Membrána palivového čerpadla
(Převzato ze zpravodaje pro členy pražského Wartburg klubu č. 2/311/1988)
Jak asi všichni víte, jsou s membránou palivového čerpadla občas potíže. Obecně je zřejmě znám případ "Karlovy Vary", kde byl díky vadné membráně
palivového čerpadla vyměněn jednomu klubovému kolegovi celý motor. Prakticky se vada membrány projevuje zvýšenou spotřebou a někdy tím, že motor jde v malých otáčkách na 2 válce. Vizuelně poznáme tuto závadu podle toho, že mokvá těsnění výfukového potrubí u 3.válce. (Viz. Pořadí válců).
Membrána palivového čerpadla není ovládána mechanicky, jako u jiných vozů, ale změnou tlaků v klikové skříni třetího válce. Z mechanického pohonu zůstaly jako anachronismus na membráně z obou stran nanýtované plechové podložky a v čerpadle vložené opěrné pružiny vyrovnávající její setrvačnou hmotu.
Kromě někdy nízké kvality pryžových částí způsobují zřejmě tyto nanýtované podložky prosakování paliva přes membránu do klikové skříně a tím následné potíže. Jestliže čerpadlo odmontujeme a podíváme se do díry ve spodní části čerpadla a zjistíme-li, že je mokrá, je to zaručeně prosakující membrána čerpadla. Nejhorší je ale skutečnost, že nízká kvalita membrány jako náhradního dílu (zřejmě se nevyrábí jen v Eisenachu), může způsobit stejné potíže i po výměně nebo nedlouho poté.
Nedostatek mebrán, jejich pochybná kvalita a zbytečnost nýtovaných podložek nás vedly k vyzkoušení jiného řešení. Po několikaletém zkoušení na mnoha vozech můžeme s jistotou doporučit náhradu originálního materiálu pryží, která je k dostání v Řempu pod názvem "olejivzdorná membránová tkanina". Tu vystřihneme do příslušného tvaru podle původní, prosekneme díry pro spojovací šrouby a bez opěrné pružiny namontujeme do čerpadla.
Pokud získáte kvalitní neprosakující materiál (při kontrole těsnosti musí být díra ve spodní čáasti čerpadla naprosto suchá), budete s výsledkem tohoto řešení spokojeni.
Pavel Reiss
Závada na čerpadle
(Převzato ze zpravodaje pro členy pražského Wartburg klubu č. 2/311/1988)
Do vozů Wartburg byly montovány dva druhy čerpadel:
UP4 - do vozů W311 (výkon 40 l/h)
60 PP1-1 - do vozů W353 (výkon 60 l/h)
Možnou závadou je netěsnost ventilů. Většinou palivo prolíná mezi tělesem ventilu a otvorem pro ventil v čerpadle. Závada se projevuje tak, že buď tzv. zapadá benzín a trvá delší dobu, než čerpadlo dodá dostatečné množství do karburátoru. Nebo naopak čerpadlo nemá dostatečný tlak a např. při jízdě do kopce již nestačí vytlačit palivo do karburátoru a motor se po čase zastaví. Přitom při jízdě po rovině se tato závada nemusí vůbec projevit. Závada se odstraní výměnou ventilků.
|