Dacia Logan 1.4 MPi sloužila velice dobře a bez poruch a ani po 16 letech nebyl žádný důvod ke změně. Přesto jsem vzhledem k bezprecedentním rozhodnutím jakési komise sáhnul po možná posledním "normálním" autě, které se bude v následujících letech vyrábět za pro mě dostupnou cenu. Po zkušenostech s předchozí verzí jsem zvolil opět Dacii Logan, tentokrát model 2021, který se někde uvádí jako Dacia Logan 3 - jako 3.generace. K nám se dodávala pouze s tříválcovým motorem o obsahu 1,0 litru (999 cmł), přeplňováním a provedením na benzín a plyn. To vše se skrývá pod plným názvem Dacia Logan TCe 1.0 LPG. Je to ta nejlepší motorizace, která je vyráběna a dostupná pro v zásadě shodné vozy Sandero/Logan. Po roce užívání a přečtení či shlédnutí řady testů a rozborů použitých technických řešení (např. SM 37/2023) mi začalo být jasné, že toto auto mi musí vydržet co nejdéle, protože je prostě skvělé.

Totéž jsem kdysi tvrdil o Wartburgu a samozřejmě si uvědomuji, že doba se mění a každý má jiné nároky. Proti první generaci Logana, kterou jsem měl s motorem 1,4 MPi (55 kW/75 k) je tady už motor o výkonu až 74 kW/100 k, ale hlavně s papírovým točivým momentem až 170 Nm (v reálu až 180 Nm). Ten dává autu solidní zrychlení a třeba také možnost projet české dálnice rychlostí 130 km/h na šestý rychlostní stupeň. Narážím na vcelku zoufalé dynamické schopnosti motoru 1,4 MPi, se kterým nebylo možné bez podřazování vyjet téměř žádné stoupání na D1. Tím pro mě zmizela jedna z největších slabin předchozího Logana. Když se k tomu přičtou ještě sklopná zadní opěradla umožňující naložit do auta i něco delšího než 1 metr, neměl jsem už autu co vyčítat. A protože Daciím díky jejich nižší ceně přece jen chybí některé snad i základní prvky výbavy, nezbylo, než si je dodělat.

1. Odhlučnění
Jedna z mých prvních jízd vedla 300 kilometrů po dálnici tam a dalších 300 zpět. Překvapilo mě, jak do vozu proniká hluk od kol a aerodynamický hluk. Vždy jde jednoznačně poznat, kdy venku fouká protivítr nebo ze stran.
Po bližším průzkumu jsem v kufru objevil klapky z velmi husté síťoviny, které jsou umístěny vlevo i vpravo a ústí do podběhů kol. Možná mají za úkol vyrovnávat přetlak při zavírání dveří nebo snad pomáhat ventilaci. Faktem ale je, že je to v podstatě otvor do kufru a do kabiny je pak už jedinou překážkou pro průchod hluku jen zadní opěradlo. Nijak zvlášť netěsnící. Rozhodl jsem se tyto klapky zalepit samolepící bitumenovou hmotou Teroson BT SP 100 Alu. Plastová tělesa s klapkami se dají vyjmout i jen z kufru, v krajním případě se musí odšroubovat plastová část podběhu za příslušným zadním kolem. Zdá se mi, že hluk se trochu zmenšil.
Další zdroj hluku, který mi vadil, pocházel od řadicí páky. Při každém pohybu se ozýval dunivý zvuk, který působil zejména v tichu při nižších rychlostech obzvláště lacině a rušivě. Po odejmutí plastového středového tunelu/konzoly se objevil plechový tunel a na něm poměrně vysoká konstrukce z tvrdého plastu držící vlastní řadicí páku. Tady se nedalo dělat nic jiného, než zkusit polepit co největší plochu plechového tunelu (v mém případě) samolepící bitumenovou hmotou Teroson BT SP 100 Alu. Nesundával jsem čalounění podlahy, ale snažil jsem se pásy hmoty vždy zasouvat co nejdál a na horní straně jsem vyřezával tvary tak, aby byla pokryta co největší plocha tunelu.
Snížení hluku od řadicí páky
Po "zadeklování" mě udivilo, jak se hluk snížil až na takovou úroveň, že je zanedbatelný. Tuto úpravu mohu všem vřele doporučit, protože není nijak zvlášť časově a finančně náročná. Je tam jen trochu víc šroubečků a musíte si počínat opatrně při rozpojování dvou plastových dílů středové konzoly kvůli systému zámků a západek, se kterým je třeba si pohrát. Jak rozdělat rámeček u řadicí páky a následně přihrádku před ní uvidíte v tomto videu v čase od 03:14 do 04:20 min.


