WARTBURG 353 DE LUXEHutné
takty
"Warťák" byl na stránkách našeho časopisu představen naposledy v čísle 2/72 ve srovnávacím testu. Tou dobou Wartburg prožíval, či spíš prospával, jakýsi spánek Šípkové Růženky. Vždyť záležitosti importu do země nebyly zrovna dobře zařízené, a tak se o nějakém aktivním prodeji nedalo mluvit.
Nyní se však věci mají jinak a prodej Wartburgů ožívá. Aby také ne, když je tak cenově výhodný. Tím skutečným impulsem pro uskutečnění testu byla srovnávací reklamní kampaň dovozce, který svůj vůz postavil po bok silného a úspěšného artiklu, "železného" Saabu 96.
Finský test W353 z r. 1974
"Obě auta mají dlouhou životnost a jsou bezpečná"
"Silné šrouby a bezpečná konstrukce karosérie. Wartburg má navíc rámovou konstrukci podvozku... účinné brzdy, snadno pochopitelné ovládání, dobré vnitřní prostory, co do výkonu dobře naladěný motor a především dobré jízdní vlastnosti."
Tedy. Chlapci z reklamní branže si opět vydělali na svůj chléb. Problém je jen v tom, že Wartburgu jsou zde přisuzovány plusy Saabu. Ne se vším z výše zmíněného se totiž po naší zkušební jízdě můžeme ztotožnit. Tak se na to podíváme.
Co se týče stavby karoserie, souhlasíme s tím, že pevnost znamená jak jistou bezpečnost, tak i trvanlivost. Je však dobré pamatovat na to, že bezpečnost - v tomto případě pasivní - sestává také z mnoha dalších faktorů.
Poloha řazení je skutečně příjemná a ani k vnitřním prostorám nemáme mnoho námitek. Výkon motoru je věc vkusu, řekli bychom však, že ten je dán spíše principem dvoutaktní činnosti. O brzdách později, u těch by totiž, stejně jako u jízdních vlastností, byl ještě prostor pro zlepšování.

