MOTOROVÉ OLEJE
Čím mazat - toť otázka. Na výběr je celá řada olejů pro dvoudobé motory. Základní dělení je na minerální (ropné), polosyntetické a syntetické.
Minerální oleje jsou nejhůře spalitelné, což se projevuje namodralým dýmem za vozem. Proto jsou některé z nich obohaceny o speciální přísady a označovány jako "nekouřivé". Osobní zkušenost s nimi ale nemám. Pokud byste někdy stáli nad lahvičkou a z popisu nebyli moudří, o jaký olej vlastně jde, pak minerální oleje jsou většinou charakterizovány jako "vysoce výkonné oleje".
Polosyntetické oleje jdou poznat snadněji, protože na obalu bývá napsáno "na syntetické bázi". Kouřivost je opravdu minimální, pouze při studených startech se za autem vytvoří modrý mrak. Ze zkušeností mohu říct, že čím levnější takový polosyntetický olej je, tím více se kouřivost přibližuje minerálním. Výfuk je stále štiplavě cítit, i když o poznání méně. Výhodou je hlavně spalitelnost oleje, kterou nejlépe doloží absolutně čistá koncovka výfuku i po několika tisíci kilometrech. To platí hlavně pro oleje za cenu přes 200 Kč/l, levnější se opět přibližují minerálním.
Syntetickými oleji se snad ani nemá cenu zabývat pro jejich cenu kolem 400 Kč za 1 litr. Ani osobní zkušenosti s nimi nemám.
OLEJE PRO DVOUDOBÉ MOTORY
Následující výčet nemá být kompletním přehledem všech olejů pro dvoudobé motory. Ceny byly zjišťovány převážně v roce 2002, pokud nebude uvedeno jinak.
Castrol Super TT |
minerální |
190 Kč/l |
|
M2T |
minerální |
70 Kč/l |
|
Madit M2T |
minerální |
70 Sk/l |
|
Mogul TS |
minerální |
asi 90 Kč/l |
|
Shell 2T Advance |
minerální |
99 Kč/l |
|
Trysk M2T |
minerální |
60 Kč/l |
|
Trysk M2TS |
minerální |
86 Kč/l |
|
Madit M2T Global |
minerální, nekouřivý |
asi 120 Sk/l |
|
Mogul TSF |
minerální, nekouřivý |
asi 120 Kč/l |
|
OMV X-Bike |
minerální, nekouřivý |
135 Kč/l |
|
Agip City 2T |
polosyntetický |
|
|
Aral 2T Basic Energy |
polosyntetický |
|
|
ESSO 2T Special |
polosyntetický |
|
|
Motul Scooter 2T |
polosyntetický |
210 Kč/l |
|
OMV City Star 2T |
polosyntetický |
295 Kč/l |
|
Pennzoil 2T Semisynthetic |
polosyntetický |
|
|
Shell 2T VSX Advance |
polosyntetický |
249 Kč/l 249 SK/l |
|
Texaco Motex 2T-X |
polosyntetický |
|
|
Total Prosylva 2T |
polosyntetický |
255 Kč/2l |
|
Trysk Rapid 2T |
polosyntetický |
110 Kč/l |
|
Valvoline Durablend 2T |
polosyntetický |
asi 230 Kč/l |
|
Castrol TTS |
syntetický |
asi 400 Kč/l |
|
Valvoline Synpower 2T |
syntetický |
asi 300 Kč/l |
|
Motul BIO 2T |
biologicky odbouratelný |
511 Kč/l |
|
DISKUZE
Své zkušenosti můžete sdílet pomocí formuláře v této stránce. Došlé příspěvky budou zařazeny autorem. Při odesílání pomocí formuláře zůstanete z technických důvodů zcela anonymní, pokud nevyplníte údaje v okně zprávy.
Zde uvedené body k rozvinutí diskuze jsou částečně převzaty z jiných diskuzních fór a nemusí vyjadřovat názor autora.
ZÁKLADNÍ BODY K DISKUZI
|
24.1. 2003 |
1. Jezdit na jiný olej než M2T se nevyplatí pro jeho cenu (i ten nejlevnější olej pro 2T motory zvýší cenu benzínu o 0,50 Kč za litr).
2. Ředit polosyntetický nebo syntetický olej více než 1:70 je pro motor Wartburgu škodlivé.
