Srovnání vozů
Wartburg 353 WDacia Logan
Wartburg 353 W model 1984 Dacia Logan r.v. 2006

Starší auto je vždycky větším potenciálním zdrojem problémů. Staršímu autu se musíte věnovat více než novému. Platí to o těch vyrobených na západě i na východě. A protože nikdo a nic nemládne, přišel čas si najít náhradu za Wartburga 353 z roku 1986. Kritéria byla následující:
- co nejlevnější a současně co nejnovější
- s kufrem alespoň 0,4 m³
- co nejvíce místa na zadních sedadlech
- pokud možno sedan
Výsledkem hledání a srovnávání bylo pořízení tehdy rok staré Dacie Logan 1,4MPi Laureate z roku 2006. Dacia Logan se začala vyrábět v roce 2004, ale počátky přípravy tzv. projektu X90 sahají do poloviny 90. let. Konstrukčně jde tedy o automobil o 30 až 38 let novější než Wartburg.

V následující tabulce jsou shrnuty subjektivně nejdůležitější klady a zápory obou vozů, které jsou nezbytné pro provoz. Záměrně zde neuvádím posilovače, elektrické vybavení, kultivovanost chodu motorů atd. V dalším textu jsou pak vlastnosti jednotlivých vozidel komentovány podrobněji.

Wartburg 353 S (1986)Dacia Logan 1,4 (2006)
+ výhled+ možnosti výbavy
+ manévrovatelnost+ jízdní vlastnosti
+ zcela rovná podlaha+ prostor uvnitř vozu
+ snadnější vyjímání zadního opěradla+ spotřeba paliva
+ lepší využitelnost zavazadlového prostoru+ tři tříbodové samonavíjecí pásy vzadu
+ volnoběžka
  
- nutnost manipulace s olejem při tankování- absence hrubého filtru vzduchu větrání
- horší jízdní vlastnosti na sněhu a ledu- řazení
- vyšší hlučnost podvozku i motoru
Úvodem
Dacia Logan se až překvapivě Wartburgu podobá. Ne vzhledem. Ale i ona je auto vysmívané, které řada lidí dává jako příklad nekvalitního výrobku. Samozřejmě tak činí zejména ti, kteří v ní ani jednou neseděli. Také ona má velký kufr o objemu 0,510 m³, který v její třídě těžko někdo překoná. Dacia patří rozměrově a cenově do stejné kategorie jako Škoda Fabia, Seat Cordoba nebo Renault Thalia, z nichž jen ten poslední má kufr zcela shodné velikosti. Ostatní disponují menším objemem. V tomto ohledu srovnatelná Honda City začíná cenově o 140.000 výše. Dacia má také velkou světlou výšku a údajně měkké pérování, díky čemuž se prý v zatáčkách výrazněji naklání.

První dojem, který jsem měl, když jsem k Dacii Logan přistoupil, bylo, že je hrozně vysoká. Skutečně - je vyšší než Wartburg (W: 1495 mm, DL: 1525 mm) a popravdě ty tři centimetry snad ani nejsou pravdivé. I větší šířka je znát. Ověřil jsem si to při odmetání sněhu. Zatímco střechu Wartburgu odmetu z jedné strany, střechu Loganu musím odmetat nadvakrát. U benzínky je třeba se poohlédnout po stěrce s delší rukojetí, pokud přední nebo zadní sklo chcete setřít na jeden zátah. Také nakládání kol na střechu Logana vyžaduje osobu vyššího vzrůstu než na Wartburg. Porovnání ostatních základních rozměrů je v tabulce níže.
W 353Dacia Logan
Délka42204247
Šířka bez zrcátek/se zrcátky1640/18101740/1975
Výška14951525
Rozvor24502630
Rozchod vpředu/vzadu1280/13001466/1456
Světlá výška155155
Zavazadlový prostor0,525 m³0,510 m³

