|
WARTBURG 1000
NOVINKA Z EISENACHU
|
| Když loni dostal známý a oblíbený Wartburg nový podvozek, typu 312 (psali jsme o něm ve Světě motorů č.20/1965), byl to první krok k přechodu na zcela nový typ. Bylo to další vývojové pokračování již 10 let vyráběného a osvědčeného vozu střední objemové třídy. Nyní následuje očekávaný druhý krok a Wartburg 1000 typ 353 se představuje v konečné tvářnosti s novou moderní, sličnou a účelnou karosérií.
- Motor, převodové ústrojí a podvozek jsou převzaty z typu Wartburg 312. Jeho dvoudobý tříválcový motor o výkonu 45 k DIN však dostává nyní nový spádový karburátor ø 36 mm s centrálním spouštěcím ústrojím, obohacovacím ústrojím při plném plynu a dvoudílným tlumičem hluku sání (s papírovou filtrační vložkou). Zcela uzavřený chladící systém s dvouletou náplní zůstává přirozeně zachován. Stejná je i převodovka s 2. až 4. stupněm synchronizovanými, ale v souladu s mezinárodní normou bylo změněno schéma řízení tak, že první a druhý převodový stupeň jsou nyní blíže k volantu.
- Díky nezávislému zavěšení všech kol, pérování vinutými pružinami i prodloužení období prohlídek kloubů a čepů na 50 000 resp. 100 000 km podržuje nový typ také vynikající jízdní vlastnosti, pohodlí a provozní úspornost. Nyní k tomu přistupuje ještě podstatné prodloužení termínů údržby čelisťových brzd, které byly doplněny samočinným seřizováním vůlí mezi čelistmi a bubnem. Do brzdného systému je dále zařazen omezovač brzdného tlaku zadních brzd. Omezuje tento tlak na 30 kp/cm2 a zabraňuje blokování a smyku zadních kol.
| - Právě tak jako se všechny konstrukční úpravy projevují příznivě v jízdních vlastnostech, padne ihned do oka i nová karosérie. Její konstruktéři v Eisenachu se snažili vytvořit co největší a nejpohodlnější vnitřní prostor skutečně pětimístného automobilu, aniž by se podstatněji změnily vnější rozměry. A to se jim také plně podařilo. Střední linie boků se posunula dolů, boční okna se zvětšila a dostala válcová skla. Zadní sedadla se nyní dostala před podběhy zadních kol a poskytují dostatek místa třem dospělým osobám.
Vnější vzhled nové karosérie Wartburgu 1000/353 charakterizují čisté, jednoduché linie s harmonickým sladěním ploch a rozměrů, oproštěných ode všech přebytečných ozdob. V zásadě lichoběžníková tvarová koncepce je však na přídi, zádi i přechodech boků značně zaokrouhlena, čímž se zlepšilo obtékání vzduchu. Měření v aerodynamickém tunelu skutečně ukázalo, že zatímco dřívější karosérie měla součinitel aerodynamického odporu 0,52, má nová pouze 0,49.
- Nový Wartburg působí nižším a kompaktnějším dojmem. Přispívá k tomu zejména obvodová hrana, na kterou navazují ve stejné výši oválné světlomety, blikače a kombinované zadní svítilny. Větší plocha oken a úzké sloupky v zorném poli zlepšují výhled, široké zadní sloupky dodávají karosérii potřebnou tuhost. Motorová kapota a víko zavazadlového prostoru se otvírají v celé šířce vozu; zavazadlový prostor je přitom ještě zvětšen - ze 420 na 525 dm3 !
|
| |
| - Vnitřní výbava samozřejmě odpovídá modernějším vnějším tvarům, a to i po stránce estetického řešení a vnitřní bezpečnosti. Přístrojová deska a všechny hrany, rám střechy, sloupky i hlava volantu jsou tlustě čalouněny, všechny přístroje - zejména rychloměr s vodorovnou stupnicí - leží v zorném poli řidiče a neodrážejí světlo. Přední sedadla mají standardně bezpečnostní pásy, zadní dveře mají pojistky zámků proti otevření dětmi. Cestovnímu pohodlí slouží i bezprůvanové větrání s odsávacími štěrbinami v zadních sloupcích. Přitom je nová karosérie o 20 kg lehčí.
- Také elektrické příslušenství nového Wartburgu přináší několik pozoruhodných zlepšení. Pro možnost většího zatížení spotřebiči a usnadnění studeného spouštění motoru bylo změněno napětí ze 6 V na 12 V. Použitý akumulátor má kapacitu 42 Ah. Oválné světlomety se sklem 220 x 140 mm jsou zvenčí seřiditelné ve sklonu podle zatížení vozu a zajišťují zejména při potkávacím světle - samozřejmě asymetrickém - mnohem lepší osvětlení vozovky. Elektrické dvourychlostní stírače jsou doplněny elektricky ovládanými ostřikovači předního skla. Při zapínání světlometů se - bez ohledu na polohu elektromagnetického přepínače světel - zapne vždy nejdříve potkávací světlo.
- Po 10 letech úspěšného provozu dřívějšího typu Wartburg v mnoha zemích má tedy i jeho nový nástupce všechny předpoklady úspěchu. Jeho konstrukce je moderní a plně odpovídá dnešnímu technickému světovému měřítku. Vnitřku se dostalo účelného a bohatého vybavení. Tradičně dobré jízdní vlastnosti a rychlost 130 km/h jsou dalšími přednostmi, pro které bude nový Wartburg 1000/353 oblíben.
|
Technické údaje vozu Wartburg 1000, typ 353
Vnější rozměry 4250x1594x1420 mm. Vnitřní šířka u sedadel 1350 mm, u opěradel 1320 mm. Rozměry zavazadlového prostoru 1050x1450x400 mm.
Výkon motoru 45 koní DIN při 4200 ot/min, poměr váhy k výkonu 20 kg/k.
Pohotovostní váha 900 kg, nosnost 400 kg, celková přípustná váha 1300 kg, rozdělení váhy na přední a zadní nápravu při plném zatížení 640/660 kg.
Největší rychlost 130 km/h. Zrychlení z 0 na 80 km/h za 14-15 s. Stoupavost (se 2 osobami a zavazadly) při 1.-4. převodovém stupni 39%, 22%, 13%, 8,5%. Průměrná spotřeba paliva 8-10 l/100 km.
Pozn. redakce: Jednání o dovozu nového typu do ČSSR probíhá právě ve dnech, kdy byl dáván tento článek do tisku. Všechny zainteresované instituce mají zájem na tom, aby se dovoz uskutečnil ještě letos. Vůz u nás ještě podstoupí všestranné zkoušky, a bude-li jejich výsledek kladný, což se předpokládá, přijdou první vozy na náš trh ve IV. čtvrtletí tohoto roku. Nový typ budou moci zájemci shlédnout také na letošním brněnském veletrhu. K popisu nového vozu se ještě vrátíme.
|
| |
|
(Převzato ze SM 16/66)
[ Na hlavní Wartburg-stránku ]
|