3. Při používání různě kvalitních olejů nejde opotřebení motoru nijak průkazně změřit a dokázat tím, že nějaký olej je lepší. Navíc záleží na stavu, v jakém byl motor před započetím zkoušek (vůle).
|
|
26.1. 2003 | hasa Zdravim vsechny priznivce Zweitakt Ottomotoru... Jsem hrdy majitel W353 a pouzivam obycejny olej M6. Kupuji 10-ti litrovy kanystr za 405 Kč a mazu 1:50, takze, pokud dobre pocitam, se zvedne cena litru benzinu o 0,33 Kc, coz je myslim unosne. Motor nekouri, smrdi primerene a jezdi slusne, pri prumerne spotrebe 7,5 litru, pri delsich cestach se nezridka dostanu i pod 7-mi litrovou hranici (rekord mam na trase Jablonec n.N. - Olomouc 6,25 l/100 km, coz snad neni ani laboratorni spotreba...a cestou me zadnej kravskej povoz nepredjel :-) Motor je naprosto bezvadny a za dobu co Wartase mam (3 roky, sam jsem najel 50 000km), nepozoruji zadny ubytek vykonu ani zvyseni spotreby. |
30.5. 2003 | Pytlák (martin@pbcom.cz) Používám ve svém W311 olej PARAMO Trysk Rapid 2T, což je polosyntetický olej za příjemnou cenu asi 108Kč za litr. Velmi dobře se míchá s benzínem, což považuji za jednu z nejvýznamnějších výhod. Zatím míchám 1:40 poněvadž můj W311 je po generálce motoru (výbrus, písty, klika - prostě komplet) a má zatím jen asi 2000km (možná ani to ne). První nádrž byla dokonce 1:30. Jinak kolega ten samý olej v Trabantu míchá dlouhodobě 1:60 a nemá nejmenší problémy. Autíčko mu jezdí naprosto v pohodě a prakticky vůbec nekouří a nesmrdí, mnohá "stodvacítka" kouří a smrdí podstatně víc. Všeobecně se domnívám, že u dvoutaktu není ani tak důležitá značka oleje, ale důsledně přesné dodržování určitého míchacího poměru a správné nastavení karburace a zapalování. Je-li vše OK, dobré jízdní vlastnosti a snesitelná úroveň zplodin jsou snadno dosažitelným cílem.
|
22.6. 2003 | Ing. Prokeš Rád bych se s Vámi podělil o informace o tom, jak a čím mazat. Mám je od technika, který se o dvoutakty a zejména Wartburgy zajímá již dlouho a je v kontaktu jak s výrobci olejů, tak s výrobci motorů (např. JAWA). Shrnul bych je do následujících bodů: 1. mělo by se jednat o vysoce výkonný olej tj. označení API TC (únosnost olejového filmu) => M2T nevyhovuje (API TA) 2. olej by měl mít přísady, které by zabraňovaly korozi a tvorbě úsad => M6A nevyhovuje, neb je to olej pro čtyřdobý motor a tyto přísady nemá. 3. dále by se nemělo v případě Wartburgu jednat o olej s rostlinnými komponenty jako např olej OMV Biomix, které při odstávce prý způsobí zalepení. Rovněž nejsou vhodné oleje pro vysokootáčkové motory (zahradní technika), které mají nízkou viskozitu a pro starší typy 2T motorů nejsou vhodné. Následujícím požadavkům zejména z cenového hlediska nejlépe vyhovují oleje naší výroby Mogul TS a Paramo trysk M2TS. Jsou totiž srovnatelné např. s oleji Castrol super TT nebo Shell 2T Advance, jež jsou dražší. Doporučený je poměr ředění 1:40. Výrobce oleje sice udává 1:50, což je oficielně udávaný doporučený poměr zejména z hlediska ekologického a marketingového. Při tomto poměru motor bude mít stejnou životnost jako při použití oleje M2T míchaného v poměru doporučeným výrobce vozidla. Při použití kvalitnějšího oleje v poměru 1:40 má však motor životnost vyšší nežli udává jeho výrobce. Já mám Wartburg 353.1 Tourist a používám olej Trysk M2TS 1:40. |
23.2. 2006 | Luboš Olej M2T používám jen z nouze. Dle mých zkušeností je moc dobrý olej od Avanti, pro dvoudobé motory. Přesný název nevím. Cena byla 123 Kč/l. Studený motor po nastartování odhadem o 50 % menší kouřivost, teplý žádná kouřivost. A nebyl to žádný štiplavý kouř. Spaliny mi vůní připomínaly posečenou trávu. Osvědčil se mi i Mogul TSF. Má obdobné vlastnosti mimo vůně spalin. Olej do motor. pil, křovinořezů se mi moc nezdá. Má stejnou kouřivost jako M2T.