Poslední svého druhu?
Pro zkušební jízdu jsme měli k dispozici lépe vybavený model de Luxe, jehož cena je 11 500,- FIM. Skromněji vybavená limuzína stojí o tisícovku méně, a je tak skutečně "asi o 10 000 marek výhodnější" než Saab 96.
A protože se jedná o tzv. východní auto, dá se koupit za málo hotovosti, zato na dlouhé období splátek.
Takže proč Saab?
Ale ano, my rozhodně "saabisty" chápeme.
Velmi důležitým činitelem je dvoutaktní motor, který sice byl svého času u aut hojně využívaný, dnes je však zastaralý. Má sice stále své plusy, mj. jednoduchost a nízkou hmotnost, tomu je však protiváhou neustálé zápolení se směsí oleje s benzínem, snadné zanášení motoru při chodu na volnoběh, nepravidelný chod atp. Ke kladům můžeme přičíst nízkou oktanovou náročnost, kompresní poměr je jen 7,5.
Z litrového stroje jsme získali hodnotu výkonu 50 k DIN při jmenovitých otáčkách 4250 ot/min. Kroutící moment na papíře je úctyhodný, Wartburg je na dvoutakt výkonný, srovnatelně velkému čtyřtaktu však nestačí. Wartburgy se nastavují tak, aby fungovaly na co nejchudší směs. Protože motor je na nastavení velmi citlivý, snadno se při běhu začne ozývat klepání. Tak tomu bylo i u našeho zkušebního modelu - obzvlášť při jízdě do kopce se z motoru ozýval pořádný řinkot a břinkot. Ačkoliv záležitost lze odstranit, s její nápravou vzrůstají provozní náklady.
Wartburg je velmi žíznivý tahoun. Dvoutaktní motor v relativně těžkém autě, a k tomu poměrně hranaté tvary... Volnoběh se vyplatí využívat co nejvíce. Cestovní rychlost mimo město je vhodné držet maximálně na stovce a "nedupat na to", i kdyby to bylo dovoleno. Křivka ustálené spotřeby navíc napoví, že nemá cenu jezdit do kopce na vyšší převody v naději na menší spotřebu - jen ať je tam dost otáček při nejvyšším kroutícím momentu! Tak to má dvoutakt rád.
Přístrojová deska
PALUBNÍ DESKA s přístroji je, řekněme, zjednodušená. Přepínače jsou umístěné zastaralým způsobem, ale jsou v dosahu řidiče. Elektrický ostřikovač je dobrá věc, nemožné stěrače naopak. Řadící páka je nešťastné udělátko, musíte s ní dlouho a s gustem vekslovat, než se vám podaří najít například zpátečku.
Motorový prostor
DVOUTAKTNÍ "terpentýnová stříkačka" je zcela vpředu. Místa, na kterých bývá třeba provést opravy, tak jsou přístupná a nevadí ani komplikovaná konstrukce - kutil "udělej si sám" ve své strojovně překvapivě zapracoval. Zvuk nastartovaného motoru je v porovnání např. s nebožtíkem "půltaktem Saabem" hodně hlasitý.
Zavazadlový prostor
ZAVAZADLOVÝ PROSTOR je prostorný, avšak po prašném úseku ach! tak zaprášený - utěsnění by mohlo být lepší. Svisle umístěná rezerva ukusuje značnou část prostoru a zvyšuje se tím i nákladová hrana. Ale důležité přeci je, že se sem vejde náklad! A toho se do Wartburgu vejde překvapivě hodně.
Interiér
PŘEDNÍ SEDADLA nepůsobí podle fotografie zrovna pohodlně, přesto však pohodlná jsou. Střední část je potažena látkou. Pedály nejsou zavěšené, což vypovídá o věku základní konstrukce. Plynový pedál je zajímavý v tom (v dnešní době drahého paliva), že se jej nevyplatí držet na podlaze, poněvadž noha se tak velmi unavuje.
Saabismy?
Použití zámků u dveří je obtížnější. Na vnitřních klikách se aplikuje metoda, kterou bychom mohli nazvat například bezpečnostní udělátko: dveře lze díky tomu náhodně jen obtížně otevřít.
Sedačky jsou potažené látkou, která je po krajích zpevněná koženkou. Dobrá, dobrá. Přední sedačky jsou vyloženě výjimečně pohodlné, poskytují slušnou oporu a rozsah nastavení je dostatečný. Malé mínus mají za pojistku sklápění, která není z nejpevnějších.
Wartburg poskytne dostatek prostoru pro čtyři vzrostlé osoby, pátá se již bude poněkud mačkat. Muž z reklamy by ve svém "srovnání" rád přiřkl stejné vlastnosti i Saabu, o kterém však víme, že ač stejných rozměrů, je to auto jen pro tři osoby.
Rozhled je vzhledem k tvaru karosérie do všech směrů dobrý.
A nyní opět ke slabším místům. Zrcátka a palubní deska jsou svým plastovým provedením nanicovaté až hrůza. Člověk aby se bál - a ne zcela bez důvodu - že mu všechno při prvním dotyku zůstane v ruce. Ukazatele mají stupnice jen velmi přibližné a jejich osvětlení je spíše špatné než dobré.