2. Potahy sedadel
Moje vozidlo je na sedadle řidiče vybaveno sklopnou loketní opěrkou a obě přední sedadla mají zezadu přišroubovány sklopné stolky pro cestující na zadních sedadlech. Přední sedačky nemají zadní kapsy. Protože vozím děti, bylo pořízení potahů nezbytností. Nezkoušel jsem jako ve starém Loganovi používat univerzální potahy ze supermarketů "za 500", ale zvolil jsem cestu pevných a pratelných potahů řádově za 4.000 Kč. V době mého shánění přicházely v úvahu prakticky jen potahy od firmy Velcar. Po zkušenostech z minulosti jsem považoval za nutné vybavit potahy i kapsami, aby si cestující vzadu měli kam odkládat své věci. V tomto směru mi maximálně vyšli ve Velcaru vstříc. Stačilo jim pouze zaslat fotografie mých opěradel (v té době neměli k dispozici modelový vůz se stolky) a paní mistrová naprosto přesně našila vždy dvě menší kapsy nad stolek. Doma jsem pak svépomocí přidal ještě velké zadní kapsy, které sice kryje sklopený stolek, ten ale stačí jen lehce odklopit a přístup do kapsy už je možný.
Původní potahy Potahy Velcar Velká kapsa na potazích Velcar


3. Svítilna pro cestující vzadu
Jedna z těch věcí, na které se šetřilo. Já pokládám možnost rozsvícení si vzadu za naprostý základ. Proto jsem si (jako do starého Logana) objednal na Aliexpressu osvědčenou lampičku ze Škody Octavia. Má dvě čtecí lampičky a střední světlo. Pravdou je, že by použité světlo mohlo být nižší. V novém Loganu je nad čalouněním asi ještě méně místa než ve starém, ale po instalaci distančních vložek pod čalounění a zkrácení upevňovacíh sloupků se montáž zdařila. Já jsem si objednal verzi i s konektorem - na to pozor.
Svítilna pro cestující vzadu Zářezová svorka
Elektrické zapojení je snadné, protože použité kabely ("+", "-", dveřní spínač) a jejich logika je stejná u obou vozidel. Stačilo tedy zjistit, jak jsou přiřazeny barvy vodičů v konektoru u přední svítilny a bylo téměř hotovo.
Vlastní přívodní svorkovnice Schéma zapojení konektoru
Protažení 3žilového kabelu zepředu dozadu může být problém. Já jsem využil toho, že u mého vozu je instalováno světlo i uprostřed (spíná se s řidičovým světýlkem), a bylo také nutné uvolnit zadní část stropního čalounění (tři "knoflíky" u zadního skla, madla nad zadními dveřmi a dveřní gumová těsnění na zadních dveřích). Otvor po prostředním světle mi sloužil jako protahovací, takže jsem měl jen poloviční vzdálenost. I tak to byla docela fuška. Pokud ale najdete vhodné elektrikářské pero nebo jeho ekvivalent, půjde to mnohem snáz. Pro napojení 3 žil ze zadní svítilny na přívod k přední svítilně jsem zvolil odbočné zářezové svorky z Aliexpressu.
A takto to potom svítí. Fotografie sice pochází ze starého Logana, ale podstata změny je stejná. Použité LED žárovky jsou vyobrazeny na fotografii. Dva kusy v bočních (čtecích) lampičkách jsou náhrady typu W5W, uprostřed je LED náhrada typu C5W. U všech těchto funguje i stmívání - vyzkoušeno.
Osvětlení běžnými žárovkami Osvětlení LED žárovkami
Dodám, že se LED žárovek nabízí celá řada, a to jak náhrad W5W, tak C5W (sufitových, délky 39 mm!). Já jsem si W5W vybíral podle délek, aby se s jistotu vešly, a po doručení jsem je zkoušel podle svítivosti. Dal jsem tam ty nejvíce svítící, paradoxně ale, když vám vzadu spí dítě, může být i rozsvícení jedné žárovky ve stropním světle až příliš. Nicméně ten bílý svit místo nažloutlého opravdu za tmy pomůže při čtení, zapínání pásů nebo hledání zapadlých předmětů.