|
11.10. 2006 | eisenacher (eisenacher@volny.cz) Vlastnim Wartburg 353W r.v.1980, za 5let jsem s nim najel 30tis.km, kdyz jsem ho \"zdedil\" po dedovi. Motor ma jiz dnes najeto celkem 95tis.km, jezdi stale jako novy, tise, spotreba cca 8l. prumer. Verim ze je to stylem jizdy a hlavne mazanim! Pouzivam olej m2t super v pomeru 1:40. Mam dotaz-je mozne pri tomto poctu km. prejit na syntetiku? myslim hlavne z hlediska ZAKARBONOVANI! Prosim o odpoved na mail. Dekuji Michal z Olomouce |
6.4. 2007 | Max Používal jsem Valvoline 1:40 a všechno bylo v pohodě. Po výměně svíčky jsem najel něco přes 500 km a nová svíčka byla světle hnědá a suchá. Pak jsem v nouzi musel vzít M2T (jiný na benzínce neměli) a po ujetí asi 50ti km mi motor začal cukat, nešel do otáček a výfuk byl celý od oleje. Svíčka byla úplně černá a taky na ní byl olej. Z toho soudím, že M2T je pěkný šmejd. To už si do motoru můžu nalít olej z friťáku a vyjde to nastejno :-) |
12.4. 2007 | Ota Používám olej od firmi shel - Shell Advance 2T. je to polosintetyka za 240 Kč používa se do modernich dvoudobých skútrů. Je ho možno zakoupit na každe pumpě šel. Mícham ho v poměru 1:50. Motor po zahřátí vubec nekouří a když je motor studený tak jen opravdu ninimálně. M2T už nepoužívám vubec je to nekvalitni olej. V dnešní době je už velký vyběr kvalitních oleju a doporučuji polosintetyku. Ja osobně tet beru čepovanou polosintetyku z prodejny kde prodavájí male motocikli skutry litr vychází na 150 Kč. |
15.12. 2008 | Hasan Tak slovo do pranice.Pouzivam olej DEA.Micham ho 1:100!!!a to uz 58000km.Motor na kterem jsem zacal s pokusem dost cvakal(pistni cep)Nyni je temer tichy.Auto nekouri,chyta skvele,svicky 3bod s dlouhym zavitem a spotreba 7,2 na 100km.Zvladnu i dalku s ucpanou Prahou 308 km na 18,5L. |
27.1. 2009 | Alois S Wartburgem 353 W jezdím denně do zaměstnání. Nyní má najeto 215 tis. km, vše původní, min. posledních 150 tis km používám k mazání vyjetý olej ze čtyřtaktních motocyklů. V servisu mně jej sbírají a jsem naprosto spokojený. V těchto motocyklech se používají špičkové, plně syntetické oleje a majitelé motocyklů je mění výrazně dříve, než mají udávanou životnost. Toto je má zkušenost, výfuk suchý a kouřivost minimální. Olej mám zdarma. |
29.5. 2009 | Do W 353 jsme dával vyjetý Havoline polosynteika 10W40 bylo to zadarmo a jezdl slušně... |
13.7. 2009 | Brtník Zjišťoval jsem, co nalít k benzínu do stařičkého 2T Cresscenta... Velice mi pomohla tato e-debata. Měl jsem políčeno na PARAMO Trysk Rapid 2T, ale nejde sehnat, stejně tak Mogul TSF (možná snad u Benzíny). Dle výrobce je třeba hledat poznámku \"nová receptura\". Nakonec jsem koupil (pozor i u Šelu umí stát o 50Kč/l víc) Shell Advance VSX 2T, tož su zvědavý. Po klasickém M2T byla svíčka tak zaflákaná, že jsem uvažoval, že budu muset štelovat karbec. Ještě, že jsem se do toho nepustil - stejně nemám zkušenosti. |
21.9. 2009 | Mára (mara.v@email.cz) Popravdě řečeno... Wartáků mi prošlo rukama dost, jezdím na servisy k panu Reisovi.. je to servisák speciálně na Wartburgy, dělá je celý život.. a doporučuje M6A... já na to odjel skoro všechno, chová se v praxi jako M2T ale je levnější... Dělal jsem expedici s Wartburgy na Nordkapp a 2 Wartburgy s 8 lidmi, přetížený až k pláči batohy, díly a jedním náhradním motorem to dojely úplně luxusně... Mazání 1:50 zcela vyhovující, dělaly se v Eisenachu i testy s mazáním 1: 100 a motory se nijak statisticky výrazně víc nezadíraly... ale předpis je 1:50 tak tak jezdím.. zatím jsem nezadřel nikdy žádný motor...
