|
"Letos jsme málem na dovolenou nedojeli," vyprávěla mi sousedka. "V sobotu ráno jsme všechno naskládali do auta, tři děti, umíte si to představit, co to bylo věcí. V pohodě jsme vyjeli na dálnici a kousek za Prahou průšvih - motor začal prskat a po zastavení už vůbec nenaskočil. Za pár minut manžel poznal, že se zadřel ojniční čep. Řekl, že takovou závadu na silnici neopravíme. Hlásičem jsme zavolali Veřejnou bezpečnost, poslali nám odtahovou službu. V poledne jsme byli zase doma. Děti brečely, já málem taky. Manžel zůstal klidný, zavolal technikovi našeho klubu, auto odtáhli do dílny, přes noc ho opravili a jeli jsme v neděli ráno."
Zbystřila jsem pozornost. Který řidič by nechtěl znát kouzelné telefonní číslo, na němž pomáhají motoristovi v neštěstí?
"Do jakého klubu Váš manžel volal?"
"No přece do našeho Wartburg Praha. Vy nevíte, že máme Wartburga?"
x x x
|
|
Louka plná Wartburgů. To byl můj první dojem z rekreačního střediska LIAZ v Zámostí u Jičína. Na louce odpočívala auta, která už dokončila závod - 27.ročník mototuristické orientační soutěže Modrá stuha, jejímž pořadatelem je základní organizace Svazarmu 4001/193 Wartburg Praha.
"Já jsem úplně typický wartburgář," představil se předseda ZO JUDr. Tomáš Jirásek. "Máme tři děti a chatu na Sázavě. Potřebovali jsme převážet kočárek a známí mi radili, abych koupil wartburga, že je nejen prostorný, ale i nenáročný na údržbu. A taky že v Praze je svazarmovský klub, který wartburgářům pomáhá se všemi problémy. Poslechl jsem dobré rady a před deseti lety jsme koupili prvního kombíka. Splnil všechna naše očekávání, dobře šest let jezdil, po něm pak přišla limuzína. Nedávno jsem rychle koupil jednoho z posledních wartburgů, které se u nás objevily. Byla to patrně poslední možnost - nechci se s wartburgem rozloučit a dvoutakty se k nám už nedovážejí."
"Mrzí vás to?"
"Nedá se nic dělat. Dvoutaktům odzvonilo na celém světě, jejich výfuky vypouštějí zplodiny nad povolenou normu. V Automobilwerk Eisenach jejich výroba pomalu končí. Příští rok bude mít na lipském veletrhu premiéru čtyřtakt a od roku 1988 se rozjede jeho sériová výroba. Bude mít motor z volkswagenu a modernější karosérii."
|
Získat osvědčení pro opravy wartburgů přímo od výrobce - to je věcí cti pro techniky svazarmovských klubů Wartburg, kteří se pravidelně školí v Eisenachu. |
|
Dvě zásuvky, šikovné ruce - a je tady jeden z dobrých nápadů, jak vylepšit wartburga. |
|
"Co bude s vámi, wartburgáři?"
"V Eisenachu nám slíbili, že náhradní díly na dvoutakty budou vyrábět minimálně do roku 2000 a dodávat je podle požadavků našeho zahraničního obchodu a Mototechny. Máme s nimi velice dobrou spolupráci, takže věřím, že náhradních dílů bude dostatek. A kluboví technici dokáží udržet technický stav vozidel na perfektní úrovni ještě hodně dlouho."
"Slyšela jsem na vaše klubové techniky samou chválu. Většina členů klubu prý nikdy nebyla se svými vozy v servisu. Je to pravda?"
"V klubu máme přes 1200 členů a většina z nich pravidelně využívá služeb našich techniků. Každý čtvrtek si mohou nechat zdarma vůz prohlédnout a na místě odstranit menší závady. Technici mají na řidiče jediný požadavek - musí se dívat a podílet se na práci. Aby se naučil vozu rozumět. Větší opravy si členové u techniků objednávají a platí za ně vyměřené poplatky. Naši technici nejsou ledajací amatéři. Jejich dílny jsou vybaveny moderním technickým zařízením, které jsme zdarma dostali z Eisenachu. A taky toho hodně znají, každý rok se v NDR školí několik techniků ze svazarmovských klubů Wartburg z celé republiky, za uplynulých čtrnáct let jich bylo už 285. Dostávají od výrobce osvědčení, že mohou opravovat wartburgy. Naši kluboví technici patři k nejlepším. Zlepšili už celou řadu technologických postupů při opravách wartburgů, některé návrhy od nich převzal sám výrobce. Devět nejlepších už získalo odznaky Zasloužilý pracovník Automobilwerk Eisenach - třem byl udělen zlatý odznak, čtyřem stříbrný a dvěma bronzový."
x x x
S Modrou stuhou je tradičně spojena i soutěžní přehlídka zlepšováků a dobrých nápadů na voze wartburg. Kdo se chce této zajímavé soutěže zúčastnit, zvedne prostě kapotu svého vozidla na parkovišti a odborná komise si ho najde.
Ta byla při mé návštěvě u pražských wartburgářů skutečně odborná - vedle klubových techniků byli jejími členy i hosté z Eisenachu - vedoucí exportního oddělení ing. Tautz, vedoucí oddělení zásobování ing. Richter a další. Na vlastní oči jsem se přesvědčila, že výrobci v NDR mají o dobré jméno své značky opravdu zájem.
V letošní soutěži zlepšovatelů zvítězil Stop-start-systém, technicky nenáročné zařízení pro vypínání a opětovné spouštění motoru za jízdy. Jeho autorem je klubový technik Pavel Reiss. Právě on pomohl rodině mojí sousedky s opravou náhlé závady na vozidle cestou na dovolenou. Stačilo jen zavolat. Ale za takové věci technici ZO Svazarmu Wartburg Praha vyznamenání nedostávají. Pokládají je za svou povinnost.
Ilona Manolevská (Motoristická současnost 12/1986)
|