4. Osvětlení odkládací schránky před spolujezdcem
Další z věcí, na které se šetřilo. Nebo to tam možná zapomněli namontovat. Nevím. Každopádně je připraven výřez i otvor pro táhlo spínače dvířek schránky. S absencí jsem se nehodlal smířit a objednal na Aliexpressu světýlko s LED, údajně pro Peugeot 206, 207 a další. Pokud jsem si všiml, nabízejí se dvě varianty, ale možná jde jenom o zrcadlově otočený snímek. Každopádně je nutné, aby prodloužení od vypínače při pohledu shora (na stříbrný plech) bylo vpravo dole, případně vlevo nahoře. Pak stačí menší zvětšení předpřipraveného otvoru na délku a světýlko tam krásně zapadne.
Pro elektrické napájení jsem zvolil přívod spínaný při rozsvícení světel, který vede do 12V zásuvky typu CL na konzoli pod ovládáním vytápění a větrání. Vedou do ní celkem 4 vodiče: přívod pro osvětlení (+6 V), přívod a odvod +12 V a kostra. Uvedené světýlko na 6 voltů svítí naprosto dostatečně. Pro napojení jsem opět použil zářezové svorky z Aliexpressu. Jak rozdělat rámeček u řadicí páky a následně i konzoli pod ovládáním topení a větrání uvidíte v tomto videu v čase od 03:14 do 04:20 min.
Vlastní odkládací schránku lze vyjmout jednoduše. Potřebovat budete Torx 20 a sadu plastových demontážních nástrojů. Po otevření dvířek schránky jsou přístupny 4 šrouby (2 nahoře a 2 dole), které vyšroubujeme. Pak je třeba plastovým nástrojem při otevřených dveřích spolujezdce odklopit víčko z boku palubní desky, které kryje spínač air bagu. Pod ním se ukrývá ještě jeden takový šroub. Pak už stačí jen schránku mírným tahem vysunout z příchytek. Nahoře uvidíme připravený otvor pro světýlko. Pro to, které jsem použil já, jsem musel o cca 1,5 cm prodloužit připravený otvor směrem od dvířek, tedy dozadu. Pak stačí světýlko zasunout a ovládací táhlo spínače bude v přesně takové poloze, v jaké má být pro správné spínání osvětlení.
Trochu problém může být konektor na světýlku. Řešit se to dá mnoha způsoby. Já jsem použil 2pólový konektor C4201-H02 z GME s ručně lisovanými dutinkami 5557-YT (F). Ten sice nebyl přesně jako originál, ale rozteč kontaktů sedí, a i dutinky mají vhodný průměr, takže se dá spolehlivě zasunout.
Postup úpravy na fotografiích:

Osvětlení schránky před spolujezdcem Osvětlení schránky před spolujezdcem Osvětlení schránky před spolujezdcem
Osvětlení schránky před spolujezdcem