Přeji spoustu hezkého dvoutaktního dýmu...
pozn.: Wartburg ?? \"Auto které nevidíte\" |
11.11. 2009 | pampuch3D Pouzivam repsol syntetico cena za liter 180 Sk sviecky ciste spalovaci priestor tiez ..prijemna vona nezanasa vyfuk. |
20.2. 2010 | w353 Ja tam davam olej STIHL červený a riedim 1:50. Liter ma vyjde tak 180 sk so zlavou aj menej. Motor ide dobre som s nim celkom spokojny. |
3.5. 2010 | Tomáš ja som len teraz dostal wartburga do ruki a mám pocit že olej madit m2T je upni hnoj ako sa na tomto fore spominal jeden pán že mu motor nešiel do otáčok mne to robilo to isté bud mi išiel motor na volnobehu alebo s plinom na podlahe výfuk kompletne špinavý dalej sviečki vizerali hrozne čierni karbon a ešte ktomu aj mokri a mazlavi z výfuku mi pravidelne tiekla nejaká gebuzina hned po naštartovaní skontroloval som všetki nastavenia a všetko sedí teraz som ho vičisťil a vilejem aj benzín z nádrže a zažnem jazdit na šel oleji 2T advance podla vaších rád je osvedčení a vinikajúci skúsim ho |
12.7. 2010 | Brtník Olej PARAMO MOGUL TSF má složku PIB - tato složka totíž podstaně méně zanáší zapalovací svíčky. Jedná se o náš nejvýkonnější olej pro dvoutaktní motory.
Olej PARAMO TRYSK RAPID 2T se již nevyrábí a je nahrazen právě olejem MOGUL TSF (tj. oleje se složkou PIB)
Olej PARAMO TRYSK M2T SUPER se již doprodává a bude nahrazen olejem MOGUL TS.
Hlavní rozdíl mezi těmito oleji je v použití základového oleje, kdy oleje MOGUL M2T/ TS, TRYSK M2T/M2T SUPER používají těžké viskozní oleje (ty špatně hoří a vzniká zmíněné zakarbonování nejen zap. svíčky) a samozřejmě v množství použitých aditiv. Posloupnost ve výkonnosti je následující M2T / TS, M2T Super/ TSF, RAPID 2 T. |
2.1. 2012 | Wood (wood@paneko.cz) tato diskuze je sice už stará,ovšem ze svých zkušeností používám Paramo trysk M2T a sem spokojen celoročně.Dříve sem používal Stihl a jiné oleje pro vysokootáčkové motory a není to dlouhobě dobrá varianta,tyto oleje méně promažou ložiska a tak |
13.7. 2014 | Hans Do starých stroju jedině M2T.Používám pouze tento olej a když se dodrží míchací poměr tak to nehulí. Kecy mladej kluků co musí pozovat s barevnou lahví mě nezajímají, ať si tam lejou co chtěj když mají na rozhazování. |
6.11. 2014 | Pavel mam motocykle 45 rokov a sme pouzivali olejeM 2T V sucastnosti mam len babetu zahradnu techniku /krovinorez.molotraktor benin. pilu kde som zacal pouzivat kvalitne oleje API TC/, Prekvapilo ma po prejdeni na tieto oleje zenesenie motora sadzami uplne cierny piest /05 mm Po vybruse som spalil 10 l benzinu a zistil som netesnost vyfuku- Po odstraneni vyfuku som zbadal ze piest je cely cierny. Predpokladam ze olej ktory pouzivam lepsi a teda kvalitnejsi je vlastne horsi. AK som pozrel bezpecnotny list pozivaneho oleja bod zapalnosti je 76 stC a v motore sa vznieti /povrch valca do 130 stC / a tvori sadze. OLEJ M2T ma bod vzplanutia 237 stC. Poradte ze by to bolo vtom |
ODKAZY K TÉMATICE MAZÁNÍ
Mazání dvoudobých motorů a olej M 2 T - článek do hloubky rozebírá poměry v motoru a nároky na oleje, pochází ze Světa motorů, ročnik 1974 (v případě nenalezení stránky jděte v menu na "materiály" - "dobové články")
Cena paliva - tabulka pro výpočet ceny za litr paliva ve směsi s olejem
Rady pro Trabantisty - pouze jedna věta
w353.host.sk - počátek diskuze (?)
Kdo maže, ten jede - poměrně vyhraněné názory jednoho motocyklisty na typ oleje a mazací poměr
Zkušenosti s ČZ 250 Sport
JAWA Mania - poradna - vyberte kategorii "oleje, mazání, paliva, spotřeba"
BIKES INFO - pár nezaujatých slov na adresu oleje M2T
|