Řízení pomocí hřebenového převodu je relativně rychlé, mírně tuhé, ale síla řízení je dobrá - do volantu se přenášejí rázy od kol, ale ne moc.
Řazení je případ sám pro sebe. Řidič musí nepravidelně rozmístěné řadící stupně hledat ohýbající se tyčkou, najít jedničku a zpátečku je pak otázkou vyloženého utrpení.
Máme dojem, že ve Wartburgu je mnoho propastných rozdílů. Mimochodem, je možné, že plynový pedál byl vyvinut pro těžkou nohu, aby se snížila spotřeba paliva? Protože pokud se jede na téměř plný plyn, je chodidlo v tak nemožné poloze, že to dlouho nevydrží nikdo. Kdo ví, třeba byli doopravdy mazaní, ti Germáni.
Kdybych mohl o věcech rozhodnout, ruční brzdu bych umístil o něco lépe a kromobyčejně aušusové stěrače bych zahodil. Přední světla mají rychlé ovládání, světla sama vrhají poněkud roztřepený obrazec. Přepínač světel je takové konstrukce, že rozsvítí vždy jen polovinu. To je dobré vědět, protože z kontrolek se nedalo nic vyčíst. A tak když si nebudete zcela jisti, jen na chvíli zhasněte a rozsviťte si znovu.
Stvořen pro náklad
Při jízdě s jednou osobou je podvozek Wartburgu obzvlášť tvrdý. Při jízdě s částečným zatížením však jízdní vlastnosti nelze zrovna chválit, hlavním důvodem právě pro ono nepředvídatelné chování v zatáčkách je oddělené pérování zadních kol na kyvné nápravě. Od auta s pohonem předních kol by se dala očekávat relativně stálá nedotáčivost, avšak náprava zadním kolům dovoluje zcela neuvěřitelně uskakovat do stran a následkem je nečekaná přetáčivost.
Při jízdě ve čtyřech lidech se dá Wartburg ovládat snáze, zátěž nápravu udržuje jakž takž pod kontrolou. Zde tvrdší pérování prokáže své oprávnění. Poměrně tuhá karosérie zazáří na hrbolatějších místech - hluk od povrchu cesty a pérováním způsobené zvuky se nepřenesou do kabiny k cestujícím. Ačkoliv podvozek tlumí hluk zespoda, zepředu se hluk ozývá - z motoru. Ten hučí a kvičí. Kromě výše zmíněného zvonění i přední tlumič zvuku vydává vysoké kovové zvuky jako u alarmu. Zde by byl pro obyvatele Eisenachu námět pro zkoumání.
Svého času jsme při zkušební jízdě prohlásili brzdy Wartburgu za podprůměrné. Od té doby došlo k vývoji lepším směrem, na kolech jsou nyní radiální gumy a i kvalita brzd byla podle všeho změněna. Nyní jsou to dokonalé bubny. Ačkoliv jsou pouze jednookruhové.
Stále je pro jejich sešlápnutí ale potřeba zbytečně mnoho síly - toto těžké auto by možná zasloužilo posilovač. Brzdy sice nakonec zastavily, nám ale zbyl dojem poněkud zešišatělého předního bubnu.
Pokud je auto příliš levné, nemůžeme od něj požadovat příliš co do dotaženosti detailů a kvality provedení všeobecně. Přesto si takovýchto věcí povšimneme a brzdy jsou přeci jen poměrně podstatnou částí automobilu, kterým ho v případě potřeby zastavíme. Detailem, který sice nemá vliv na bezpečnost, avšak na pohodlí ano, jsou těsnění (zejména u zavazadlového prostoru), která jsou velice houbovitá. Prach se valí dovnitř a teplo zas opačným směrem ven.
Horní úchyt bezpečnostního pásu je na nevhodném místě.
Wartburg a SAAB
Žádný Saab
Co se týče výkonnosti, při testovací jízdě Wartburg nedosáhl stejné maximální rychlosti jako dříve ve srovnávacím testu. Zato akcelerace se do jisté míry zlepšila. Co ale z toho, vždyť dnes všechna auta dosáhnou nejméně 120 km/h.
V zájmu srovnání se ještě podívejme na závěr reklamního textu.
"Obě auta mají dobré jízdní vlastnosti."
Dalo by se říci, že Wartburg má ještě prostor pro zlepšování. Co se týče interiéru, již jsme si ukázali, že reklama přechválila schopnost konkurovat soupeři.
"Obě auta mají volnoběh, který šetří benzin." Také že jej Wartburg má. A v Saabu je coby pozůstatek z doby dvoutaktů, inu což.
"Obě auta mají nadčasový model a stárnou elegantně." S tím se můžeme ztotožnit.
Wartburg se dá považovat za alternativu, srovnatelný se Saabem však není. To, co dělá rozdíl deseti tisíc, je nejen vidět, ale i cítit.
Pokud ale máte pro oněch deset tisíc lepší využití a dokážete se přizpůsobit poněkud méně dokonalému dopravnímu prostředku, tak směle do toho!
 
