízeň počasí se z vítězství mohla těšit posádka Dieter Heimbürger - Roland Weitz.
1980: 1. Dieter Heimbürger - Roland Weitz Wartburg 353 WR NDR
2. Klaus Dieter Krügel - Wolfgang Krügel Wartburg 353 WR NDR
3. Antonín Císař - Bohumil Kadlec Škoda 130 RS ČSSR


Rok 1981:
Natrvalo získal tovární tým Wartburg pohár pro "nejlepší tovární tým ze socialistických zemí", když ji získal popáté za sebou v nepřerušené řadě. Soutěž byla vypsána v roce 1974. Do té doby nejúspěšnější eisenašská posádka Dieter Heimbürger - Roland Weitz ( 66 odjetých soutěží, 3 celková vítězství, 36 vítězství ve třídě, 32 zlatých, 13 stříbrných a 7 bronzových medailí), vyhrál Rallye Wartburg podruhé za sebou.
1981: 1. Dieter Heimbürger - Roland Weitz Wartburg 353 WR NDR
2. Karel Šimek - Jaroslav Pačes Škoda 130 RS ČSSR
3. Karel Trojan - Pavel Šlemín Wartburg 353 WR ČSSR


Rok 1982:
XXV. Rallye Wartburg byla sedmým podnikem soutěže o pohár míru a přátelství, v níž si vedoucí místo zajistily posádky sovětského národního mužstva. Jinak byla soutěž ukázkou převahy posádky z ČSSR. Leo Pavlík-František Šimek nebyli se svým rychlým Renaultem R5 Alpine k zastavení a vyhráli v celkové klasifikaci. Mezi národními mužstvy se jezdci NDR umístili na 2.místě za jezdci z ČSSR a před SSSR. Mezi klubovými resp. továrními týmy dominovali jezdci ze SSSR a zajistili Avtoexportu Moskva resp. Lada Togliati 1. místo.
1982: 1. Leo Pavlík - František Šimek Renault 5 Alpine ČSSR
2. Tomasz Ciecierzynski - Ryszard Zyszkowski Polonez 2000 PLR
3. Georgie Petrov - Jahn Tonev Renault 5 Alpine BLR


Rok 1983:
Déšť, tolik obávaný jezdci z ČSSR a tolik očekávaný jezdci týmu z Eisenachu, nepřišel, takže výkonné vozy Škoda mohly na silnici přenést celý výkon. Přesto nebylo vítězství posádky Blahna-Schovánek až do konce jisté a naděje národního mužstva skončily ve chvíli, kdy se loňský vítěz Leo Pavlík dokodrcal do uzavřeného parkoviště s kouřícím motorem. Eisenašští Dieter Heimbürger - Thomas Bruchmann a Wolfgang Krügel - Dieter Schenk obsadili 2. a 3. místo, ale měli neustále naději na lepší umístění. Při stíhací jízdě na RZ Hohe Sonne vyjel Dieter Heimbürger z tratě, udržel ale vůz pod kontrolou a o silný strom odřel pouze dveře. Štěstí přeje vyvoleným?
1983: 1. Václav Blahna - Pavel Schovánek Škoda 130 RS ČSSR
2. Dieter Heimbürger - Thomas Bruchmann Wartburg 353 WR NDR
3. Wolfgang Krügel - Dieter Schenk Wartburg 353 WR NDR