Díky velkému rozvoru náprav Logan dobře překonává příčné nerovnosti na silnici a umožňuje to lépe využít prostor pro cestující a to hlavně pro ty vzadu. Pro srovnání: Škoda Octavia II má rozvor náprav 2578 mm, předchozí verze měla 2513 mm.
Prohlídka vozů
Po usednutí do rumunského vozu se nikdo z cestujících nemusí cítit stísněně. Prostoru je ve všech směrech dostatek, možná i nadbytek. Kterýkoliv z cestujících může mít na hlavě klobouk, pokud měří do nějakých 185 centimetrů. Při pohledu na vysoký strop mívám ještě teď dojem, že sedím v nějaké malé dodávce a hledám další světlo pro cestující vzadu. Vnitřní šířka v Dacii Logan 1400 mm je více než 1340 ve Wartburgu. Řidič si může ve vozidle s příplatkovou výbavou seřídit výšku sedadla nebo upravit tvar bederní opěrkou, žádný stupeň výbavy neumožňuje nastavení volantu ani v jedné ose. I tak ale není větší problém najít vhodnou pozici. Ve Wartburgu bylo možno poměrně snadno dvěma klíči nastavit výšku volantu v rozmezí cca 50 mm. Pravá noha se dá v Dacii Logan pohodlně opřít o svislou část středové konzoly, která nemá žádné výstupky. Ve Wartburgu žádná konzola není a pravou nohu si můžete dát třeba až ke spolujezdci.
Výhled z Dacie Logan je podobně dobrý jako ve Wartburgu. Jen při couvání je téměř zbytečné se otáčet dozadu. Kufr je hodně vysoký. Je lepší couvat podle zpětných zrcátek. Ty jsou poměrně malé, ale dostačují. Jsou na obou stranách stejně velké, což u některých vozidel koncernu Volkswagen není zvykem.
Obsluha všech přístrojů, jako jsou směrová světla, hlavní světlomety, stěrače, ventilátor, odpovídá dnešní době. Ani u Wartburgu jsem nemíval problém s ovládáním čehokoliv, dokonce ani s regulací ventilační soustavy páčkami umístěnými pod přístrojovou deskou, kde se postupovalo částečně po hmatu (do r.v. 1984). Dacia Logan má tyto ovládací prvky samozřejmě pěkně podsvícené a jsou řešeny podobně jako u většiny vozů. Jsou však umístěny příliš blízko řadící páky a tak hlavně při zařazené trojce nebo pětce hlavice páky brání pohodlnému dosažení na přepínače větráku a regulace teploty. Odkládací plochy tvoří v Dacii Logan dvě plastové dveřní kapsy, tři kruhové misky na středové konzole (pro jeden přemisťovatelný válcovitý popelník) a uzavíratelná přihrádka před spolujezdcem. Pokud vozidlo není vybaveno airbagem spolujezdce, má tento před sebou ještě nepříliš vzhledný otvor velikosti asi tak pro dva skládací deštníky na sobě. Možná, že polička pod přístrojovou deskou ve Wartburgu spolu s pružnými koženkovými kapsami ve dveřích byla o něco lepší.