CHVÁLÍME:
  • pohodlné přední sedačky
  • vnitřní prostor, kufr
  • velkou světlou výšku podvozku

  • stabilní jízdu na špatném povrchu


  • KÁRÁME:
  • nepředvídatelné chování při zatáčení bez zatížení

  • spotřebu paliva

  • úroveň zpracování (těsnění)

  • řazení

  • některá drobná zařízení z plastu

  • Testovaný vůz

    Počet ujetých km v testu: 1 442 km
    Pneumatiky: Pneumant Radial 165 SR 13
    Palivo: benzín 92 oktanů s příměsí 3% oleje


    HMOTNOSTIPohotovostníPři testu
    Hmotnost kg:9301 110
    Výkonová hmotnost kg/k DIN:18,622,2
    Výkonová hmotnost kg/kW DIN:25,130
    Výkonová hmotnost kg/k SAE:16,920,2
    Výkonová hmotnost kg/kW SAE:23,327,8
    Rozložení hmotnosti %:57,5/42,556,9/43,1


    TESTOVACÍ PODMÍNKY
    Testováno dne:4.5.1974
    Teplota vzduchu:+6,1 °C
    Tlak vzduchu:1006,8 mb
    Vlhkost vzduchu:40 %
    Rychlost větru:3 m/s
    Povrch:suchý asfalt
    Ujetá vzdálenost:1 611 km


    Rychlost

    TEORETICKÁ RYCHLOST
    ot/min:1 000(a)
    3 000
    (b)
    4 250
    1. rychlost km/h:6,820,529,0
    2. rychlost km/h:11,935,750,6
    3. rychlost km/h:19,157,381,2
    4. rychlost km/h:28,485,2120,7

    a: maximální kroutící moment   b: maximální výkon

    ODCHYLKA TACHOMETRU
    ot/min:5080100
    Udávaná rychlost km/h:6,820,529,0
    Skutečná rychlost km/h:48,682,8101,2
    Odchylka v %:-2,8+3,5+1,2
    Odchylka počítače ujeté
    vzdálenosti v %:
    +0,5 
    Odchylka zaznamenána u všech naměřených hodnot

    ROZSAH RYCHLOSTÍ
    dosažitelné na jednotlivé stupně
    1. rychlost km/h:- 37
    2. rychlost km/h:15 - 64
    3. rychlost km/h:30 - 98
    4. rychlost km/h:50 -

    Pilový diagram

    Výrobcem udávaná maximální rychlost: 130 km/h
    Změřená maximální rychlost: 126,8 km/h
    Odpovídající rychlost na tachometru: asi 129 km/h
    Odpovídající otáčky motoru: asi 4 465 ot/min
    Nejvyšší naměřená hodnota: 128,1 km/h


    Řazení

    Schéma řazení
    Hodnoty délek řadicích drah jsou udány v centimetrech.
    Spotřeba

    Výrobcem udávaná spotřeba: 8,8 - 9,8 l/100 km
    Naměřené hodnoty spotřeby paliva:
    Dálnice,
    průměrná rychlost 110 km/h:
    12,0 l/100 km
    Rovinatá silnice,
    průměrná rychlost 83 km/h:
    8,7 l/100 km
    Členitá silnice,
    průměrná rychlost 80 km/h:
    8,9 l/100 km
    Rovná šotolinová silnice,
    průměrná rychlost 85 km/h:
    10 l/100 km
    Členitá šotolinová silnice,
    průměrná rychlost 80 km/h:
    11,5 l/100 km
    Průměrná spotřeba během testu: 10,5 l/100 km


    Ustálené hodnoty spotřeby v l/100 km:
    50 km/h:7,8100 km/h:9,2
    60 km/h:7,4110 km/h:10,4
    70 km/h:7,4120 km/h:12,1
    80 km/h:7,6126 km/h:14,4
    90 km/h:8,3 
    Měření bylo dosaženo při jízdě na nejvyšší převodový stupeň na rovné pevné vozovce

    Graf ustálené spotřeby


    Řízení

    Průměr volantu: 402 mm
    Počet otáček mezi krajními polohami volantu: 3 ½
    Udávaný průměr zatáčení: 10,2 m
    Naměřené hodnoty: Vnitřní průměr 9,4 m vpravo a 8,7 m vlevo, obrysový průměr 10,2 m vpravo a 9,5 m vlevo