Rok 1984:
Poté, co po sezóně 1983 pověsil klíče na symbolický hřebík, startoval ještě jednou na mezinárodní Rallye Wartburg a vyhrál. Časopis TNN z 22.10.1984 o tom napsal: Comeback: Dieter Heimbürger přišel, viděl a zvítězil! Vítězstvím Dietera Heimbürgera a Thomase Bruchmanna skončila v neděli 27. Rallye Wartburg. Na 2. místě skončili Wolfgang Krügel - Dieter Schenk před posádkou Roland Fink - Jürgen Höch, čímž s převahou tým AWE zvítězil mezi továrními týmy před Trabanty".
Dieter Heimbürger, který nyní pracuje v oddělení pro styk se zákazníky, se tím stal bis dato nejlepším jezdcem eisenašského sportovního oddělení. Získal celkem 4 celková vítězství, 11 druhých a 10 třetích míst, 41 vítězství ve třídě, 41 zlatých, 18 stříbrných a 9 bronzových medailí v 88 odjetých soutěžích.
1984: 1. Dieter Heimbürger - Thomas Bruchmann Wartburg 353 WR NDR
2. Wolfgang Krügel - Dieter Schenk Wartburg 353 WR NDR
3. Roland Fink - Jürgen Hoch Wartburg 353 WR NDR




Tady je moje fotografie z Rallye Škoda 1985 z RZ 9 - Bezdědice, "české Safari" Heimbürger na Rallye Škoda 1985Dieter Heimbürger-podpis

   K tomuto ročníku se váží hned dvě osobní vzpomínky.
Bylo to naposled, co se tovární tým z Eisenachu zúčastnil soutěže v ČSSR. Možná to bylo způsobeno tím, že od následujícího roku se k nám přestaly Wartburgy dovážet. Podivné na tom bylo ale to, že přes pověstnou spolehlivost (viz. článek na stránce Rallye) tentokrát žádný ze tří Wartburgů z Eisenachu nespatřil cíl, ba co víc, všechny odpadly v rozmezí jedné rychlostní zkoušky. Osudnou se jim stala právě RZ 9, z níž je i horní fotografie. Jak už to tak bývá, vedly se kolem trati řeči, že vedení týmu přikázalo všem jezdcům vyjmout před touto pískovou RZ vzduchové filtry a vozy pak nasály písek, který způsobil prakticky okamžité zadření motoru... Kromě toho, že si nedovedu představit, proč by se to muselo dělat tak komplikovaně a draze, to nemůže být pravda i proto, že dvoudobý motor je velice citlivý na odpory v sání i výfuku a tak je velmi pravděpodobné, že by motory vůbec nefungovaly.
K večeru jsme se procházeli po Mladé Boleslavi a narazili jsme na náměstíčku na hotel, kde byla ubytována výprava z NDR. Jak jsme si prohlíželi vozy, mihnul se kolem nás jeden z Němců. Nám v té době chyběl na novém typu volantu "špunt" se znakem (v Mototechně ho neměli a volant stál 490,- Kčs) a řidiči tak neustále foukalo při jízdě do očí. Proto jsem neváhal a milého dlouhána oslovil a požádal ho, zda by nám nějaký ten špuntík nedal. Za chvíli byl zpět s klíčky od vozu a z jednoho z tažných vozů z volantu vyjmul ten špunt. Tak jsem mu ještě podstrčil papír k podpisu a tím jsem se dozvěděl, že se jedná o jedničku továrního týmu Dietera Heimbürgera.

 
Z Rallye Škoda musely odstoupit všechny tovární vozy Wartburg, protože se jim přehřívaly a zadíraly motory.
(SM 32/85)
 
tahače vozů továrního týmutahače, vlevo náš Wartburg 353, r.v.1972
tahače vozů továrního týmu





[ Rallye Monte Carlo ]  |  Rallye Acropolis ]  |  Rallye 1000 jezer ]  |  R.A.C. Rallye ]

[ Rallye ]  |  [ Na hlavní Wartburg-stránku ]

[ Testy ]  |  [ Technika ]  |   [ Foto & Video ]  |  [ Na cestách ]  |  [ Historie ]  |  [ Technika jízdy ]  |  [ Pohlednice ]  |  [ Srovnání W 353 a Š 120 ]  |  [ Zajímavosti ]

[ Mapa serveru ]  |  [ Vyhledej ]  |  [ Odkazy ]