5. Osvětlení přihrádky ve středové konzole
Před řadicí pákou je vytvořen odkládací prostor, který je sice otevřený, ale zejména potmě do něj není vůbec vidět. Přišlo mi vhodné jej nějak osvětlit. Když už jsem chtěl řešit osvětlení odkládací schránky, toto byla už jen malá odbočka. V nabídce je celá řada LED pásků, a to i různobarevných, takže nemá cenu vypisovat detaily. Bohatě stačí 3 LED, i méně. Pásky jsou většinou řešeny tak, aby nebyl zapotřebí žádný předřadný odpor. Pásek pak stačí nalepit zespodu na držák 12V zásuvky a záslepky (místo ní může být výrobcem instalován USB konektor).
Osvětlení přihrádky ve středové konzole Místo instalace LED modulu Výsledek po úpravě
Přívod napájení jsem použil stejný jako v bodě 4). Tedy jinak nevyužitý přívod osvětlení (spínaný spolu se světlomety vozidla) 12V zásuvky typu CL na konzoli pod ovládáním vytápění a větrání. Prakticky jsem použil jen jednu zářezovou svorku na tomto zeleno/bílém vodiči, a odsud vedoucí kabel jsem pak rozbočil na Wago svorce.
Jak rozdělat rámeček u řadicí páky a následně vyjmout přihrádku pod ovládáním topení a větrání uvidíte v tomto videu v čase od 03:14 do 04:20 min.


6. Osvětlení prostoru nohou
Tuto věc jsem nevymyslel já, ale předchozí majitel. Na hraně spodní části palubní desky, nad nohama, jsou připevněny LED pásky s bílými LED. Ty se rozsvítí vždy při zapnutí přední stropní svítilny pro řidiče. Připojení je provedeno připájením vodičů "+" a "-" přímo na měděné propojovací pásky ve stropní svítilně. No, i tak to jde.
Osvětlení prostoru nohou Přívod napájení z přední svítilny LED pásek u řidiče


7. Automatické vypínání Start/Stop systému
Jsou lidé, kterým vadí vypínání motoru při zastavení. Dacia patří ke značkám, která se případné vypnutí snažila řidičům usnadnit použitím samostatného mechanického tlačítka. Osobně bych tento systém nejraději trvale vypnul, ale nechtěl jsem zasahovat do spínače kapoty a tím riskovat nějaké hlášky v řídicí jednotce, ani někoho poptávat k provedení trvalé změny jejím přeprogramováním (pokud to vůbec jde). Pro mě bylo nejjednodušší cestou nainstalovat relé, které po zapnutí zapalování po uplynutí nastavitelné doby na krátký okamžik sepne a tím nahradí stisk mechanického tlačítka. Jediné, co je zapotřebí udělat, je najít dva dráty, po kterých se přenáší signál od tlačítka a zajistit napájení 12 V časového relé se spínacím kontaktem.
Automatické vypínání Start/Stop systému Automatické vypínání Start/Stop systému Konektory pro přístrojovou desku
Konektory Demontovaná přístrojová deska zepředu Demontovaná přístrojová deska zezadu
Je zapotřebí sundat panel palubní desky se spínači a středovými větracími otvory, což je něco přes metr dlouhý kus bytelného plastu. Postup sejmutí je krásně vidět a okomentován ve videu v čase 4:20 až 6:20 min. Stručně: povysunout rámeček v kapličce, odklopit víčko z pravé strany palubní desky, z pravé strany zatáhnout za konec a nakonec odpojit konektor spínačů. Pokud budete mít zapojení konektoru provedeno stejně a stejné i barvy vodičů, pak kontakty kabelů vedoucí ke spínači S/S systému jsou v horní řadě č. 5 (růžovo/bílý) a 7 (černý). Jde o bezpotenciálové kontakty, nikam se tedy nepřivádí napětí! Tlačítko jen spojí tyto 2 dráty a totéž musí dělat to relé. Paralelně k tlačítku se připojí spínací kontakty relé: nové vodiče z odbočných zářezových svorek na růžovo/bílém a černém vodiči se přivedou ke spínacím kontaktům časového relé. Já jsem použil časové relé CRM93H (UNI) od firmy Elko EP Holešov. Jeho cena se pohybuje kolem 900 Kč s DPH. Výhodou je, že nastavené hodnoty zpoždění a režimu funkce zůstanou zachovány i při odpojení od napájení. Pro jeho napájení napětí 12 V jsem využil jeden ze dvou béžovo/hnědých vodičů vedoucích k 12V zásuvce typu CL na konzoli pod ovládáním vytápění a větrání. Tyto vodiče dostanou napětí po zapnutí zapalování. Já jsem ještě tento napájecí vodič vedl přes skrytý vypínač, abych mohl funkci relé zcela vypnout.


