Volnoběžka

Volnoběžka pracuje jako válečková spojka a v zařazeném stavu přerušuje přenos síly mezi převodovkou a setrvačníkem ve chvíli, kdy došlo k ubrání plynu a motor se tedy točí pomaleji než odpovídá otáčkám poháněných kol (otáčky motoru logicky klesnou podstatně rychleji než rychlost vozidla). Tím je motoru umožněno, aby se točil podstatně pomaleji, než by odpovídalo dané rychlosti a zařazenému převodovému stupni.
Vozidlo pak není brzděno motorem. Lze tak plně využít setrvačnosti vozidla, šetřit motor a palivo, aniž by bylo třeba učinit více, než sundat nohu z pedálu akcelerátoru.
Zařazením zpátečky se volnoběžka automaticky vyřadí.

Vyřazení volnoběžky:
Páku pod volantem je tedy z ozubu nutno vyháknout a pružina by již sama měla obstarat zbytek. Je nutné mít vyřazenu rychlost. Nyní bude vůz brzdit motorem.

Zařazení volnoběžky:
Páku pod volantem je nutno zasunout do ozubu. Máte-li zařazenu rychlost, je vhodné mírně přidat plyn, aby motor ani netáhl ani nebrzdil nebo rychlost vyřadit. Po zasunutí páčky je někdy dobré krátce jemně přidat a ubrat plyn, aby se válečky uvolnily a volnoběžka začala plnit svou funkci. Vozidlo nyní motorem nebrzdí.

Při všech těchto manipulacích by rychlost vozu neměla být příliš vysoká (do 60 km/h). Nikdy se nevyšlapuje spojka!

Wartburg