Že sedíte v autě o dvě lidské generace mladším poznáte nejvíce při pohledu do přístrojového štítu. Dominují mu dva kruhové přístroje rychloměru a otáčkoměru, jejichž ručičky jsou z průhledného polykarbonátu a v noci se rozsvítí oranžovým podsvětlením. S Wartburgem má v tomto ohledu společnou jen kontrolku směrových světel, která je i v Dacii společná pro oba směry (dvojitá šipka). Přístroje Wartburgu byly využívány i v dodávce Barkas a nákladním vozidle Robur a jejich design odpovídal spíše tomuto použití než v osobním voze. Přehlednosti, ale zejména přesnosti rychloměru Wartburgu nelze nic vytknout. Nemá smyslu se v tomto srovnání rozepisovat o palubním počítači a dalších detailech výbavy Dacie Logan. Nikoho by nemělo překvapit, že Dacia Logan má (možnost mít) antiblokovací systém, posilovač řízení (posilovač brzd samozřejmě standardně, Wartburg nikdy), airbagy, stmívání vnitřního osvětlení, imobilizér, dálkové centrální zamykání, elektrické stahování oken a tak dále. O ničem z toho se Wartburgu ani nesnilo, ale v období jeho výroby o většině z toho nesnili ani jeho majitelé (víte třeba, že první sériově montované centrální zamykání měl Renault Fuego, vyráběný v letech 1980-1985?). Spíše je zajímavé, že Logana můžete dostat jen s cyklovačem s jedním pevným časem (Wartburg má dva), že se stěrače samy nezapnou při ostřikování (ve Wartburgu ano) nebo že víko zavazadlového prostoru nelze otevřít jinak než klíčem (jako ve Wartburgu).
S Wartburgem má Dacia Logan shodné řešení zadních sedadel. I tady je tvoří jednodílná lavice a jednodílné opěradlo, které není řešeno jako variabilní, sklopné. Jako u Wartburgu se ale dá vysadit a vyjmout po povolení několika matiček. Prostor, který tím vznikne v dělící stěně Dacie Logan ale není příliš velký, protože je tam namontována napříč plechová výztuha. Dá se to využít pro delší ploché předměty (desky, lyže). Wartburg má v tomto ohledu nevýhodu v pevném zadním čele, a tak delší předměty se musí zasouvat šikmo. Oba vozy jsou zkrátka sedany a na přepravu rozměrnějšího nákladu je nutné využít střešní nosič nebo přívěsný vozík. Pro běžné užívání – přepravu zavazadel – však objem kufru využijete a v tomto ohledu splňuje Dacia Logan dokonale jednu z podmínek výběru.
Přední sedadla jsou nastavena pro stejného řidiče. Rozdíl v prostoru je zanedbatelný, o něco více místa zbylo v Dacii Logan.
Wartburg má zase zcela rovnou podlahu bez tunelu.
Vzadu mají oba vozy do značné míry společnou i podlahu. Dacia Logan má sice uprostřed vozu běžný tunel. Zde je ale širší a nižší, takže je možné na něm mít položené nohy, aniž by byly nepřirozeně pokrčené. Prostřední cestující tak má proti jiným vozům více možností, kam složit nohy. Díky vhodně upevněným předním sedadlům, jejichž kolejničky jsou vysoko nad zadní podlahou a hodně na krajích, je tak pro nohy cestujících vzadu místa ještě více. Připočteme-li k tomu i skutečný nadbytek místa od předních opěradel ve výši kolenou, mohou si připadat zadní pasažéři jako v obýváku. Ve Wartburgu je to s prostorem podobné, prostřední cestující se dokonce nemusí uskrovňovat, protože zde tunel zcela chybí, jen pro kolena je místa o něco méně, skutečně ale jen méně, nikoliv málo. Z těchto důvodů jde o skutečné pětimístné vozy, nikoliv jen takto deklarované v technickém průkazu. Další ze základních požadavků při výběru vozu tak byl splněn k maximální spokojenosti.