8. LED žárovky ve směrových světlech
Jde vysloveně o designový prvek. Proti původní funkci klasických žárovek nelze nic mít. Mně se ale líbí okamžitý nástup svítivosti LED žárovek a k vcelku modernímu vzhledu Dacií od roku výroby 2021 se hodí. Navíc je lze pořídit docela levně a jejich výměna je velmi snadná.
Použil jsem žárovky z Aliexpresu, které vypadají takto:
LED žárovky do směrových světel
Důležité je, aby žárovky měly patici BAU15S s úhlem mezi výstupky 150°, nikoliv 180°, jako má patice BA15S. Barva "yellow" - tzv. autožluť, oranžová. Také jsem chtěl, aby nebyly delší, než původní žárovka PY21W, tj. 45 mm. Ony i tyto LEDky docela topí a nechtěl jsem riskovat, že když budou díky větší délce blíž k plastovému krytu světla nebo odrazné parabole, něco z toho poškodí. Zkoušel jsem i jiné LEDky, ale jen tyto byly za rozumnou cenu, svítí opravdu oranžově a hlavně: nezpůsobují zrychlenou funkci blikačů. Mají v sobě zabudován zátěžový rezistor, který zajišťuje trvalý odběr cca 1 A, a systém Dacie to vyhodnotí jako regulérní žárovku. Jeden problém tu je, a to ten, že příliš svítí. Není možné je provozovat bez úpravy, protože oslňují i ve dne. Naštěstí, když už jsem je měl, šla provést jednoduchá úprava. Tyto LED žárovky jsou totiž složeny z jedné desky s SMD LED na čele žárovky a pěti desek SMD LED na boční straně. Tyto boční desky mají v horní části vždy dva cínové propoje s horní deskou - přívody "+" a "-". Tyto přívody stačí páječkou ohřát a odsát odsávačkou cínu nebo jiným způsobem přerušit. Já jsem takto "vypnul" 3 z celkových 5 bočních LED desek, takže nyní svítí čelní a 2 boční a je to více než dostatečné.


9. Přední kamera se záznamem
Pokud si někdo chce instalovat kameru zaznamenávající provoz před vozidlem, nabízím pár tipů.
Na typu kamery až tak nezáleží, protože k ní pravděpodobně dostanete zdroj do zapalovače cigaret. Ovšem jezdit s trvale zapojeným zdrojem poměrně velkých rozměrů a kabelem ke kameře táhnoucím se více méně nezakrytě uvnitř vozu je na zvážení.
- Vlastní zdroj (malá destička plošných spojů s několika málo součástkami rozměru cca 1x5 cm) jsem vyjmul z originálního pouzdra s kontaktem do autozásuvky typu CL. Měl jsem k dispozici plastovou krabičku pro 2 tužkové baterie AA. Po menší úpravě jsem do ní vložil destičku zdroje a přivedl nové vodiče napájení +12 V a kostry (původně přes konektor CL "samec"). Napájení spínané spolu se zapalováním je ze stejných kabelů, jako v případě 7. Automatické vypínání Start/Stop systému. Kabel dodaný ke kameře, který má na konci u kamery konektor USB mini, jsem ve zdroji nechal připojený. Krabičku jsem uložil do prostoru na tunelu před řadicí pákou, který je snadno přístupný po vycvaknutí bočního panelu středové konzoly ze strany řidiče nebo spolujezdce.
- Kabel ke kameře jsem vedl uvnitř přístrojové desky. Velmi výhodné je vyjmout odkládací schránku (viz 4. Osvětlení odkládací schránky). Kabel je pak nejlepší vést do stropu sloupkem A na straně u spolujezdce. Je třeba odklopit víčko z boku palubní desky, které kryje spínač air bagu, a sejmout část gumového těsnění otvoru dveří, aby bylo možné vycvaknout plastový kryt sloupku A.
- Kameru jsem upevnil na dodanou přísavku za vnitřní zpětné zrcátko ze strany spolujezdce a kabel ke kameře s USB konektorem jsem po trase od sloupku zasunul za čalounění stropu.
Kamera Kamera