    Hluk
    Graf vnitřního hluku

    Vpředu:Vzadu:
    50 km/h:77 dB79 dB
    60 km/h:79 dB80 dB
    70 km/h:80 dB82 dB
    80 km/h:82 dB83 dB
    90 km/h:83 dB84 dB
    100 km/h:85 dB85 dB
    110 km/h:87 dB85 dB
    120 km/h:88 dB88 dB
    Měření bylo dosaženo při jízdě na nejvyšší převodový stupeň na rovné pevné vozovce. Uvedené rychlosti byly odečteny z rychloměru



    Vnitřní rozměry

    Zrychlení
    Graf zrychlení


    Brzdy
    Graf zpomalení
    WARTBURG 353
    de Luxe


    Výrobce: VEB Automobilwerk, Eisenach, Německá demokratická republika
    Prodejce: Vara-Haka Oy, Hietalahdenranta 11, Helsinki 18
    Cena: 11 500,-
    Záruka: 6 měsíců nebo 10 000 km
    Servisní interval: po 1 000 km
    Servisní knížka: až do 100 000 km
    Příručka pro uživatele: 72 stran, ve finštině

    MOTOR
    Typ motoru: Řadový dvoudobý, vodou chlazený
    Počet válců: 3
    Vrtání x zdvih: 73,5 x 78,0 mm
    Poměr v/z: 1,061
    Zdvihový objem: 992 cm³
    Kompresní poměr: 7,5
    Výkon motoru: 50 k (37 kW)/4 250 ot/min DIN, 55 k (40 kW)/5 000 ot/min SAE
    Kroutící moment: 10 kpm (98 Nm)/3 000 ot/min DIN
    Pístová rychlost: 13,0 m/s/5 000 ot/min
    Litrový výkon: 50,4 k/l (37,7 kW/l) DIN, 55,4 k/l (40,3 kW/l) SAE
    Blok motoru: Litinový
    Kliková hřídel: Čtyřmi hlavními ložisky vybavená kliková hřídel
    Hlava válců: Z lehké slitiny
    Ventilový rozvod: nemá (dvoudobý motor)
    Olejový filtr: nemá (dvoudobý motor)
    Chlazení: Kapalinový chladící systém, uzavřený - vybavený vrtulí, termostatem a vodní pumpou
    Příprava směsi: Karburátor BVF 40 F1-11, bez filtru
    Benzínové čerpadlo: Podtlakem poháněné, membránové
    Elektrická výzbroj: 12 V; bateriové zapalování se třemi přerušovači na klikovém hřídeli, tři zapalovací cívky NGK B7 HS, baterie 42 Ah a dynamo 220 W

    PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
    Spojka: Suchá jednokotoučová
    Převodovka: Čtyřstupňová převodovka, všechny převodové stupně synchronizovány, řadící páka umístěna na ose volantu
    Diferenciál: Kuželový diferenciál, stálý převodový poměr 4,22
    Celkový převodový poměr: I: 15,92 II: 9,11 III: 5,68 IV: 3,83 a Z: 14,29

    PODVOZEK
    Stavba: Rámová žebřinová konstrukce, ke které je přišroubována karosérie
    Přední náprava: Nezávislé zavěšení, příčná trojúhelníková spodní a horní závěsná ramena, vinuté pružiny
    Zadní náprava: Nezávislé zavěšení, vpřed natočená trojúhelníková spodní a horní závěsná ramena, vinuté pružiny, regulátor brzdného tlaku
    Pérování: Vinutými pružinami a kapalinovými tlumiči vpředu i vzadu
    Řízení: Hřebenové, s úhlovým převodem 17-19,9
    Brzdy: Kapalinové; bubnové brzdy vpředu a vzadu, ruční brzda mechanická působící na zadní kola, průměr bubnů 230 mm
    Kola: Čtyřděrové ráfky, rozměr 4½ J x 13
    Pneumatiky: 165 SR 13

