WARTBURG 353 model 1985
Poslední inovace "dvoutaktu"?
Automobilka v Eisenachu připravila pro rok 1985 širokou modernizaci vozu Wartburg 353, zaměřenou především na snížení spotřeby paliva, ale také na snížení podílu škodlivých emisí ve výfukových plynech, snížení vnitřní i vnější hlučnosti a modernizaci vzhledu. Rozsah zaváděných změn je poměrně veliký vzhledem k tomu, že podle předběžných, a oficiálně zatím nepotvrzených informací má dojít v příští pětiletce k zásadním inovaci výrobního programu jak v automobilce v Eisenachu, tak ve Zwickau, kde se vyrábějí vozy Trabant. V Německé demokratické republice se proto intenzivně buduje nový závod na výrobu čtyřdobých motorů, určených mj. také pro automobily Wartburg a Trabant.
Přestože se Wartburg 353 vyrábí už dvě desítky let, patří ve své třídě stále mezi nejprostornější automobily s nadměrně velkým zavazadlovým prostorem. V poháněcím ústrojí zůstává zatím konstrukčně i výrobně jednoduchý, i když v provozu nepříliš úsporný dvoudobý tříválec (v dnešní světové produkci jsou vozy Wartburg a Trabant poslední hromadně vyráběné automobily s dvoudobým motorem). Celou řadou úprav se však výrobci podařilo snížit spotřebu pohonných hmot i obsah škodlivin ve výfukových plynech.
Letošní model se vyrábí od konce I.pololetí a vzhledem se od svého předchůdce liší zejména změnou čelní stěny karosérie s novými vestavěnými světlomety. Nárazníky vpředu i vzadu zůstávají ocelové, jsou však chráněny vrstvou práškového plastu.

V téměř nezměněném interiéru je kromě nového materiálu potahu sedadel jen upravená střední konzola přístrojové desky se zlepšeným ovládáním topení, větrání i sytiče a nově řešený odkládací prostor. V nabídce výbavy na přání je řadící páka na podlaze, samonavíjecí pásy na zadních sedadlech (vpředu jsou standartně), čelní sklo se zabudovanou anténou s elektronickým předzesilovačem, nový typ radiopřijímače Autosuper, odsouvací ocelová střecha s plastovým aerodynamickým štítkem a některé další prvky luxusní výbavy.
Nejvíc změn najdeme ovšem pod kapotou. Nejvýraznější z nich je nový chladič umístěný vpředu za čelní stěnou karosérie, kam se přestěhoval z poněkud neobvyklého prostoru za motorem. Hliníkový chladič československé výroby z n.p. Autopal Nový Jičín je doplněn elektrickým větrákem s tepelným spínačem. Chladící systém je nyní uzavřený s vyrovnávací nádržkou. Náhradou mechanicky poháněného větráku elektrickým vzrostl užitný výkon a současně se zmenšila spotřeba paliva i vnitřní a vnější hlučnost vozidla. Zájemce o tuto úpravu však upozorňujeme, že nové provedení není se starým záměnné bez neúměrně velkých nákladů.
Významnou novinkou zapalovací soustavy je bezdotykové elektronické zapalování EBZA 2sE, které pro vozy Wartburg vyvinul VEB Gleichrichterwerk Stahnsdorf. Nové zapalování se skládá ze dvou základních funkčních skupin: optoelektronických snímacích čidel v místě původních
elektronické zapalování EBZA 2sE

mechanických kontaktů a samostatné schránky s výkonovou spínací soustavou. Zapalování tříválcového motoru má - stejně jako klasické - tři samostatné zdroje impulsů, avšak místo destičky s třemi přerušovači je zde segmentový kotouč s optoelektronickými čidly, která vysílají mnohem přesnější signály okamžiku zážehu paliva jednotlivým výkonovým stupňům elektronické soustavy. V okamžiku zážehu uvádí proudový impuls optoelektronického čidla do činnosti tranzistor výkonového stupně v řídící části zapalování, umístěné v samostatné schránce na pravém podběhu blatníku v motorovém prostoru. Konstrukce zapalovací soustavy má pro každý válec samostatnou oddělenou část. Seřizování předstihu zážehu je podobné jako u klasického zapalování. Uplatnění nového bezdotykového zapalování přináší zejména zmenšení nároků na údržbu a seřizování, neboť odpadly všechny díly, u nichž docházelo k mechanickému opotřebení. Tím se také výrazně zvýšila životnost zapalovací soustavy a průměrná spotřeba paliva klesla o 0,3 l/100 km. U starších vozů Wartburg 353 lze kompletní soustavou EBZA 2sE nahradit klasické zapalování.
Dalším novým prvkem příslušenství motoru je zařízení start-stop s ručním ovládáním vyvinuté ve spolupráci s kombinátem Fahrzeugelektrik Ruhla. Zařízení slouží k zastavení běhu motoru při kratším stání, např. na řízené křižovatce, při jízdě setrvačností apod. Zapalování se vypíná páčkou na sloupku řízení a sešlápnutím pedálu spojky se motor znovu spouští. Protože dochází k častějšímu používání spojky i spouštěče a vznikají také větší nároky na ozubení věnce setrvačníku, jsou tyto díly u vozů Wartburg
modelu 1985 přepracovány a zesíleny. Zařízení start-stop přináší při důsledném využívání zejména v městském provozu významnou úsporu pohonných hmot. Výrobce udává až 0,5 l/100 km. Zároveň se zmenšuje množství usazenin ve spalovacím prostoru, vznikajících nedokonalým spalováním při běhu naprázdno. V neposlední řadě má omezení běhu naprázdno příznivý vliv na životní prostředí.
Určitých změn se dočkala také výfuková soustava a úprava vnitřní konstrukce tlumičů i potrubí se promítá rovněž v částečném snížení spotřeby paliva. Také nový výfukový systém je zaměnitelný se starším provedením, což je výhodné i z hlediska sortimentu náhradních dílů. Významným inovačním prvkem převodného ústrojí letošního modelu vozů Wartburg je spojka s novou talířovou pružinou a změněnou konstrukcí přítlačné desky i vysouvacího mechanismu, která má lepší záběrové schopnosti a dvojnásobnou životnost ovládacího zařízení.
Inovační změny osobních automobilů Wartburg modelu 1985 přinášejí další výrazné zlepšení jejich provozních i užitných vlastností. Všechny tyto změny byly zavedeny do sériové výroby od května letošního roku, ale je pravděpodobné, že ne všechny se uplatní na celé sérii vyráběných vozidel. Rozsah montáže nových prvků je závislý na požadavcích odběratelů a například do ČSSR se s ohledem na problémy s rozšířením sortimentu náhradních dílů zatím dovážejí automobily Wartburg bez některých inovačních změn. Přesnou specifikaci nabídky nového modelu vozu Wartburg poskytnou našim zájemcům prodejní organizace.

