Vozy Wartburg nejsou na našem trhu novinkou či exotem. Od roku 1966, kdy byla zahájena sériová výroba druhé generace automobilů této značky, jich k nám bylo do konce minulého roku dovezeno přes 50 000, počínaje prvním typem o výkonu 33 kW, přes pozdější "padesátku" s výkonnějším motorem, až po současný typ s předními kotoučovými brzdami, jenž je výsledkem soustavné, již více než desetileté modernizace. "Třistatřiapadesátku" jsme také několikrát testovali a představili ji snad ve všech možných variantách - nejen v běžně k nám dodávaných s karosériemi sedan či kombi, ale i v provedeních u nás nedostupných, např. s předními anatomickými sedadly a řadící pákou na podlaze. Zdá se tedy, že dnešní test je nošením dříví do lesa. Jen však na první pohled. Při loňské podzimní návštěvě Eisenachu nás v továrním muzeu zaujal jeho poslední exponát - Wartburg 353 W model 1977, navíc se všemi prvky výstroje, dodávanými za příplatek. Poněvadž se domníváme, že vůz právě v tomto provedení by byl příjemným zpestřením našeho trhu, rozhodli jsme se jej otestovat. ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední své generace Wartburg 353 je jediným a posledním vozem své třídy s dvoudobým motorem. Za ódium, jež tato jednoduchá hnací jednotka vzbuzuje, zejména v poslední době "vděčí" nejen subjektivním pocitům jednotlivců (zápach výfukových plynů a nepříjemný zvuk zejména v oblasti nižších otáček), ale nejnověji zvláště zprávám o omezování provozu vozidel s dvoudobými motory, jež nejsou s to vyhovět stále se zpřísňujícím předpisům o dovoleném obsahu škodlivin ve výfukových plynech. Obavy, že by tato zákonná opatření mohla významněji postihnout naše motoristy jsou však zbytečné. Zákaz registrace nových vozů s dvoudobými motory bude pravděpodobně předstižen ukončením jejich výroby a se zákazem provozu již prodaných nelze počítat, v nejbližší době dokonce ani v zemích, které již nové registrace nepovolují (např. Anglie). A tak ti, které Wartburg jakkoli láká, se nemusí obávat, že by jeho vlastnosti nemohli v plné míře využívat. Wartburg 353 W se bude vyrábět ještě počátkem příštího desetiletí, předpokládejme tedy, že pět let. To je právě průměrná doba, potřebná v celém světě na kompletní vývoj nového vozu a z hlediska udržení zájmu trhu vhodná pro obměnu již vyráběného typu, pokud mu nebyly dány do vínku mimořádné vlastnosti. V Eisenachu jsou si toho vědomi a proto se snaží, až do doby, kdy nabídnou zcela nový vůz, udržet zájem o vyráběný typ drobnými změnami a modernizacemi, neboť od poslední významné - náhrady předních bubnových brzd kotoučovými - k jiné nedošlo a ani se s ní nepočítá. A tak pro letošní rok (i pro všechny následující) rozšířili nabídku zvláštní výstroje a příslušenství, jímž mohou na přání a za příplatek obohatit kterýkoli ze sedmi základních modelů typu 353W (skutečně je jich sedm - sedan Standart a de Luxe, tytéž s posuvnou střechou, kombi Tourist Standart a de Luxe a konečně kombi Tourist de Luxe s posuvnou střechou). ![]() |
Z dvaceti položek těchto "Extras", nabízených letošním ceníkem, jsme si vybrali pro testovaný vůz (model de Luxe s posuvnou střechou) osm: autorádio, přední anatomická sedadla de Luxe s textilním potahem, radiální pneumatiky, textilní koberce, kapsy na předních dveřích, čalounění zavazadlového prostoru, kryt náhradního kola a konečně spoiler s vestavěnými halogenovými mlhovkami a koncové mlhové světlo.
K jednotlivým prvkům vybrané zvláštní výstroje (v závorkách uvádíme příplatkovou cenu v markách), poznamenáváme:
![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Přesto, že Wartburg 353 patří od svého uvedení na náš trh k nejlépe vybaveným vozům nejen své třídy, domníváme se, že by bylo žádoucím obohacením naší nabídky umožnit zájemcům o tento vůz objednat si jej alespoň s některými prvky výstroje, z nichž nejdůležitější jsme vyzkoušeli. Výrobce je, podle informací, které jsme u něj získali, schopen takovým požadavkům vyhovět, samozřejmě za odpovídající příplatek, který by ovlivnil i prodejní cenu. Pro základní orientaci uvádíme současné ceny v NDR. Souhrnné poplatky za veškerý námi vyzkoušený zvláštní výstroj jsou 1710,-M, tj. 9,3% základní ceny typu 353 de Luxe s posuvnou střechou (18 350,-M plus 122,-M za bezpečnostní pásy). Pokud bychom zařadili mezi zvláštní výstroj i posuvnou střechu (rozdíl 400,-M), pak by byla cena takto vybaveného vozu vyšší o 11,7%.