Rok výroby se podepsal i na takové věci, jako jsou bezpečnostní pásy. Wartburg má vepředu samonavíjecí, bohužel ale vzadu jen pevné a střední pás je pouze břišní. Při převážení různých osob – dětí, sedaček, dospělých – je tedy nutné měnit nastavení. Dacia Logan má vzadu na všech třech místech samonavíjecí tříbodové pásy.
Zavazadlový prostor je u obou vozů, jak jsme již řekli, přístupný pouze zvenku a jen klíčem. Dacia Logan disponuje objemem 0,510 m³, Wartburg objemem 0,525 m³. Tedy vlastně žádný rozdíl. Rozdílný je jen nákladový otvor a tvar zavazadelníku. Kufr Wartburgu je vlastně uzavřená krabice.
Stupňovité dno, v němž vystupuje část nádrže, je někdy výhodou a někdy nevýhodou. Volně položené menší předměty se v něm přece jen tak neválí. Na druhou stranu lze dnes koupit řadu závěsných nebo jiných sítěk a náklad upevnit do nich. Zavazadelník Dacie má rovné dno o délce 1 metr a výšce 0,53 metru a také nesrovnatelně nižší nákladovou hranu. Šířka po otevření kufru je 1,07 metru, mezi podběhy je 1,01 m. Poměrně hodně do něj zasahují ze stran vzpěry s pružinami. Víko zavazadelníku nemá ani u jednoho z vozů tlumení, což u Dacie je trochu problém, protože víko po nadzvednutí o určitý úhel rychle vystřelí vzhůru a závěsy pak trpí nárazy. Využitelnost obou zavazadlových prostorů je tedy rozdílná. Objem je ale prakticky stejný, takže pokud nakládáte běžně jen tašky, kufry a jiné podobné předměty, není mezi oběma vozy zásadní rozdíl.
Přístup do zavazadelníků je u obou vozů možný jen s pomocí klíče. Dacia Logan má ovšem takové použité řešení, že klíč k otevření potřebujete vždy. Víko nemá tlačítko, jen zámek. Do Dacie Logan můžete naložit až 560 kg nákladu, do Wartburgu 400 kg (tzv. užitečné zatížení nebo maximální přípustná hmotnost).
Takže jaký je celkový dojem z prohlídky Dacie Logan? Veskrze příznivý. Auto působí mohutným dojmem, je prostorné, přece jen poněkud modernější a hlavně nové. Všechno funguje a ovládá se lehce. Nikde mě nepřekvapil nedostatek čalounění, koberečků, krytek a takových věcí. Srovnáváme-li s Wartburgem, tak opravdu ne.
Zavazadlový prostor Wartburgu je vlastně uzavřená krabice.Kufr Dacie Logan má nízkou nákladovou hranu.
Za volantem
A jak se s Dacií Logan 1,4 jezdí? Má mít výkon 55 kW/5500 ot /min (Wartburg 37 kW/4250), tedy o 25 koní (18 kW) více než Wartburg. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne údajně za 13 s, Wartburg za 21,3 s. Točivý moment motoru Dacie Logan 1,4 MPi vykazuje 114 Nm/2800 ot/min, Wartburg disponuje 98,1 Nm/3000 ot/min. Přitom mají oba vozy téměř shodnou pohotovostní hmotnost: Dacia 975 kg, Wartburg 910 kg. Jasným vítězem by měla být Dacia Logan, ale dojem není tak jednoznačný. Možná za to může akustický vjem, kdy větší hluk motoru Wartburgu vyvolává dojem větší rychlosti a síly, ale u většiny současných vozů se mi zdá, že jsou jejich motory nějaké zvadlé. Ten dvoudobý motor má něco do sebe a i se čtyřstupňovou převodovkou se s ním dá velice svižně pohybovat. Rozhodně se to týká rychlostí do 80 km/h. Motor Wartburgu působí dojmem, že se opravdu snaží a proto je radost s ním jezdit. Jen zkrátka nesmíte zapomenout, že ten malý motor (doslova) má objem jen jeden litr.