10. Úprava raménka stěrače proti rozstřikování
Vadilo mi, že prakticky vždy při stírání rozstříkne stěrač u řidiče v závěrečné fázi docela dost kapek na část skla před spolujezdcem. Podařilo se mi to vyřešit nalepením kousku pryžového pásku na konec raménka u řidiče.
Klepněte pro detail
Omluvte vzhled tohoto provedení a berte ho jen jako inspiraci. Šlo o pokus a zatím se mi nechtělo to předělávat na lépe vypadající. Možná by stačil i menší kousek pryže (nebo plastu). Každopádně mezírka mezi koncem břitu stírací lišty a koncem raménka (nikoli vzdálenost pryžového kousku od skla) způsobuje, že po dokončení stíracího cyklu zůstane na skle oblouček z vody. Mně toto nevadí, ale stačilo by změnit tvar pryžového doplňku tak, aby byla veškerá setřená voda přinucena zatéct pod břit a následně setřena ke spodní hraně skla.


11. Zástěrky za předními koly
Můj Logan neměl za předními koly lapače nečistot - zástěrky. A ačkoliv nejezdím po zablácených silnicích, bylo vidět, že čára ostřiku je až po kliky dveří. V zimě by tak byl jinak tmavý Logan napůl bílý od soli.
Vše k naprosté spokojenosti vyřešily univerzální zástěrky UNI ARGO (obj.č. 0V011127) u firmy KNauto.cz. Tyto zástěrky za 242 Kč (roku 2022) stačilo jen lehce přiříznout, aby se vešly pod plastový podběh a jeho dva šroubky. Bude záležet na tom, nakolik je vystrčíte. V mém případě teď už po dešti není ostřik od kol vůbec patrný, na bocích se případně objeví jen nečistoty od okolojedoucích vozidel.
Přední zástěrka Přední zástěrka


12. Ochranná fólie na prahy
Dacia nabízí mezi příslušenstvím ochranu předních prahů dveří (obj.č. 7711945456). Stojí 1.190 Kč (v roce 2022), jsou jen na přední prahy a nekryjí i zaoblené hrany. Já ale vozím i děti a to hlavně vzadu. Navíc ta cena za spíše dekorativní prvek se mi zdála být docela vysoká. Proto jsem si v e-shopu Gumáren Zubří pořídil roli karbonové samolepicí fólie 3D Folie samolepící CARBON 50x60cm. Tu jsem pak v potřebné šířce nalepil na co největší plochu prahů.
Problém trochu dělalo zaoblení prahů na jejich koncích, takže jsem vzadu nemohl použít tak široké kusy, jak by bylo zapotřebí. I tak je to ale lepší ochrana, než nic. A za 124 korun (v roce 2022), tedy 1/10 ceny Dacia.
Přední práh Zadní práh

Pokud už budete na tomto e-shopu, objevil jsem tam novou věc: gumový kobereček přes středový tunel na zadních sedadlech. Já jsem si nechal doma prakticky totéž "vyrobit" z černé koženky a pár suchých zipů. Při dopravě dětí neocenitelné!