Místo rozloučení - souhrnné hodnocení Loučit se s populární "třistatřiapadesátkou" je předčasné. Několik let se bude ještě vyrábět a i pak bude ještě patřit k obrazu našich silnic, na nichž si vydobyla právem nikoli podřadné místo. A tak závěrem tohoto testu shrňme alespoň základní poznatky, získané s tímto vozem, s jehož několika modely jsme ujeli přes 100 000 km. ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
velkou zasklenou plochou, ale i tvarování sedadel, zejména u anatomických předních příkladné, vláčné pérování, a při běžných cestovních rychlostech (asi do 110 km/h) přijatelná intenzita vnitřního hluku.
![]() ![]() ![]() |
Až potud vesměs klady. Ale buďme objektivní, ani Wartburg není bez vad a nedostatků, i když ne zásadních. Jmenujme z nich alespoň nejdůležitější:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tolik tedy o některých kladech a záporech. První zřejmě převažují - to ostatně potvrzuje zájem o tento vůz, na němž se samozřejmě nepodílejí ti, kterým dvoudobý motor prostě "vadí". Co říci závěrem? I když se bude ještě několik let vyrábět, je Wartburg 353 W posledním vývojovým stupněm, alespoň pokud jde o koncepci a základní konstrukční řešení. Investice, které by si vyžádaly zásadní změny jsou, vzhledem k jeho perspektivě, nerentabilní.Nepochybujeme však o tom, že výrobce počítá s drobnějšími změnami, které by udržely zájem o tento vůz až do konce jeho "života". Některé si patrně ještě vynutí i legislativní předpisy. Chceme přispět i se svou "troškou do mlýna" a předkládáme výrobci tyto náměty na zlepšení vlastností i užitné hodnoty vozu:
1. Posoudit možnost modernizace motoru zavedením sacího traktu s membránovým ventilem. Řešením vyzkoušeným v prototypu v ČSSR, jež jeho autor J. Krňávek nabídl výrobnímu závodu, lze bez zásahu do základní konstrukce motoru příznivě ovlivnit provozní ekonomii. |
2. Pokusit se snížit hluk poháněcí soustavy, zejména v kritických oblastech, alespoň omezením jeho šíření izolací motorového prostoru.
3. Omezit znečišťování motorového prostoru alespoň částečným zakrytím zespodu. 4. Přepracovat přístrojovou desku, především umístění nesnadno dosažitelných prvků jejího výstroje ve střední a pravé části. Doplnit výstroj interiéru madly nad oběma zadními a pravými předními dveřmi. 5. Ještě více péče věnovat úrovni dílenské práce a odstranit viditelné nedostatky. Splnění posledního námětu považujeme za samozřejmost. O ostatním musí rozhodnout výrobce podle svých možností a záměrů. Domníváme se však, že navrhované změny neznamenají zásadní zásah do konstrukce vozu a byly by přínosem, který by jistě ocenili všichni, pro něž je stále Wartburg 353 W optimálním rodinným automobilem nižší třídy. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Všechna měření jsme uskutečnili v době od 14. do 28. 6. 1977 s vozem vyrobeným v r. 1977, který měl před započetím zkoušek ujeto 5400 km. Při zkouškách bylo obsazeno dvěma osobami o celkové hmotnosti 160 kg. Při měření spotřeby paliva byla ve voze kromě nich pomocná nádrž se zásobou paliva a měřící přístroj, celkové hmotnosti asi 40 kg. Používali jsme benzín Speciál ve směsi s olejem M2T v poměru 50:1. Spotřeba paliva Spotřebu paliva při jízdě na letmém kilometru stálou rychlostí jsme měřili na suché asfaltové silnici mezi Davlí a Štěchovicemi (povětrnostní podmínky: jasno, mírný vítr, teplota vzduchu 18°C). Výsledky měření jsou v tabulce 1 a diagramu 1. Provozní spotřebu paliva jsme měřili za běžného denního provozu na 200 km dlouhém okruhu Praha - Slapy - Lahovice - Dobříš - Příbram - Sedlčany - Benešov - Jesenice - Zbraslav - Praha. Okruh jsme jeli dvakrát. Poprvé úspornou jízdou s vytáčením motoru do 3/4 otáček největšího výkonu (cca 3200 1/min) a sešlapáváním pedálu plynu do 3/4 celkového zdvihu, podruhé sportovním způsobem s častější akcelerací a brzděním, s vytáčením motoru a plným sešlapáváním pedálu plynu, se snahou o dosažení co největší průměrné rychlosti, avšak při dodržování pravidel silničního provozu. Při obou jízdách bylo jasno až polojasno, slabý až mírný vítr, teplota vzduchu 22 až 24°C. Obě jízdy jsme uskutečnili se zapnutou volnoběžkou. Výsledky měření jsou v tabulce 2. Spotřebu v městském provozu jsme měřili při jízdě na bývalém pražském "modrém" okruhu, dlouhém 16,8 km (povětrnostní podmínky: oblačno, mírný vítr, teplota vzduchu 20°C). Měřili jsme celkový i čistý čas jízdy a četnost řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Při měření byla volnoběžka zapnuta. Výsledky měření jsou v tabulce 3. Zrychlení Zrychlení jsme zjišťovali nepřímo měřením času potřebného k dosažení určité vzdálenosti resp. rychlosti, vždy s pevným startem a letmým cílem, s postupným řazením rychlostních stupňů při cca 4500 1/min. Kromě toho jsme měřili čas potřebný k dosažení rychlosti 60, 80, 100 a 120 km/h na III., resp. IV. rychlostní stupeň z ustálené rychlosti 40, 60, resp. 100 km/h, bez řazení. Zkoušky jsme dělali na suché asfaltové silnici mezi Davlí a Štěchovicemi (povětrnostní podmínky: jasno, mírný vítr, teplota vzduchu 20°C). Výsledky měření jsou v tabulkách 4 a 5 a v diagramu 2. |
Brzdy
Účinnost brzd jsme zkoušeli na suchém asfaltovém povrchu vyhrazené rozjezdové dráhy letiště v Ruzyni (povětrnostní podmínky: jasno, dosti čerstvý vítr, teplota vzduchu 26°C). Měřili jsme dráhu potřebnou k zastavení z určité rychlosti intenzívním brzděním. Pro zjištění slábnutí jsme rovněž měřili brzdnou dráhu potřebnou k zastavení vozidla z rychlosti 80 km/h, jemuž předcházel cyklus 15 intenzivních zabrzdění z rychlosti 80 km/h na rychlost 40 km/h v intervalech 20 s. Výsledky měření jsou v tabulce 6. Největší a nejmenší rychlost Největší rychlost jsme měřili na suché asfaltové silnici mezi Davlí a Štěchovicemi, za těchžeh povětrnostních podmínek jako při měření spotřeby paliva při jízdě na letmém kilometru. Průměrnému času ze dvou jízd na úseku 500 m s letmým startem i cílem (v obou směrech s rozjezdem 2000 m) odpovídá průměrná rychlost 132,8 km/h. Nejlepšímu času v jednom směru 134,3 km/h. Měřili jsme rovněž nejmenší rychlost dosažitelnou na IV.rychlostní stupeň plynulou jízdou. Průměrnému času ze dvou jízd na úseku 200 m odpovídá průměrná rychlost 41,8 km/h. Zkouška dojezdu Dojezd vozidla, tj, dráhu, kterou ujede z počáteční rychlosti po vypnutí spojky a zařazení neutrálu setrvačností do úplného zastavení, jsme měřili na suché asfaltové silnici u přehrady ve Vraném n. Vlt. (povětrnostní podmínky: polojasno, mírný vítr, teplota vzduchu 20°C). Výsledky měření jsou v tabulce 7. Rychloměr a počítač kilometrů Ručička rychloměru ukazovala v celém rozsahu klidně. Relativní chyba rychloměru kolísala v rozsahu rychlostí od 40 km/h do 134 km/h (podle údaje rychloměru) od -0,6 do +0,9%. Odchylky od skutečné rychlosti jsou uvedeny v tabulce 8. Počítač kilometrů měl při kontrole na bázi 50 km chybu +0,15%. Průměry zatáčení Vnější stopové a obrysové průměry zatáčení jsou uvedeny v tabulce 9. Hmotnosti V tabulce 10 jsou skutečně zjištěné hmotnosti vozidla s plnou nádrží paliva (v kg) a jejich rozdělení na nápravy. Ing. O. Gregora
(Převzato ze SM 40/77) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |