Synchron řazení

   Zejména při pokusu o rychlejší přeřazení se může stát, že se odněkud z motorového prostoru mohou ozvat nelibé zvuky a v řadící páce pocítíme nezvyklé chvění. Příčiny mohou být tři:
- opotřebený synchronní kroužek
- špatně nastavená táhla řazení
- špatně seřízená spojka

Opotřebený synchronní kroužek
Jde nejčastěji o kroužek ze slitiny bronzu, který je nasazen na hřídeli v převodovce mezi ozubenými koly jednotlivých rychlostních stupňů. Jeho úkolem je svým vlastním tělem uvádět roztočená soukolí na stejnou rychlost, aby bylo umožněno zasunout do sebe jejich zuby a tím umožnit přenos síly až ke kolům. Častým nevhodným řazením rychlostních stupňů se kroužek rychle opotřebuje a jediná trvalá pomoc je vyměnit ho - tedy rozebrat převodovku ... a předtím vymontovat motor. Nevím, do jaké míry jde o obvyklou "závadu" Wartburgů, my jsme tento problémek měli se starším Wartburgem také. Než bychom ale kvůli tomu rozdělávali půl auta, snažili jsme se tomu přizpůsobit. Chce to nevytáčet příliš jedničku před zařazením dvojky, neřadit náhle, "šupem", ale s oddělením fáze vyřadit - neutrál - zařadit, při řazení z trojky na dvojku pak dávat dvojku při co nejmenší rychlosti (co nejpozději, ve městě to třeba znamená až v zatáčce nebo za ní) nebo dát odpovídající meziplyn.

Špatně nastavená táhla řazení
Pokud jste něco dělali s řazením (nebo předchozí majitel), chyba může být i zde. Pokud totiž nejsou táhla správně (nebo spíš vhodně) nastavena, je opravdu řazení rychlostí (nebo jen jedné) skutečně problém. Toto se ale projevuje trvale a neustále, i při malých rychlostech, na dvojku cca při 20-30 km/h, a je to ještě o něco horší, než opotřebený synchron. Tím mám na mysli to, že zuby o sebe začnou drhnout o něco dřív vzhledem k pohybu řadící páky. Rozpoznání těchto dvou druhů závad je pro méně zkušeného člověka ale těžké rozeznat.
Opotřebením synchronu se závada totiž logicky zhoršuje postupně, chyba v táhlech se většinou projeví po nějakém zásahu - po demontáži převodovky, po nehodě a podobně.

Špatně seřízená spojka
Špatná funkce spojky může mít samozřejmě také neblahý vliv na řazení (a to zejména 1. a 2. stupně). Pozor ovšem při jejím seřizování, při pedálu nahoře musí zůstat vůle asi 2 cm v chodu pedálu, aby vypínací ložisko spojky nebylo neustále v záběru! Úplně nejdřív si ale zkontrolujte, jestli pedál spojky při řazení zejména náchylné dvojky vyšlapujete opravdu až k podlaze a nebrání-li tomu třeba tlustý, shrnutý koberec nebo tlumící látka. Rozhoduje i půl centimetru!

Wartburg