Oba motory slibují plochou křivku točivého momentu (u Dacie Logan 1,4 MPi mezi 1200 a 5500 ot/min neklesá točivý moment pod 100 Nm, u Wartburgu mezi 2000 a 4000 ot/min neklesá pod 85 Nm, tedy v obou případech 85 % maximální hodnoty).
V kopcovitém terénu Dacia Logan 1,4 MPi ztrácí velice rychle síly. Honda Jazz 1,4 vyjede "testovací" kopec na pětku rychlostí 90 km/h až na vrchol bez nutnosti prošlápnutí podlahy plynovým pedálem, zatímco v Dacii Logan klesá rychlost na 5. rychlostní stupeň až příliš rychle a pomůže jen přeřazení na 4. stupeň a plný plyn, ovšem i pak rychlost klesne z 90 pod 80 km/h. Wartburg "testovací" kopec zvládne vyjet na plný plyn na čtverku zpočátku 90 a končí 75 km/h, ne o moc pomaleji než DL. Naložení kol na střechu a obsazení čtyřmi dospělými osobami utlumí v DL 1,4 MPi poslední zbytky snahy o dynamiku. Nepočítejte také s tím, že byste dosáhli rychlosti vyšší než 110 km/h. A přidá-li se k tomu protivítr a ještě si zapnete klimatizaci ... Chcete-li pak udržet cestovní tempo kolem 90 km/h, počítejte se spotřebou 8,5 l/100 km. Je to samozřejmě extrém a vyšší spotřeby (a horší dynamiky) už prakticky nelze dosáhnout. Na vině bude částečně i příliš těžký 5. rychlostní stupeň resp. stálý převod. Udávaná maximálka DL 1,4 je 162 km/h, při této rychlosti ale motor podle pilového diagramu točí jen 4500 ot/min, tedy o 1000 méně, než jsou maximální otáčky. Rozjela by se až do 195 km/h.
Motorizace 1,4 je podle mě vhodná jen na klidnou jízdu a nejlépe po rovině. Zvýšení zátahu zhruba nad 4200 ot/min je cítit hlavně na jedničku a dvojku, kdy osádka vozu pocítí zřetelné "nakopnutí". Na ostatní stupně motor spíš táhne v celém spektru otáček stejně - nijak.
Díky pěti stupňům a rozsahu otáček až do 5500 ot/min má řidič Dacie poměrně velký výběr, který stupeň zařadit (např. mezi 50 - 75 může zvolit 2, 3, 4 a mezi 70 - 110 může zařadit 3, 4, 5 a otáčky neklesnou pod 2000). Wartburg tolik možností nenabízel. Můžou za to maximální otáčky jen 4250 ot/min a jen 4 převodové stupně vpřed. Ale zase to je krásný pocit, když otáčky rostou někde od 1500 ot/min a najednou nad 3000 ot. to vypadá, jakoby začalo zabírat turbodmychadlo.
Jízda po dálnici je s DL 1,4 možná, nikoliv však příjemná. Schopnost překonávat stoupání nebo možnost akcelerace na 5. rychlostní stupeň je velmi špatná. Při vyšších rychlostech vstupuje do hry i nepříliš povedená aerodynamika. Usuzuji tak podle toho, že s jinými vozy (Honda Jazz, VW Polo) můžu z konkrétních sjezdů na D1 vyřadit a několik desítek sekund jet na volnoběh, než rychlost klesne z počátečních 160 km/h na 120 km/h. U DL to netrvá ani 10 sekund. Wartburg je na tom samozřejmě ještě o něco hůře, s ním prostě nad 100 km/h ani nemá cenu sundávat nohu z plynu. Kolem rychlosti 120 km/h naštěstí může být v Dacii záchranou přeřazení na 4. rychlostní stupeň, protože takto motor docela táhne a vy se nemusíte stát na dlouhou dobu brzdou dálničního provozu.
