sideways

je druh řízeného smyku, používaný soutěžními jezdci.

Základní myšlenkou tohoto způsobu projíždění zatáček je skutečnost, že pro jezdce je snazší zvládnout vozidlo ve smyku než přesně odhadnout rychlost pro průjezd powerslidem.
Boční síly přenášené pneumatikou ve smyku jsou sice menší než při rozhraní skluzu a smyku, zato konstatní. Jezdce pak nepřekvapí náhlá změna adheze. Průjezd zatáčkou severským stylem sideways je znázorněn na obrázku. Jezdec přijede k zatáčce po vnitřní straně dráhy, v našem případě pravé.
Ještě před zatáčkou vybočí s nedobrzděným vozem vlevo a hned zase vpravo na vnitřní stranu. Tím vyvolá přetáčivý smyk vpravo, to jest ve směru zatáčky. Záď vozu opisuje jako kyvadlo větší poloměr dráhy. Úhel přetočení vozu jezdec koriguje dávkováním plynu a volantem. Toto boční postavení vozu - sideways - navíc dobrzďuje celkový pohyb vozu. Tím se snížil i nárok na přesnost brzdění před zatáčkou, protože během průjezdu lze volbou výchylky zádi upravovat dodatečně okamžitou rychlost vozu. V místě apexu dojde v ideálním případě k ukončení bočního pohybu vozu, který pak akceleruje téměř po přímé dráze. Nutno však připomenout, že okamžitá rychlost vozu je v apexu nižší než při průjezdu powerslidem.


průjezd zatáčkou sidewaysem
ing. Petr BOLD
(Motoristická současnost 5/73)
Wartburg