Velikosti pneumatik, huštění a sbíhavosti kol
(Převzato z knihy Host Ihling - Ratgeber Wartburg, 1988)
Vozidlo/ rozměr pneumatik | Max. huštění [kPa] vpředu vzadu | Sbíhavost |
|
Limuzína 6,00-13 76 | 160 170 | -1 až +2 mm |
165/80 R 13 82 | 160 170 | -3 až -1 mm |
175/70 R 13 80 | 170 180 | -3 až -1 mm |
|
Tourist 6,00-13 76 | 160 170 | -1 až +2 mm |
165/80 R 13 82 | 160 200 | -3 až -1 mm |
175/70 R 13 80 | 170 210 | -3 až -1 mm |
Hodnoty v tabulce odpovídají zatížení vozidla na povolenou mez a jízdě po běžných silnicích. Při jízdě po dálnici se doporučuje tlaky zvýšit o 20 kPa. Rovněž zimní pneumatiky (označení M+S, např. OR 32 M+S) se doporučuje vždy hustit o 20 kPa více, než je uvedeno v tabulce. Protektory mohou mít až o 5% vyšší hmotnost a proto je vhodné je hustit o 20 kPa více, než je uváděno v tabulce, aby se kompenzoval zvýšený vývin tepla.
Jednotky:
100 kPa = 1,0 kp.cm² = 1,0 at
Výrobní závod hlásí - Podvozek
(Převzato ze zpravodaje pro členy pražského Wartburg klubu č. 3/312/1989)
Souběžně s používáním nových pružin došlo k přepracování hodnot geometrie kol. Tyto hodnoty jsou uvedeny níže a platí pro vozy 353 W a 353 S od roku výroby 1985.
|
Přední náprava | limusina | tourist a trans | poznámka |
|
Zatížení kola (kolový tlak) | 2550 N (260 kp) | |
Sbíhavost na nápravu | pneu diagon. | nový stav a po záběhu | -10' až 20' (-1 až 2 mm) | seřízeno x/ |
pneu radiál | nový stav
po záběhu | -40' až -10' (-4 až -1 mm) -30' až -10' (-3 až -1 mm) |
Odklon kola | 2° +20' -50' | | max dovol. odchylka od L do P 1° |
Příklon osy výkyvu | 9° +55' -20' | | max dovol. odchylka od L do P 1° |
Záklon osy výkyvu | 0° +60' -30' | | max dovol. odchylka od L do P 1° |
x/ Při seřízení sbíhavosti na montážním pásu a mimo něj s přídavným zatížením na středu přední nápravy 1962 N (200 kp) platí pro diagonální pneu -1 až -3 mm a pro radiální pneu -4 až -6 mm při měření v novém stavu při zatížení nápravy 6278 N (640 kp) diagon. pneu -1 až -3 mm zatížení kola 3140 N (320 kp) radiál pneu -4 až -6 mm |
|
Zadní náprava | limusina | tourist | trans | poznámka |
|
Zatížení kola (kolový tlak) | 1860 N (190 kp) | 2160 N (220 kp) | 1570 N (160 kp) | |
Sbíhavost pro kolo | nový stav
po záběhu nad 1000 km | -10' až 40' (-1 až 4 mm) -10' až 30' (-1 až 3 mm) | |
Odklon | nový stav
po záběhu nad 1000 km | 3°30'±1°
2°30'±1°20' | 1°45'±1°
2°30'±1°20' | 4°10'±1°
3°10'±1°20' | max dovol. odchylka zleva doprava 1° |
|
Oprava uložení horních závěsných ramen W353
(Převzato ze zpravodaje pro členy pražského Wartburg klubu č. 2/300/1987)
V místě uložení horních závěsných ramen předního kola vozu W353 jsou k rámu přivařeny trubky o vnitřním průměru 14 mm a délce 115 mm, které tvoří pouzdro čepu ramene. Nejsou-li čepy dobře dotahovány (výrobce doporučuje jejich kontrolu a dotahování po 5000 km), dochází k vytlučení otvorů pouzder do takové míry, že je pak nutná výměna celého rámu.
Pokud je ještě celkový stav rámu dobrý a má jen zmíněnou vadu, je možné provést opravu pouzder přestružením a vložkováním.
Dále uváděný postup platí v případě, že budou opravována obě pouzdra zároveň. V případě, že se oprava týká jen jednoho z nich, vynechají se úkony na druhé straně vozu:
- vůz se vyzvedne a dobře zajistí,
- demontují se přední kola,
- demontuje se přední nárazník a přední čelo,
- uvolní se a zvedne zásobník chladící kapaliny,
- demontuje se karburátor,
- odstraní se závlačky z korunových matic čepů, matice se vyšroubují a čepy vyrazí,
- rozvěšená horní ramena zůstanou viset na tlumičích (pokud nebudou ramena vyměňována celá nebo jejich gumové bloky),
- před vůz se přistaví přípravek s uchycenou pomaluběžnou elektrickou vrtačkou,
- vůz se vhodným způsobem ustaví do vodováhy a v takové výši, aby střed pouzdra pro čep byl v ose vrtačky. Malé odchylky lze vyrovnat posunutím vrtačky v oválných otvorech přípravku (viz. obr). Tuto podmínku je třeba bezpodmínečně dodržet, jinak by mohla být opravdu porušena geometrie vozu a pneumatiky by se nadměrně sjížděly,
- stavěcí výstružník se nastaví na základní rozměr, pomocí červíku se upevní do držáku a nasadí do otvoru pouzdra. Tyč se upne do sklíčidla vrtačky,
- vystružování se provádí postupně tak, že podélný pohyb výstružníku je prováděn pákou na stojanu vrtačky a tak dlouho, až je otvor v pouzdru opět kruhový. Pro mazání výstružníku lze použít olej řezný nebo řepkový.
- rozdíl proti původnímu rozměru pouzdra se vymezí vložkou z bronzi, která se zasune (lehce zaklepne) do pouzdra rámu.
- ke zpětné montáži ramen se použije nový originální čep, který je nutné podle předpisu výrobce zasouvat zezadu dopředu, tedy ve směru jízdy,
- je-li nutné při prováděné opravě vyměňovat v ramenech pryžové bloky, doporučujeme ramena sejmout obvyklým způsobem úplně a pryžové bloky vyměnit pod lisem
Zpracováno podle materiálů ze školení techniků v Brně, září 1987
[ Na hlavní Wartburg-stránku ]
|