Ke snadnému přechodu z Wartburgu přispívá i podobné odstupňování převodovky. Na 1. rychlostní stupeň se lze jen rozjet, na 2. stupeň tak do 30 km/h, na 3. stupeň do 55 km/h no a u DL na 4. stupeň tak do 80 km/h. Už při 70-75 km/h jde zařadit pětka, aniž by motor protestoval a ještě je tam rezerva k úplnému dnu použitelných otáček. V obou vozech se dá jet 50 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň a u obou je to na spodní hranici využitelných otáček. Zatímco se výrobci snaží do nových vozů montovat šestistupňové převodovky, já preferuji stupně čtyři, maximálně pět. Právě převodovku považuji za velký klad Wartburgu. Pokud nejedete úsekem se semafory, zařadíte čtverku a jedete pořád, obec neobec. V jakémkoliv jiném autě se nevyhnete častému řazení mezi 4. a 5. rychlostním stupněm (rychlostní limity, zatáčky, někdy předjíždění). Daní za pohodlí (ne)řazení je vyšší spotřeba a zvýšená hladina hluku při rychlostech nad 90 km/h. Wartburg má ale navíc v převodovce volnoběžku, takže využíváním setrvačnosti vozu šetříte jak palivo, tak i své uši.
Za jízdy je v Dacii Logan poměrně ticho. Při jízdě na 4. rychlostní stupeň rychlostí do 60 km/h motor téměř není slyšet (točí se do 2100 ot/min), totéž na 5. stupeň a rychlosti 80-90 km/h (asi 2100-2500 ot/min). Tedy při těch nejběžnějších jízdních režimech. Jindy sice o sobě dá motor vědět, ale určitě to není nepříjemné a hlasitost rádia je třeba korigovat jen minimálně. Srovnávat s Wartburgem mohu jen těžko. Kdyby byl nový, myslím, že by si ostudu neudělal. Určitě by byl jeho motor hlučnější, ale označil bych to za příjemný zvuk. V již zmiňované Hondě Jazz 1,4 je hluk od motoru slyšet přece jen víc. Jazzu bych to ale toleroval vzhledem k podávanému výkonu. Zatím bezkonkurenčně nejstrašnější zážitek z hlediska hluku mám z dálniční jízdy s vozem VW Polo 1,2 HTP (44 kW), který je typickou ukázkou kombinace nejhorších vlastností motoru: malý výkon a velký hluk. Relativní ticho je v Dacii Logan i při rychlostech kolem 130 km/h.
Jinak tomu je s hlukem od podvozku. Dacia Logan je v tomto směru naprosto dokonalá. Přejíždění nerovností prakticky není slyšet ani cítit. To, co se přenese do kabiny, nestojí za řeč. Ačkoliv by si někdo mohl myslet, že měkké pérování Wartburgu a rámová konstrukce na tom bude také dobře, opak je pravdou. Nerovnosti se do kabiny Wartburgu přenášejí dosti tvrdě a hlasitě. Také již zmíněné naklánění vinou údajně měkkého pérování Dacie Logan v běžných jízdních situacích asi nepostřehnete. Podle popisu v testech jsem získal představu o novodobé „kachně“ Citroenu 2 CV, nic takového se ale nekoná. Zatím jsem s ní najezdil pouze pár tisícovek kilometrů proti desítkám tisíc s Wartburgem. U něho se naklánění projevuje víc a v mezních situacích přechází nečekaně do přetáčivého smyku. Opět ale platí, že srovnávací Wartburg není v takovém technickém stavu, aby srovnání bylo zcela objektivní.
Jízda na sněhové pokrývce je podstatně jistější s Dacií Logan. Nepochybně k tomu přispívá větší hmotnost pohonné jednotky a její uspořádání vpředu napříč před nápravou. Dacia se na sněhu i na letních pneumatikách chová klidněji než Wartburg se zimními drapáky. Jedinou výhodou Wartburgu je to, že podle zvuku motoru bezpečně slyšíte každý prokluz kol a můžete na to reagovat.
