WARTBURGY NA OKRUHU
(SRAZ TECHNIKŮ WARTBURG KLUBŮ)
Vyvrcholením srazu svazarmovských techniků byla návštěva nového areálu branně technických činností Svazarmu v Brně. Pohled na více než 40 wartburgů kroužících v "závodním tempu" po trati automotodromu a doprovázený charakteristickým zvukem dvoudobých motorů byl vskutku impozantní a zanechal ve všech hluboké dojmy.
JUDr. T. Jirásek
(SM 42/87)

Wartburgy na okruhu v Brně
PO STOPĚ KOUZELNÉHO TELEFONU
"Letos jsme málem na dovolenou nedojeli," vyprávěla mi sousedka. "V sobotu ráno jsme všechno naskládali do auta, tři děti, umíte si to představit, co to bylo věcí. V pohodě jsme vyjeli na dálnici a kousek za Prahou průšvih - motor začal prskat a po zastavení už vůbec nenaskočil. Za pár minut manžel poznal, že se zadřel ojniční čep. Řekl, že takovou závadu na silnici neopravíme. Hlásičem jsme zavolali Veřejnou bezpečnost, poslali nám odtahovou službu. V poledne jsme byli zase doma. Děti brečely, já málem taky. Manžel zůstal klidný, zavolal technikovi našeho klubu, auto odtáhli do dílny, přes noc ho opravili a jeli jsme v neděli ráno."
Zbystřila jsem pozornost. Který řidič by nechtěl znát kouzelné telefonní číslo, na němž pomáhají motoristovi v neštěstí?
"Do jakého klubu Váš manžel volal?"
"No přece do našeho Wartburg Praha. Vy nevíte, že máme Wartburga?"

x x x

Louka plná Wartburgů. To byl můj první dojem z rekreačního střediska LIAZ v Zámostí u Jičína. Na louce odpočívala auta, která už dokončila závod - 27.ročník mototuristické orientační soutěže Modrá stuha, jejímž pořadatelem je základní organizace Svazarmu 4001/193 Wartburg Praha.
"Já jsem úplně typický wartburgář," představil se předseda ZO JUDr. Tomáš Jirásek. "Máme tři děti a chatu na Sázavě. Potřebovali jsme převážet kočárek a známí mi radili, abych koupil wartburga, že je nejen prostorný, ale i nenáročný na údržbu. A taky že v Praze je svazarmovský klub, který wartburgářům pomáhá se všemi problémy. Poslechl jsem dobré rady a před deseti lety jsme koupili prvního kombíka. Splnil všechna naše očekávání, dobře šest let jezdil, po něm pak přišla limuzína. Nedávno jsem rychle koupil jednoho z posledních wartburgů, které se u nás objevily. Byla to patrně poslední možnost - nechci se s wartburgem rozloučit a dvoutakty se k nám už nedovážejí."
"Mrzí vás to?"
"Nedá se nic dělat. Dvoutaktům odzvonilo na celém světě, jejich výfuky vypouštějí zplodiny nad povolenou normu. V Automobilwerk Eisenach jejich výroba pomalu končí. Příští rok bude mít na lipském veletrhu premiéru čtyřtakt a od roku 1988 se rozjede jeho sériová výroba. Bude mít motor z volkswagenu a modernější karosérii."


Získat osvědčení pro opravy wartburgů přímo od výrobce - to je věcí cti pro techniky svazarmovských klubů Wartburg, kteří se pravidelně školí v Eisenachu.

Dvě zásuvky, šikovné ruce - a je tady jeden z dobrých nápadů, jak vylepšit wartburga.
"Co bude s vámi, wartburgáři?"
"V Eisenachu nám slíbili, že náhradní díly na dvoutakty budou vyrábět minimálně do roku 2000 a dodávat je podle požadavků našeho zahraničního obchodu a Mototechny. Máme s nimi velice dobrou spolupráci, takže věřím, že náhradních dílů bude dostatek. A kluboví technici dokáží udržet technický stav vozidel na perfektní úrovni ještě hodně dlouho."
"Slyšela jsem na vaše klubové techniky samou chválu. Většina členů klubu prý nikdy nebyla se svými vozy v servisu. Je to pravda?"
"V klubu máme přes 1200 členů a většina z nich pravidelně využívá služeb našich techniků. Každý čtvrtek si mohou nechat zdarma vůz prohlédnout a na místě odstranit menší závady. Technici mají na řidiče jediný požadavek - musí se dívat a podílet se na práci. Aby se naučil vozu rozumět. Větší opravy si členové u techniků objednávají a platí za ně vyměřené poplatky. Naši technici nejsou ledajací amatéři. Jejich dílny jsou vybaveny moderním technickým zařízením, které jsme zdarma dostali z Eisenachu. A taky toho hodně znají, každý rok se v NDR školí několik techniků ze svazarmovských klubů Wartburg z celé republiky, za uplynulých čtrnáct let jich bylo už 285. Dostávají od výrobce osvědčení, že mohou opravovat wartburgy. Naši kluboví technici patři k nejlepším. Zlepšili už celou řadu technologických postupů při opravách wartburgů, některé návrhy od nich převzal sám výrobce. Devět nejlepších už získalo odznaky Zasloužilý pracovník Automobilwerk Eisenach - třem byl udělen zlatý odznak, čtyřem stříbrný a dvěma bronzový."