13. TIP: Obrázky při přehrávání skladeb
Pokud používáte na Media Displeji přehrávač médií, konkrétně hudebních skladeb, pravděpodobně se vám zobrazuje něco takového:
Nota
Zdálo se mi, že ten obrázek noty si vysloveně říká o náhradu za nějaký obrázek. Shodou okolností jsem z nějakého úložiště stáhnul kopii CD pro děti a při jeho přehrávání byl symbol noty skutečně nahrazen obrázkem obalu alba. Pak už zbývalo jen zjistit, co je jinak u mých souborů proti staženým. Stačila mi k tomu standardní součást všech Windows - Windows Media Player.
Obrázky u skladeb ve Windows Media Playeru Obrázky u skladeb ve Windows Media Playeru Obrázky u skladeb ve Windows Media Playeru
V něm jsem uviděl, že některá Alba mají přiřazeny obrázky, a některá ne. Měla jen symbol noty. Metodou pokus-omyl jsem se tedy dopracoval k tomu, že jsem dokázal všem skladbám v adresáři (tedy nejčastěji právě celému Albu) přiřadit jeden konkrétní obrázek. K tomu je nutno:
  • Klepnout na každou skladbu v Průzkumníku pravým tlačítkem myši, Vlastnosti, karta Podrobnosti a zde VŠEM SKLADBÁM napsat STEJNÝ NÁZEV ALBA.
  • Poté v Media Playeru klepnout vlevo v podoknu navigace na "Album". Zobrazí se všechna Alba na disku. Najděte vámi právě zavedené.
  • Kdekoliv najděte žádaný obrázek. Na Media Displeji je jeho velikost zhruba 300x300 pixelů, měl by být tedy zhruba takto velký. Nějakým způsobem ho zkopírujte do Clipboardu: v internetovém prohlížeči např. pravým tlačítkem myši a volbou "Zkopírovat obrázek" nebo v grafickém programu jeho označením/výběrem a klávesami Ctrl+C.
  • V Media Playeru klepněte na vaše Album se symbolem noty (zatím bez přiřazeného obrázku alba) pravým tlačítkem myši a potvrďte možnost "Vložit obrázek alba". Obrázek noty daného Alba zmizí a místo ní se objeví váš obrázek.
  • Změní se velikost souborů hudby - tyto v sobě mají implementovaný obrázek nebo odkaz na soubory obrázků, které přibudou do adresáře Alba.
  • Tím je celý proces dokončen. Zbývá překopírovat celý adresář s hudebním albem na flash disk.
Pak to může na displeji vypadat třeba takto. Všimněte si, že skladby v jednom adresáři mohou mít různé obrázky.
Kabát Mikeš - obrázek při úvodním vyprávění Mikeš - obrázek v průběhu jízdy domů


14. TIP: Kabel do USB portu
USB port pro USB flash disk nebo připojení telefonu kabelem k Media Displeji je docela špatně přístupný mezi kapličkou přístrojů a vlastním Media Displejem s držákem mobilního telefonu. Rozhodl jsem se to vyřešit krátkým prodlužovacím kabelem USB A (male) - USB A (female) o délce cca 10 cm, který je trvale zasunut ve zdířce v přístrojové desce a přepojování se provádí na jeho volném konci. Zvolený kabel má úhlový konektor USB A (male), takže leží na látkovém potahu palubní desky. Při jízdě tedy nic nedrnčí a připojování je o mnoho pohodlnější. Kromě toho se neopotřebovává zabudovaný USB konektor a je i chráněn proti vnikání nečistot.
Výběr vhodného USB kabelu USB kabel se zahnutím 90°dolů Aplikovaný prodlužovací USB kabel



[ Testy ]  |  [ Technika ]  |  [ Rallye ]  |   [ Foto & Video ]  |  [ Na cestách ]  |  [ Historie ]  |  [ Technika jízdy ]  |  [ Pohlednice]

[ Srovnání]  |  [ Zajímavosti]  |  [ Mapa serveru ]

[ Vyhledej ]  |  [ Odkazy ]   |   [ Na hlavní Wartburg-stránku ]