Mně Dacia Logan padla dobře do ruky a jezdí se mi v ní výborně. Volant má příjemný povrch, pro mě ideálně tlustý věnec, ideálně zvolený posilovací účinek.
Stejně jako ve Wartburgu řídím často tak, že si opřu levou ruku o loketní opěrku dveří a volant držím mezi palcem a ostatními prsty a lehce určuji směr. Ano, i ve Wartburgu, kde při parkování je třeba řádně zabrat, je možné při jízdě točit volantem bez posilovače takhle lehce. Pedály jsou dostatečně daleko od sebe v obou autech. Výhrady mám k řazení v Dacii. To jediné je jakoby z auta staršího roku výroby a nepatří sem. Přesnost je velmi špatná a poměrně dlouhé řadící dráhy také dojem nezlepší. Jistě, v tomto ohledu je Wartburg se svým řazením na podlaze ještě o kus víc vzadu, ale výrobce Dacie mohl použít nějaké lepší řešení od Renaultu. Pocit z řazení bych přirovnal ke Škodě Favorit.
Poměrně velkou váhu přikládám průměru otáčení, protože má velký význam při parkování, což je jeden z nejčastějších manévrů. Udávaná hodnota u Dacie 10,5 m v porovnání s Wartburgovými 9,35 m asi tak odpovídá skutečnosti. S Wartburgem se lépe manévruje, leckteré „nestandardní“ otáčení na pozemních komunikacích by s jinými vozy nešlo zvládnout bez couvání, větší průměr Dacie je částečně vyvážen posilovačem, ale kdybych si mohl vybrat, raději bych volil ten menší průměr zatáčení než posilovač. Počet otáček volantu mezi krajními polohami mají oba vozy prakticky shodný (W353: 3,5, DL: 3,18).
U různých vozů jsem si všiml, že v deštivém nebo sychravém počasí je problém udržet současně nemlžící se čelní a boční okna. Aby se nemlžila boční i u zadních sedadel, musí být proud vzduchu směrován do kabiny. Pak ovšem nejde na čelní sklo a to se začne za pár minut mlžit. V Dacii Logan tomu tak není. Přívod vzduchu do kabiny je dostatečný i na první stupeň otáček ventilátoru. Stačí jen zpočátku pustit vzduch na sklo nebo sklo+nohy a po vyhřátí vozu směrovat vzduch do kabiny, případně kabina+nohy. Nevím, čím to je. Pravdou je, že jak Dacia Logan, tak Wartburg, nemají žádné filtry ventilačního vzduchu. Logan dokonce ani síťku jako Wartburg a tím je skutečně výjimečný. Pokud to ovšem způsobí tento komfort cestování (netrpím alergiemi), pak ten filtr rád oželím.
Celkově je „vítězem“ v disciplíně jízdní vlastnosti Dacia Logan. Wartburg je osobitý vůz a navíc věřím, že při srovnávání vlastností nových vozů běžnými řidiči by rozdíl nemusel být tak markantní.
Že sedíte v autě o dvě lidské generace mladším poznáte nejvíce při pohledu do přístrojového štítu.
Wartburg
(vlevo) používá k zobrazování na svou dobu velmi netradiční a moderní LED diody: teplota chladící kapaliny (svislý sloupec), stav paliva (vodorovný sloupec), okamžitá spotřeba paliva (svítí jedna ze čtvrtoblouku 12 LED) . Snad žádný ze současných automobilů nemá indikaci sklopení světlometů, které při nesprávném nastavení mohou oslňovat protijedoucí řidiče (červený symbol světlometu vzhůru).
Dacia (vpravo) také není úplně tuctová v zobrazování teploty a stavu paliva (tmavé sloupce po stranách displeje), proti Wartburgu má navíc vše dokonale podsvícené.
Dynamické vlastnosti obou vozů do jisté míry vystihují následující tabulky. Údaje o zrychlení u vozu Wartburg pocházejí z testů časopisu Svět motorů, hodnoty u Dacie Logan 1,4 z měření autora srovnání.