x x x


S Modrou stuhou je tradičně spojena i soutěžní přehlídka zlepšováků a dobrých nápadů na voze wartburg. Kdo se chce této zajímavé soutěže zúčastnit, zvedne prostě kapotu svého vozidla na parkovišti a odborná komise si ho najde.
Ta byla při mé návštěvě u pražských wartburgářů skutečně odborná - vedle klubových techniků byli jejími členy i hosté z Eisenachu - vedoucí exportního oddělení ing. Tautz, vedoucí oddělení zásobování ing. Richter a další. Na vlastní oči jsem se přesvědčila, že výrobci v NDR mají o dobré jméno své značky opravdu zájem.
V letošní soutěži zlepšovatelů zvítězil Stop-start-systém, technicky nenáročné zařízení pro vypínání a opětovné spouštění motoru za jízdy. Jeho autorem je klubový technik Pavel Reiss. Právě on pomohl rodině mojí sousedky s opravou náhlé závady na vozidle cestou na dovolenou. Stačilo jen zavolat. Ale za takové věci technici ZO Svazarmu Wartburg Praha vyznamenání nedostávají. Pokládají je za svou povinnost.

Ilona Manolevská
(Motoristická současnost 12/1986)





Čtvrt století užitečné práce
Letošní rok byl pro celé svazarmovské hnutí opět pracovní, ale i slavnostní. Začal výročními členskými schůzemi a konferencemi a vrcholí VII. sjezdem SVAZARMU.
Kulaté výročí, 25 let své činnosti, oslavila právě v době jednání sjezdu i základní organizace Svazarmu WARTBURG Praha. Její historie začala 9. prosince 1958, kdy se na zakládající schůzce sešlo 65 majitelů vozů Wartburg. Chtěli vytvořit klub přátel této značky s tím, že si budou navzájem pomáhat a také navazovat styky s výrobním závodem v Eisenachu.
Podíváme-li se nazpět, došlo během uplynulého čtvrtstoletí k mnoha událostem v životě organizace. Historie říká že: V roce 1958 došlo k založení klubu jako 128. organizace ZO Svazarmu v Praze 3 a v roce 1962 k začlenění do AMK Svazarmu Mototechna Praha. Ve stejném roce se uskutečnil první sraz wartburgářů na Slapech. Zúčastnilo se ho více jak 1500 osob s více jak 400 vozy. V roce 1964 byli členové klubu na první oficielní návštěvě ve výrobním závodě v Eisenachu. Školení techniků klubu pak proběhlo v Eisenachu v roce 1972 a v roce 1977 školí technici výrobního závodu již techniky jednotlivých Wartburg klubů v ČSSR pod patronací ZO Wartburg Praha. O rok později vzniká samostatná ZO Svazarmu 4001/193 Wartburg Praha, které je v roce 1979 udělen čestný odznak "Za obětavou práci II.stupně". Rok 1981 je pro ZO významný tím, že získává titul "Vzorná základní organizace Svazarmu ČSR III.stupně" a druhé místo za práci s mládeží v rámci OV Svazarmu Praha 1. V roce 1982 pak wartburgáři obhajují titul "Vzorná ZO Svazarmu ČSR III. stupně".
V současné době se v organizaci sdružuje něco málo přes 1200 majitelů vozu Wartburg všech typů a provedení. Jsou v ní převážně občané z Prahy, zbývající pak z různých koutů republiky.
Organizace velmi úzce spolupracuje s dalšími 36 Wartburg kluby v celé ČSSR. Nejdůležitějším článkem činnosti ZO je schůzovní činnost a technická pomoc členům. Průměrná účast na schůzích (každý měsíc) je 220 členů. Hlavní náplní schůzí jsou otázky bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, hospodárnosti a technického stavu vozidel. Dalšími řešenými problémy jsou např.: první pomoc při dopravních nehodách a s tím spojený nábor dobrovolných dárců krve, pojištění, výhledy dopravy v Praze a Středočeském kraji atd. Pravidelnou součástí každé členské schůze je i možnost vyzkoušet si své znalosti z pravidel silničního provozu formou testu. Ne nadarmo se říká, že opakování je matka moudrosti.
Druhou nejrozšířenější činností je technická pomoc členům organizace. V průběhu měsíců od dubna do října dělají technici ZO zejména komplexní diagnostické prohlídky vozidel členů. Za uplynulých 25 let prošlo rukama klubových techniků již 6200 vozů.
Vysokou popularitu mezi členy má klubová mototuristická soutěž "Modrá stuha". V letošním roce byl uspořádán již 24. ročník. Více jak deset let je soutěž pořádána jako dvoudenní. První den obsahuje orientační jízdu, při níž spolupracují celé posádky vozů. Odpoledne soutěž pokračuje jízdou zručnosti s různými brannými prvky. Druhý den soutěže je věnován technickým službám pro všechny zúčastněné vozy. Souběžně je připraven pro děti a mládež zábavný program.
Tento malý průřez dokazuje, že zajímavá a přitažlivá náplň práce ZO plní i důležité celospolečenské úkoly na poli bezpečnostní a branné politiky KSČ a socialistického státu.


JUDr. Tomáš JIRÁSEK
(Motoristická současnost 12/1983)