    KAROSERIE A VYBAVENÍ
    Typ karosérie: Čtyřdvéřový sedan
    Ve Finsku zaregistrováno: pro pět osob
    Čalounění: Na sedadlech kombinace koženky a textilie, strop a sloupky potaženy koženkou, gumové koberečky vpředu a vzadu, zavazadlový prostor vybaven textilním čalouněním
    Topení: Ventilace čerstvým vzduchem; proud vzduchu podporován dvourychlostním ventilátorem s vypínačem, regulace přívodu studeného/ohřátého vzduchu do kabiny, odsávání zadními štěrbinami
    Stěrače: Dva dvourychlostní stěrače poháněné elektrickým motorkem
    Přístroje: Rychloměr (10-150), počítadlo kilometrů s přesností na stovky metrů, palivoměr a ukazatel teploty chladící kapaliny
    Kontrolky: Dobíjení, dálkových světel, směrových světel (společná pro oba směry)
    Výbava: Zvedák, náhradní kolo, klíč na svíčky, spárová měrka, čtyři klíče, dva šroubováky
    Jiné standardní vybavení: Výstražný reflexní trojúhelník, polička, zadní odkládací police, čtyři loketní opěrky, tři popelníky, vnitřní světlo nad dveřmi spolujezdce, osvětlení motorového a zavazadlového prostoru, dvě zpětná světla, kontrolka dálkových světel, dva věšáky na šaty, sklopná přední opěradla, zařízení pro rychlé výškové nastavení hlavních světlometů

    PROVOZ A SERVIS
    Objem palivové nádrže: 44 l
    Náplň chladící kapaliny: 8,2 l
    Náplň oleje v převodovce: 1,8 l
    Interval výměny převodového oleje: 25 000 km nebo 2 roky
    Mazání podvozku: 10 000 km, čtyři mazací čepy
    Huštění pneumatik: Vpředu 1,6 kp/cm² a vzadu 1,5 - 1,7 kp/cm² podle zatížení. Při rychlé jízdě se přidává tlak 0,2 kp/cm²

    ROZMĚRY
    Rozvor: 2 450 mm
    Rozchod: 1 260 mm vpředu a 1 300 mm vzadu
    Světlá výška: 155 mm
    Délka: 4 250 mm
    Šířka: 1 640 mm
    Výška: 1 495 mm

    CENY NÁHRADNÍCH DÍLŮ
    Sada pístů:183,15
    Těsnění pod hlavu válců:7,40
    Výfuk kompletní:485,35
    Tlumič výfuku, přední:255,-
    Tlumič výfuku, střední:153,15
    Tlumič výfuku, zadní:49,-
    Tlumič pérování:50,-
    Vinutá pružina:67,40
    Spojková lamela:79,35
    Ráfek:51,-
    Filtr vzduchu:19,70
    Nárazník kompletní:203,40
    Levý přední blatník nenatřený,
    kompletní:
    306,30
    Levé přední dveře, bez zámku a skla:343,-
    Čelní sklo (vrstvené):185,-
    Srovnávací tabulkaWARTBURG 353 DE LUXESKODA 110 LS SPORTFIAT 127DATSUN 1000RENAULT 5 TL
    Cena .............FIM11 500,-12 900,- *)13 960,-14 960,-17 840,-
    Zdvihový objem .......cm³9921 107903988960
    Výkon motoru ........DIN-k/ot/min50/4 25052/4 65047/6 200 -43/6 000
    Výkon motoru ........SAE-k/ot/min55/5 00062/5 500 -59/6 00051/6 000
    Pohotovostní hmotnost ...kg930840720710780
    Maximální rychlost ....km/h126,8143,4139,9137,5132,8
    Zrychlení 0-400m .....s21,221,120,820,621,5
    Zrychlení 0-1 000m .....s40,839,439,439,340,6
    Spotřeba paliva .....l/100 km10,58,57,710,410,4
    Počet ujetých km v testu ..1 442 -8342 1473 696
    Číslo TM s testem ......13/7416/7215/7210/7117/72

    *) výbava LS
    (Překlad: AV a LD z ÚLUG UK Praha)




    [ Na hlavní Wartburg-stránku  |   Testy ]