powerslide

V ideálním případě jsme pro průjezd zatáčkou zvolili takovou rychlost, která vyvolá odstředivou sílu na mezi adheze. Nejvyšší přilnavost k vozovce a tedy i schopnost přenosu největší boční síly vznikne při pohybu pneumatiky na rozhraní skluzu a smyku. Vozidlo přitom nesleduje přesně stopu kola, ale velmi slabě "ujíždí" směrem ze zatáčky. V případě, že jsme dosáhli tohoto stavu na obou nápravách vozu, jedeme takzvaným powerslidem.
Průjezd zatáčky powerslidem je teoreticky nejrychlejší způsob. Je však velmi náročný na odhad jezdce a můžeme si ho prakticky dovolit jen na známé trati a kvalitním neměnném povrchu. Okruhoví jezdci jezdí výhradně tímto stylem. Nepřesnost odhadu však způsobí okamžitě ztrátu adheze a většinou je malá naděje na zvládnutí situace.
Proto vznikl v soutěžních podmínkách severských zemí tzv. styl sideways.

ing. Petr BOLD
(Motoristická současnost 5/73)
Wartburg