Petr Beránek   
(Automobil 9/85)
elektronické zapalování EBZA 2sE

Wartburg 353 W, S, Tourist, Trans - základní technické údaje
Pětimístný cestovní automobil s motorem uloženým podélně před poháněnou přední nápravou.
Motor - dvoudobý řadový kapalinou chlazený zážehový tříválec s vratným vyplachováním a rozvodem písty; zdvihový objem 992 cm³ (vrtání x zdvih 73,5x78 mm), kompresní poměr 7,5:1, největší výkon 37 kW/4250 1/min, největší točivý moment 98 N.m/3000 1/min; blok motoru litinový, hlava válců z lehké slitiny, čtyřikrát uložený klikový hřídel na radiálních kuličkových ložiskách; dvojitý spádový karburátor Jikov 32 SEDR; uzavřená chladící soustava s elektrickým větrákem; mazání směsi benzínu s olejem v poměru 50:1; bezdotykové elektronické zapalování EBZA 2sE s optoelektronickým snímáním impulsů; alternátor 14 V - 500 W; akumulátor 12 V - 38 A.h.

Převodné ústrojí - jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou a mechanickým ovládáním; čtyřstupňová, plně synchronizovaná převodovka s vypínatelnou
volnoběžkou, uložená podélně za motorem a rozvodovkou, s řadící pákou pod volantem (na přání na podlaze); hnací hřídele kol se stejnoběžnými klouby.
Podvozek - rámová konstrukce, tvarovaný žebřinový rám svařený z uzavřených profilů; všechna kola nezávisle zavěšena, přední na příčných lichoběžníkových ramenech, zadní na vlečených trojúhelníkových ramenech se šikmými osami kývání; pérování vinutými pružinami s uvnitř umístěnými teleskopickými tlumiči a pomocnými pryžovými dorazy, vzadu příčný zkrutný stabilizátor; provozní brzdy dvouokruhové kapalinové, vpředu kotoučové s čtyřpístovými třmeny, kotouče prům. 238 mm, vzadu dubnové prům. 230 mm s omezovačem brzdného tlaku v závislosti na zatížení zadní nápravy; parkovací brzda mechanická, působící na zadní kola; hřebenové řízení s bezpečnostním hřídelem volantu; ocelová kola s ráfky 4,5 Jx13H 1-B-J 45; pneumatiky standartně bezdušové radiální 165 SR 13 nebo diagonální 6,00-13.
Karosérie - podvozková ocelová přišroubovaná k rámu prostřednictvím pryžových podložek; čtyřdveřový sedan (S, W), čtyřdveřové kombi s výklopnou zadní stěnou (Tourist) nebo dvoudveřový pickup s výklopným zadním čelem (Trans).
Rozměry a hmotnosti - rozvor náprav 2450 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1280/1300 mm; délka 4220 mm (S, W), 4380 mm (Tourist), 4190 mm (Trans), šířka 1640 mm, s dvojicí vnějších zpětných zrcátek 1810 mm; výška 1495 mm (S, W, Tourist), 1520 (Trans); pohotovostní hmotnost 900 kg (S, W), 960 kg (Tourist), užitečná hmotnost 400 kg (S, W), 450 kg (Tourist); objem zavazadlového prostoru 0,525 m³ (S, W), 2,0 m³ (Tourist po sklopení zadních sedadel); objem palivové nádrže 44 l.
Provozní vlastnosti - největší rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 80 km/h za 14,0 s, spotřeba paliva při 90 km/h podle ECE 7,4 l/100 km (spotřebu podle EHK výrobce neuvádí).
Wartburg Trans




[ Na hlavní Wartburg-stránku ]   |  [ model 1985 ze Světa motorů 36/85 ]