Objem motoru [cm³]9921390
Výkon motoru [kW]3755
Točivý moment [Nm]98,1114
Pohotovostní hmotnost [kg]910975
Výkonová hmotnost [kg/kW]24,617,7
Litrový výkon [kW]37,339,6

Rychlost [km/h]Čas [s]Čas [s]
0 až 403,8
0 až 607,7
0 až 8013,19,2
0 až 10021,313,0*
0 až 12036,120,7

Rychlost [km/h]Čas [s] III.Čas [s] IV.Čas [s] III.Čas [s] IV.
40 až 605,1-5,3-
40 až 809,8-7,5-
60 až 806,08,54,45,8
60 až 100-18,39,49,1
60 až 120-32.7-15,2
80 až 100-10,95,27,6
80 až 120-25,3-15,8

Čas [s]Čas [s]
0 až 1000 m39,534,9*

Hodnoty s * pocházejí z oficiálních pramenů výrobce. Pomlčka je tam, kde charakteristika motoru neumožnila změřit daný rozsah rychlostí na příslušný rychlostní stupeň.
Křivky výkonu
Zkušeným řidičům také hodně prozradí pilové diagramy. Diagram Dacie Logan vznikl měřením autora srovnání.

Wartburg 353Dacia Logan 1,4MPi
Spotřeba paliva
[l/100 km][l/100 km]
město/mimo město/kombinace10,0/7,2/8,0 (odhad)9,4/5,5/6,9*
Prakticky mám zatím vyzkoušeno, že delší jízda s Dacií Logan 1,4 MPi v letních až podzimních teplotách znamená spotřebu v rozmezí 6,1 – 6,5 l/100 km. Kombinovaný provoz přinese spotřebu 6,8 - 7,0 l/100 km. V zimě a částečně ve městě spotřeba vzroste na hodnoty 7,1 – 7,5 l/100 km. Na dálnici počítejte se spotřebou asi 7,6 l/100 km, chcete-li jet rychlostmi kolem 130 km/h. Při jízdě do 110 km/h se nejspíš dostanete na hodnoty kolem 7,2 l/100 km. Nejmenší dosažená spotřeba na delším úseku byla 5,6 l/100 km. S koly na střeše spotřebujete mimo dálnice asi 7,3 l/100 km, pokud nefouká protivítr a s polovinou trasy po dálnici pak spotřeba naroste na 7,8 - 8,0 l/100 km.
S Wartburgem jsem v kombinovaném provozu město/mimo město jezdil za 7,5 – 7,8 l/100 km. V zimě se při jízdách do 10 km spotřeba vyšplhala na 9,5 – 10,0 l/100 km. Delší jízda znamenala většinou spotřebu 7,2 – 7,5 l/100 km. Nejmenší dosaženou spotřebu jsme měli asi 6,8 l/100 km.
Wartburg má objem palivové nádrže 44 litrů, Dacia Logan 50 litrů. Při průměrných spotřebách paliva 8,0 (W353) a 6,9 (DL) pak vychází dojezd na 550 km (W353) resp. 720 km (DL). Dacia Logan rozhodně není žádný šetřílek. Závratné jsou hodnoty hlavně při zimních startech, kdy počáteční průměrná spotřeba osciluje kolem 18-25 litrů. Na nižší hodnoty se pak těžko dostáváte. Pro srovnání – Honda Jazz 1,4 má počáteční spotřebu maximálně asi 16 l/100 km a na 5,8 se dostanete poměrně snadno. Srovnání spotřeby Dacie Logan a Wartburg 353 dopadlo pochopitelně ve prospěch Logana. Rozdíl mohl být i větší, ale Logan patří mezi žíznivější auta.
Do nákladů je třeba zařadit i cenu povinného ručení. Pro W353 to znamená v roce 2008 cenu okolo 1.800,- Kč, pro DL cenu kolem 3.000,- Kč.
Závěr
Přechod na Dacii Logan se ukázal jako dobrý krok. Možná, že někomu by přestup do Dacie Logan 1,4 MPi mohl způsobit psychické trauma (soudě podle některých názorů). Tomu, kdo je zvyklý jezdit s Wartburgem však nutně musí působit potěšení. Základní požadavky na prostor plní beze zbytku stejně nebo lépe než Wartburg. Na všechno ostatní je možno si snadno zvyknout. Aby taky ne. Myslím si, že kdyby se tento vůz vyráběl jinde v Evropě, nebyl by takovým terčem posměchu. Přiznám se, že i mě to trochu znervózňuje, ale rozhodl jsem se dát Rumunům šanci a zatím mě nezklamali. Vůz má najeto bezmála 50.000 km a zatím nebylo opravováno nebo měněno vůbec nic, nepočítaje v to žárovku obrysového světla. (Žárovku jsem byl schopen vyměnit sám, nebylo třeba vymontovat půl motoru a jet kvůli tomu do servisu).
Oprava: v 52.000 km bylo nutno vyměnit hlučný kompresor klimatizace (v rámci tříleté záruky vozu).

V roce 2022 se Dacia Logan i s najetými více než 150.000 kilometry těšila výtečnému zdraví. Nikde žádná rez, vše fungovalo jako když byla nová. A to jí bylo 16 let. Myslím si, že by ještě 10 let klidně vydržela. Jenomže by tu nesměla být zasraná evropská unie, která se svými regulacemi a rozséváním dobra sere do všeho a tím zdražuje i tyto spotřební věci nad únosnou míru. Když jsem si tedy spočetl, kolik mi bude za pár let, jak dlouho budu auto ještě nutně potřebovat k práci a co bych si asi tak mohl tou dobou koupit, rozhodl jsem se ji zavčasu vyměnit. A to za, jestli ne poslední tak jedno z posledních "normálních aut", alespoň v tom smyslu, že vám nemluví do řízení, elektroniky je tam jen tolik, kolik chcete (kolik si zaplatíte) a které po vyprázdnění nádrže zprovozníte do 5 minut i se zaplacením. No, nepřekvapivě je to Dacia Logan TCe 1.0 LPG, model 2021.
Wartburg Trans
Pro upřesnění: Wartburg 353 Trans. Bylo vyrobeno něco přes 2.000 kusů. Typu W 1.3 Trans pak 919 kusů.
Varianta od Dacie se jmenuje Dacia Logan Pick-up.
Wartburg 353 TouristDacia Logan MCV
Multi Convival Vehicle, což znamená "všestranně použitelné vozidlo".



[ Testy ]  |  [ Technika ]  |  [ Rallye ]  |   [ Foto & Video ]  |  [ Na cestách ]  |  [ Historie ]  |  [ Technika jízdy ]  |  [ Pohlednice]

[ Srovnání]  |  [ Zajímavosti]  |  [ Mapa serveru ]

[ Vyhledej ]  |  [ Odkazy ]   |   [ Na hlavní Wartburg-stránku ]